Ministrul interimar al Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a semnat ordinul privind aprobarea noilor planuri-cadru pentru învăţământul liceal – forma cu frecvenţă zi, după primirea avizului Comisiei de Dialog Social şi în urma şedinţei comisiei de validare. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial, urmând să producă efecte începând cu anul şcolar 2026-2027.
• Aplicare progresivă pe generaţii de elevi
Potrivit documentului oficial: 2025-2026: Se menţin planurile-cadru actuale (2024-2025) pentru toate clasele de liceu şi profesional; 2026-2027: Noile planuri-cadru se aplică doar clasei a IX-a. Restul claselor continuă după vechiul model; 2027-2028: Se aplică pentru clasele a IX-a şi a X-a; 2028-2029: Se extinde la clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a; 2029-2030: Se generalizează pentru toate clasele de liceu (IX-XII).
• Schimbări esenţiale în viziunea curriculară
Nota de fundamentare a ordinului indică o abordare modernă, centrată pe elev, cu următoarele principii: Predictibilitate şi descentralizare – Un cadru stabil, dar adaptabil la specificul şcolilor; Echitate şi flexibilitate – Curriculum ajustabil în funcţie de nevoile elevilor; Relevanţă – Adaptarea la cerinţele pieţei muncii şi la profilul de formare al absolventului.
În clasele a IX-a şi a X-a, planurile-cadru noi pun accent pe: acomodarea elevilor, după trecerea de la gimnaziu; tranziţia echilibrată către învăţământul liceal; reducerea încărcării orare excesive; dezvoltarea competenţelor-cheie transversale. În clasele a XI-a şi a XII-a, apare o specializare treptată şi mai pronunţată, adaptată traseului profesional sau academic al elevilor.
• Obiectivele generale ale reformei
Noua arhitectură a planurilor-cadru urmăreşte: uniformizarea numărului de ore între profile şi specializări; îmbunătăţirea calităţii procesului educaţional, prin echilibrarea componentelor teoretice, aplicative şi transdisciplinare; o mai bună pregătire pentru viaţa adultă, fie că este vorba de continuarea studiilor, fie de inserţia pe piaţa muncii.
Reforma planurilor-cadru liceale reprezintă o schimbare semnificativă de paradigmă, care vizează un curriculum mai prietenos, relevant şi adaptabil, în acord cu nevoile elevilor şi ale societăţii actuale. Implementarea sa progresivă, începând cu 2026, va permite şcolilor, profesorilor şi elevilor să se adapteze treptat noilor realităţi educaţionale.
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro