Zălăuanii fac cadou Transurbisului câte un abonament pe an

Zălăuanii fac cadou Transurbisului câte un abonament pe an

Societatea locală de transport urban mizează pe veniturile încasate din vânzarea biletelor şi abonamentelor, precum şi pe subvenţia asigurată de la bugetul local, la care contribuim cu toţii.

Consilierii municipali au aprobat, luni, bugetul de venituri şi cheltuieli al societăţii Transurbis din Zalău. Din totalul de 8,52 de milioane de lei prognozate de societate ca venituri, jumătate, respectiv, patru milioane de lei reprezintă subvenţia alocată de primărie pentru susţinerea transportului public local. Altfel spus, 50 la sută din bugetul Transurbis-ului este suportat din banii contribuabililor. La un calcul simplu, cei 62.927 de zălăuani, de pe umerii cărora se plătesc cele patru milioane de lei, fac cadou societăţii o dată pe an, fie că circulă, fie că nu cu autobuzele de la Transurbis, câte un abonament. Mai precis, un zălăuan contribuie cu 63,5 lei pe an pentru a susţine această firmă, cu puţin peste preţul unui abonament întreg lunar (60 de lei).

În ce priveşte valoarea mare a subvenţiei acordate de la bugetul local firmei Transurbis, directorul acesteia, Ionel Mureşan a invocat numărul mare de pensionari care circulă gratuit şi eficienţa firmei. Sunt 11.000 de vârstnici care beneficiază de facilităţi la transportul în comun în municipiul Zalău. Dacă numai un sfert din numărul acestora ar avea abonamente, am putea discuta de o altă cifră la venituri şi nu am mai solicita subvenţie. Pe de altă parte, autobuzele noastre trebuie să circule, pe traseele şi în cadrul orarului aprobat, indiferent de numărul călătorilor. Subvenţiile pentru anul 2011 sunt cu 100.000 de lei mai mici faţă de anul precedent.

Biletele şi abonamentele, sursa de venituri

În afară de subvenţii, veniturile Transurbis-ului anul acesta vor fi acoperite, în cea mai mare parte din vânzările biletelor (2,65 milioane de lei) şi a abonamentelor (1,63 milioane de lei). În pofida faptului că la Cluj, unde mijloacele de transport sunt mai noi, iar distanţele mai mari, biletul cu două călătorii este 3,5 lei, iar la Zalău, biletul dus-întors costă patru lei, Ionel Mureşan susţine că preţul biletului, nu este mare, şi că firma din Cluj este regie, direct subordonată primăriei de la care are asigurate toate fondurile necesare. Însă, şeful transportului local din Zalău, deplânge faptul că nu se pot utiliza sumele încasate din amenzile date călătorilor găsiţi în mijloacele de transport fără bilete sau abonamente. Lunar, se încasează 400-500 de milioane de lei vechi, ceea ce ar asigura un venit de 5 miliarde de lei vechi pe an, dacă aceşti bani nu ar trebui viraţi, conform legii, la bugetul local.

Credem, cu siguranţă, că dacă s-ar schimba legislaţia şi de-ar ajunge amenzile în buzunarul Transurbis-ului, preţul biletului tot nu ar mai scădea şi tot nu l-ar egala pe cel din Cluj. Pentru că aşa e la noi.

Parc auto învechit

Pe de altă parte, ponderea cheltuielilor la Transurbis o deţin salariile personalului şi plata motorinei necesare. Pentru cei 168-170 de angajaţi, din care numai 20 sunt controlori, anul acesta vor fi necesare 2,78 milioane de lei. Costul motorinei necesare celor 45 de autobuze (10 Iveco, iar restul mari sau mijlocii) a fost estimat pentru anul 2011, la 1,9 milioane de lei.

Ionel Mureşan a arătat că parcul auto nu este nou şi că ultimele achiziţii s-au făcut în 2006. Pentru autobuzele cumpărate, deşi nici ele nu erau noi, se plătesc şi acum credite şi dobânzi, în valoare de 700.000 milioane de lei, pe an, sumă egală cu valoarea amortismentelor mijloacelor de transport. Autobuzele nefiind noi avem cheltuieli destul de mari cu întreţinerea lor, cu anvelopele sau piesele de schimb (peste 700.000 de lei) şi asta, în timp ce veniturile scad, din cauza numărului de călători tot mai redus.

Leave a Comment