Autostrada Transilvania nu va ajunge prea curand in Salaj

Autostrada Transilvania nu va ajunge prea curand in Salaj

Lucrarile la Autostrada Transilvania ar putea fi reluate incepand din toamna, surse din cadrul Ministerului Transporturilor declarand pentru presa centrala ca negocierile cu constructorul american se apropie de final. Astfel, se pare ca Bechtel va fi prezent iar pe santiere daca isi va primi o parte din platile restante. Sumele pe care statul roman le datoreaza companiei americane nu sunt deloc mici, la 1 mai 2011 trebuind virate pentru lucrari deja efectuate 90,4 milioane de euro la care se adauga TVA de 90,3 milioane de lei. Intre timp, suma a mai crescut pentru ca in contractul incheiat in 2003 se stipuleaza penalitati pentru orice intarziere de neplata.

Desi, pana in prezent, Ministerul Transporturilor nu a facut nicio declaratie referitoare la stadiul negocierilor cu Bechtel, se pare ca noul contract cu Bechtel va fi aprobat in perioada urmatoare si de Executiv.

Vestile bune pentru salajeni se opresc, insa, aici, dat fiind ca, desi se va relua munca pe santiere, tronsonul avut in vedere este Suplacu de Barcau – Bors, cu o lungime de 64 de kilometri si la care sunt realizate 41,5 la suta din lucrari. Tronsonul care trebuie sa strabata Salajul nici macar nu este amintit, astfel ca salajenii vor mai avea de asteptat ani buni pana cand Autostrada Transilvania isi va face simtita prezenta si in judetul nostru. Asta, mai ales ca munca se desfasoara in ritm de melc si apar mereu intarzieri, majoritatea din cauza neintelegerilor cu statul roman in ceea ce priveste costul investitiei.

Bechtel inghite jumatate din bugetul CNADR

De altfel, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat recent ca dorește incadrarea costurilor in standardele de cost sau cel puțin sa ajunga la valoarea contractelor de pe Coridorul IV paneuropean (7 milioane de euro/km), la Autostrada Transilvania existand tronsoane unde prețul ajunge și la 25 milioane de euro/km. Eu am constatat anul trecut cu surprindere, cand am verificat bugetul CNADNR, ca aproape jumatate din bugetul companiei era inghițit de Bechtel. Cand am facut calculul per kilometru, am constatat ca este un contract mult prea scump, este aberant, și nu are nimic de-a face cu standardele de cost in Romania. Acesta este motivul pentru care el este in renegociere in acest moment, a declarat presei centrale Anca Boagiu. Potrivit ministrului Transporturilor, doar 26 la suta din lucrare a fost atacata, din care in operare 12,5 la suta, iar cheltuielile se ridica deja la 1,2 miliarde de euro, in conditiile in care in 2003, la semnarea contractului cu Bechtel, costurile au fost estimate la 2,2 miliarde de euro.

Pana in prezent, constructorul a incasat 997 milioane de euro, la care a mai solicitat penalitați de circa 10,2 milioane de euro, plus TVA de 550 milioane de lei. Lungimea Autostrazii Transilvania este prevazuta la 415 kilometri, ea trebuind sa fie, astfel, cea mai lunga autostrada din Romania.

Leave a Comment