Sancţiuni mai blânde pentru şoferi, deşi suntem în topul european al insecurităţii rutiere

Proiectul legislativ de aprobare a OUG 1/2022 privind Codul Rutier, care se află spre dezbatere şi vot în Camera Deputaţilor, a primit aviz pozitiv din partea reprezentanţilor majorităţii parlamentare din comisiile de specialitate (Industrii şi Servicii, Juridică, Transporturi şi Apărare), deşi cei din coaliţia PSD-PNL-UDMR au introdus câteva amendamente ce prevăd o reducere a sancţiunilor actuale ce pot fi aplicate conducătorilor auto. Astfel, a fost eliminat articolul care definea comportamentul agresiv, mai precis slalomul printre maşini, pentru care sancţiunea actuală este reţinerea permisului timp de 30 de zile.

O altă modificare arată că şoferii, care au fost depistaţi în trafic de radar cu mai mult de 70 kilometri peste limita legală de viteză, vor putea să conducă autovehiculul încă două săptămâni după reţinerea permisului, dar cu o dovadă din partea celor de la Poliţia Rutieră.

Modificările respective au fost susţinute chiar de Bende Sandor, preşedintele Comisiei de Industrii şi Servicii, care a spus: „Să lăsăm totuşi permisul vitezomanilor. Poate sunt cu familia în maşină şi e cald. De ce să sufere toţi dacă şoferul e neatent şi nu respectă regulile de circulaţie?”.

Amendamentele introduse şi votate de reprezentanţii PSD-PNL-UDMR sunt cel puţin suspecte, dacă ţinem cont că ţara noastră se află în topul european al insecurităţii rutiere şi că în strategia pentru următorii opt ani ne propune înjumătăţirea numărului de decese cauzate de accidentele rutiere pe drumurile publice.

În aceste condiţii, Cătălin Drulă, preşedinte interimar al USR şi preşedinte al Comisiei Transporturi din Camera Deputaţilor a spus:

„În ţara din Uniunea Europeană cu cel mai mare număr de victime în accidente, şmecherii vor rămâne din nou cu permisul; curse de maşini cu 200 kilometri pe oră prin oraşe, îi opreşte poliţistul, le dă amendă, pleacă mai departe cu maşina. Chiar ministrul Bode dăduse o ordonanţă ca să scoată aceste portiţe şi şmecherii, dar în înţelegere cu colegii din Parlament măcelăresc în Parlament această lege. Trece de ultima comisie, pentru Industrii, astăzi după amiază, şi merge la plen. Aceasta înseamnă că şmecherii din nou pot să sfideze, să îşi ia permisul – la fel cum fac puşcărie o treime, aşa şi la permis, se suspendă pentru patru luni că ai depăşit viteza legală şi îl ia după o lună”.

Liderul USR l-a numit pe Lucian Bode „ministrul şmecherie la volan” şi a acuzat că reprezentanţii partidelor din arcul guvernamental s-ar pregăti să aprobe o „măcelărire” a Codului Rutier.

„Toate lucrurile acestea se închiseseră printr-o ordonanţă, dar acum acea ordonanţă este măcelărită în Parlament cu complicitatea ministrului Bode. De ce spun asta? Pentru că ministrul Afacerilor Interne refuză să fie reprezentat în comisii, vine un secretar de stat care are foaie de la minister că ar trebui să fie împotrivă şi o ţine ascunsă şi tace mâlc.

Deci, este şi genul acesta de laşitate absolut dezgustătoare – îmi asum acest cuvânt. Şi chem acest guvern să spună: vrem să fim Rusia, ca în filmele pe care le vedem pe net, cu webcam-uri cu şmecheri care trec peste toată lumea şi cu accidente? Vrem să fim Asia Centrală sau vrem să fim în Europa”, a continuat Cătălin Drulă.

