Recuperarea/evitarea timbrului de mediu

O dată cu introducerea Legii 9/2013 au început să se introducă pe rolul instanţelor litigii atât cu privire la recuperarea timbrului de mediu cât şi cu privire la înmatricularea autoturismelor fără plata acestei taxe, litigii în evitarea acestei taxe.
Având în vedere premisele aproape identice cu cele alea legilor anterioare care stabileau obligaţia de plată a unei taxe de primă înmatriculare, taxa de poluare şi taxa pentru emisii poluante, instantele ar trebui să se pronunţe în acelaşi mod în care au făcut-o şi cu privire la vechile reglementări.
Deşi actuala reglementare conţine anumite schimbări, Legea 9/2013 are la bază tot un regim discriminatoriu raportat la reglementările Europene. Mai mult aceasta creează în mod clar un regim discriminatoriu raportat la autoturismele deja înmatriculate în România sub incidenţa vechilor legi care obligau la plata unei taxe pentru poluare: OUG50/2008, Legea 9/2012, reglementări asupra cărora Curtea Europeană s-a pronunţat în sensul că acestea sunt neconforme cu prevderile europene şi că se creează în mod clar un regim discriminator, taxe cu privire la care instanţele s-au pronunţat şi sensul obligării organelor care au încasat aceste taxe la restituirea acestora plus dobânda care se calculează de la momentul la care această taxă a fost plătită şi momentul restituirii efective.
Aşadar având în vedere restituirea acestor taxe încasate în mod ilegal, actuala reglementare discriminează actuali proprietari de autoturisme care urmează să îşi înscrie maşinile şi care comparative cu cei care au făcut aceste demersuri înainte de intrarea în vigoare a acestei legi sunt obligaţi la plata acestei taxe şi se încearcă realizarea imposibilităţii de restituire a acesteia.
Procedura pentru a recupera/evita aceastea taxă nu este cu mult diferit faţă de procedura întemeiată pe legile anterioare.
Aşadar atât procedura demararea procedurii atât pentru recuperare cât şi pentru evitarea timbrului de mediu, proprietarul autoturismului trebuie să deţină:
– actele de provenienţă ale maşinii (actele auto din ţară de unde aceasta a fost achiziţionată această şi din care reiese dată primei înmatriculări în statul membru al Uniunii Europene), traduse.
– cartea de România a maşinii
– Decizia de calcul
– Chitanţa prin care s-a plătit timbre de mediu (în cazul în care se cere recuperarea timbrului de mediu).
Recuperarea timbrului de mediu
Procedura începe cu adresarea unei cereri, plângeri prealabile către Adminstraţia Finanţelor Publice către care s-a făcut plata, prin care se solicită restituirea sumei plătite ca timbre de mediu.
După 30 zile de la momentul în care se trimite plângerea se poate introduce acţiunea pe rolul Tribunalului de la domiciliul reclamantului.
În calitate de pârat va fi Adminstraţia Finanţelor Publice către care s-a făcut plata.
Instanţa stabilelte pentru aceste litigii taxe judiciare de timbru care se stabilesc la valoare ăn felul următor: 10% din suma care se solicită dar nu mai mult de 300 lei .
Această taxă se plăteşte în numele reclamantului la domicliul acestuia şi se depune la instant odată cu cererea de chemare în judecată.
Finalitatea acestui litigiu va fi obţinerea unei hotărâri judecătoreşti prin care Administraţia Finanţelor Publice va fi obligată la restituirea sumei plătite de către reclamant cu titlu de timbru de mediu.
În ceea ce priveşte litigiul în evitarea timbrului de mediu, procedura antejudiciară este aceiaşi, singura diferenţă fiind aceea că plângerea prealabilă se adresează SERVICUL PUBLIC COMUNITAR REGIM PERMISE ŞI ÎNMATRICULĂRI VEHICULE prin acest litigiu se încearcă obţinerea unei hotărâri judecătoreşti care să oblige Serviciul Public comunitar Regim Permise şi Înamatrciulari la înmatricularea definitive a autoturismului fără plata timbrului de mediu.
Procedura este aceiaşi aşa cum deja am menţionat.
În ceea priveşte introducerea acţiunii, aceasta se face tot după 30 zile de la momentul trimiterii plângerii preabile însoţită de această dată de o taxă judiciară de timbru de 50 lei.
Inconvenientul în ceea ce priveşte aceste litigii apare în ceea ce priveşte dreptul de circulaţie pe durata litigiului, drept pe care nu îl aveţi în vedere că până la finalizare litigiului autoturismul respectiv nu este înmatriculat.
La acest moment instantele nu au o jurispridenta unitară în ceea ce priveşte soluţionarea acestor cereri.
Aşadar la nivelul ţării până la acest moment instanţele s-au pronunţat atât în sensul admiterii acţiunilor cu prive la timbrul de mediu, dar şi în sensul respingerii al acetora.
La acest moment există pe rolul instanţelor din toată ţara acţiuni prin care se solicită atât recuperarea timbrului de mediu cât şi evitarea plăţii acestei taxe.
Nu toate instanţele s-au pronunţat asupra acestor acţiuni, însă cele care au făcut au soluţionat aceste cereri, le-au soluţionat în mod pozitiv pentru reclamanţi.

av. COLTUC Marius
Cabinet de avocat Coltuc
www.coltuc.ro
(P)

One Thought to “Recuperarea/evitarea timbrului de mediu”

  1. Trahanache

    O rugaminte, indica instantele sau maar instanta unde a fost admisa cererea privind recuperarea timbrului. Tribunalul Salaj respinge unanim astfel de cereri. Multumesc !

Leave a Comment