Taxa de poluare încalcă dreptul european

Taxa de poluare încalcă dreptul europeanTaxa de poluare aplicată în România contravine dreptului Uniunii Europene, a hotărât Curtea de Justiţie a Uniunii, din Luxemburg. Decizia a fost luată în cadrul procesului deschis de Iulian Nisipeanu, care a înmatriculat în România o maşină de ocazie cumpărată din Germania. Maşina avea o capacitate cilindrică de 1597 centimetri cubi şi respectă norma de poluare Euro 2, fiind înmatriculată în Germania, în 1997.

În 2010, la înmatricularea în România, proprietarul a fost nevoit să plătească suma de 4.431 de lei, sub forma taxei de poluare. Nisipeanu a insistat că taxa este contrară dreptului UE şi a cerut restituirea sumei plătite. Iar Curtea i-a dat dreptate. Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat, dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulaţie în statul membru menţionat a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională, se arată în decizia Curţii de Justiţie a UE.

La fel cum s-a arătat într-o hotărâre anterioară, în cazul Tatu, o reglementare precum OUG 50/2008 are ca efect faptul că autovehiculele de ocazie importate şi caracterizate printr-o vechime şi o uzură importante sunt supuse, în pofida aplicării unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a ţine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 la sută din valoarea lor de piaţă, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală. În aceste condiţii, reglementarea naţională menţionată are ca efect descurajarea importării şi punerii în circulaţie în Romania a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre. În plus, având în vedere că nu există date precise care să demonstreze că economia românească riscă să fie afectată de repercursiunile hotărârii, Curtea a respins şi cererea de limitare în timp a efectelor hotărârii.

Începând cu 1 iulie 2008, în ţara noastră, se aplică o taxă de poluare care trebuie plătită cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România.

În prezent, se discută despre modificarea legii, proiectul prevăzând reducerea taxei cu 30 de procente şi restituirea diferenţei celor care au plătit. Însă, din cauza intrării în concediu a parlamentarilor, problema se va discuta în toamnă. Recent, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că se ia în calcul şi posibilitatea unei taxe de poluare generale, pentru toţi proprietarii de maşini.

Din 2007, odată cu intrarea în vigoare a controversatei taxe auto, şi până în prezent, au fost taxate doar maşinile care erau înmatriculate pentru prima dată în România. La nivelul judeţului Sălaj, peste 19.600 de persoane au plătit nu mai puţin de 57,8 milioane de lei pentru a-şi înscrie maşinile pe drumurile publice din ţară. Dintre aceştia, aproape 2.700 au acţionat în instanţă statul pentru recuperarea sumelor plătite deja în contul taxei de poluare, iar alte câteva sute pentru înmatricularea maşinilor second-hand aduse dinafara ţării fără achitarea acestei taxe.

Leave a Comment