Acuzaţia liderului USR privind lipsa ministrului de interne de la dezbaterea în comisiile de specialitate a respectivului proiect legislativ este nefondată a precizat Lucian Bode, care i-a reproşat lui Cătălin Drulă că fixează şedinţa Comisiei de Transporturi pe care o prezidează în funcţie de alte evenimente care au loc la Parlament. Ministrul Bode a arătat că nu a putut fi prezent la dezbaterea respectivă, deoarece ieri a participat la Senat, la „Forumul Siguranţei Rutiere” în care a fost analizată şi dezbătută „Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2022 – 2030”, ce are drept scop găsirea unor soluţii pentru înjumătăţirea numărului de decese în urma unor accidente rutiere pe drumurile publice. Evenimentul a avut loc la iniţiativa preşedintelui Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Senatul României, Nicoleta Pauliuc, şi în parteneriat cu „Asociaţia victimelor accidentelor de circulaţie”.

Întrebat de Cătălin Drulă, pe holurile Parlamentului, dacă va susţine în şedinţa de săptămâna viitoare a plenului Camerei Deputaţilor modificările legislative aprobate în comisiile de specialitate, ministrul Lucian Bode a precizat că nu este de acord cu ele şi că el susţine actul normativ aşa cum a fost aprobat, la începutul acestui an, de guvern.

Răspunsul lui Bode este în concordanţă cu declaraţia sa de ieri, la conferinţa de presă susţinută după evenimentului „Forumul Siguranţei Rutiere”, unde ministrul de interne a spus:

„Poziţia Ministerului Afacerilor Interne şi a Guvernului este foarte clară: de susţinere a textului ordonanţei în forma adoptată de Guvern. De la intrarea în vigoare a OUG 1/2022 am aplicat aproximativ 1000 de sancţiuni contravenţionale pentru comportament agresiv în traficul rutier şi aproximativ 40 de sancţiuni contravenţionale pentru comportament agresiv urmat de accidente soldate cu pagube materiale. Am prezentat cifrele, le mai spun, şi trebuie să le înţeleagă şi cei care încearcă în Parlament să modifice aceste reglementări adoptate de Guvern. Noile prevederi legale de înăsprire a sancţiunilor şi de sancţionare a comportamentului agresiv în trafic îşi dovedesc eficienţa, fiind înregistrată, în perioada de după adoptarea acestor măsuri, o reducere cu 54 a numărului de accidente rutiere grave, reducerea numărului persoanelor decedate cu 20, reducerea cu 48 de persoane a numărului răniţilor grav, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Este un indiciu bun că noua legislaţie, aşa cum a fost gândită de Guvern, contribuie eficient la salvarea de vieţi omeneşti. […] Este rolul nostru, al reprezentanţilor autorităţilor naţionale să asigurăm cadrul legal şi infrastructura pentru a reduce numărul accidentelor rutiere şi pentru a proteja participanţii la trafic. Toţi trebuie să înţelegem că paza bună trece primejdia rea, indiferent dacă suntem şoferi sau pietoni. Pentru a reduce numărul victimelor, este nevoie de o colaborare reală între autorităţi, cetăţeni şi societatea civilă”.

De la şedinţa de ieri a comisiilor reunite de specialitate din Camera Deputaţilor care au discutat modificările la Codul Rutier a lipsit şi vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii. Deşi acesta a fost invitat la Comisia de Transporturi, cu votul unanim al membrilor acesteia, Sorin Grindeanu nu s-a prezentat, motivând că nu se simte bine, potrivit afirmaţiilor lui Cătălin Drulă, preşedintele interimar al USR.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

One Thought to “Sancţiuni mai blânde pentru şoferi, deşi suntem în topul european al insecurităţii rutiere”

  1. […] Proiectul legislativ de aprobare a OUG 1/2022 privind Codul Rutier, care se află spre dezbatere şi vot în Camera Deputaţilor, a primit aviz pozitiv din partea reprezentanţilor majorităţii parlamentare din comisiile de specialitate (Industrii şi Servicii, Juridică, Transporturi şi Apărare), deşi cei din coaliţia PSD-PNL-UDMR au introdus câteva amendamente ce prevăd o reducere a sancţiunilor actuale ce pot fi aplicate conducătorilor auto. Astfel, a fost eliminat articolul care definea comportamentul agresiv, mai precis slalomul printre maşini, pentru care sancţiunea actuală este reţinerea permisului timp de 30 de zile. O altă… Citeste mai mult […]

Leave a Comment