Va “cuceri” Inteligența Artificială omenirea în viitorul apropiat?

Informații utile despre modul în care inteligența artificială va schimba fața omenirii, care sunt avantajele și cum va arăta viitorul din perspectiva AI.

Utilizarea inteligenței artificiale în cadrul afacerilor a crescut cu 270% până în 2019, 79% dintre utilizatori considerând că le eficientizează munca, în timp ce 75% sunt de părere că li se deschid noi perspective. 72% dintre utilizatori cred că AI-ul ajută la protecția mai bună a afacerii lor, iar 59% au constatat faptul că gestionarea organizațiilor este mai simplă cu ajutorul inteligenței artificiale. AI-ul este prezentat într-un număr din ce în ce mai crescut de domenii, de la medicină, industria de distracție și jocuri de noroc și până la securitatea cibernetică, transport și în viața de zi cu zi.

Inteligența artificială – între cifre, analize și realitatea imediată

Prognozele specialiștilor indică faptul că până în anul 2027 valoarea pieței de AI va ajunge la 267 de miliarde de dolari (în 2019, valoarea era de 27,23 de miliarde de dolari). 9 din 10 companii de top (GM, Pfizer sau Google sunt exemple edificatoare în acest sens) au investit în 2020 în dezvoltarea unor soluții bazate pe inteligență artificială.

Cifrele înregistrate de inteligența artificială sunt elocvente pentru susținătorii implementării acestor tehnologii în diverse sectoare de activitate:

  • 5,1 miliarde de dolari venituri obținute pe partea de imagistică medicală;
  • 8,9 miliarde de dolari în industria auto;
  • 5,3 miliarde de dolari din sistemele inteligente HR;
  • 6 miliarde de dolari din localizare și utilizarea hărților inteligente;
  • 5,4 miliarde de dolari din securitatea cibernetică și conversia digitală a datelor;
  • 5,7 miliarde de dolari din mentenanța bazată pe optimizarea inteligență a rezultatelor;
  • 6,4 miliarde de dolari din strategiile de tranzacționare algoritmică;
  • 7,2 miliarde de dolari din procesarea datelor;
  • 7,6 miliarde de dolari din sistemele de recunoaștere a imaginilor statice.

În acest moment, 14,6% dintre companii folosesc în mod intensiv AI-ul în domeniile lor de activitate, 51,2% utilizează inteligența artificială la facilitățile de producție, în timp ce 26,8% sunt încă în faza de testare și planificare a folosirii AI în sectoarele în care activează. 50% dintre companii au raportat o îmbunătățire considerabilă a rezultatelor pe măsură ce au integrat soluții tehnice bazate pe AI.

23% dintre companiile care deservesc un număr mare de clienți au introdus opțiunea de chat bot, iar în 2021, este de așteptat ca 15% dintre aceste companii să se bazeze în mod exclusiv pe asistență AI în relația cu clienții. De altfel, 62% dintre utilizatori consideră că suportul pe bază de inteligență artificială le poate îmbunătăți experiența în interacțiunea cu respectivele companii.

Până în 2023, numărul asistenților AI va atinge un număr impresionant – 8 miliarde. În 2019, numărul asistenților bazați pe inteligență artificială era de 3,25 miliarde, 43% dintre utilizatorii acestor servicii fiind încadrați în grupa de vârstă 45-60 de ani. Atingerea acestui număr ar putea echivala cu egalarea numărului total al populației Pământului, care în acest moment este de 7,8 miliarde de locuitori.

Grație implementării soluțiilor smart AI, 44% dintre companii au reușit să economisească – 37% dintre acestea activează în sectorul manufacturier și au remarcat faptul că nivelul cheltuielilor a scăzut cu până la 10% imediat ce au fost implementate aceste variante. Companiile care activează în domeniul asigurărilor și al lanțurilor de aprovizionare au reușit să scadă costurile cu până la 31% datorită soluțiilor AI.

Lumea va fi “dominată” de inteligența artificială până în 2050?

IoT, chat bot, asistența inteligentă în timp real prin intermediul sistemelor smart AI, super telefoane inteligente, dispozitive AI pe care le utilizăm în fiecare zi, imprimante 3D, autoturisme care se conduc singure, sisteme inteligente de monitorizare în diverse sectoare de activitate – sunt doar câteva dintre noutățile pe care le descoperim cu fiecare nouă zi. Inteligența artificială face parte din viața noastră, din moment ce 55,4% dintre oameni folosesc aplicațiile mobile (instalate pe smartphone) pentru a-și face diverse cumpărături.

Streaming-ul online le-a oferit oamenilor suportul necesar pentru a traversa cu bine criza sanitară în 2020, platforme precum Netflix, Hulu, Disney sau Amazon Prime clasându-se în topul preferințelor persoanelor interesate de divertisment. Pe partea de interacțiune socială, aplicațiile instalate pe telefoanele inteligente, precum Facebook, Instagram, TikTok, Twitter sau WhatsApp ne simplifică viața. Partea de distracție smart este susținută prin intermediul căștilor VR, Oculust Rift și Vive Cosmos aducându-le utilizatorilor experiențe de neuitat.

Domeniul medical beneficiază de ajutorul AI-ul pentru o mai bună analizare a datelor și a personalizării tratamentelor aplicate pacienților. Inteligența artificială susține tratamentul medical personalizat, care va permite identificarea celor mai bune soluții de tratare a persoanelor pe baza caracteristicilor acestora, nu prin aplicarea unor tratamente cu caracter general. În plus, imprimantele 3D ajută la confecționarea de proteze care să aibă cel mai ridicat nivel de compatibilitate cu beneficiarii.

Securitatea este domeniul în care inteligența artificială este mai mult decât necesară – numărul atacurilor cibernetice a crescut periculos în ultimii ani (de exemplu, în 2015, numărul atacurilor a fost de 707 milioane, iar în prima jumătate a anului 2016, totalul acțiunilor cu potențial dăunător la adresa utilizatorilor a fost de 554 de milioane). AI-ul poate să identifice tipare comportamentele în modul de interacțiune al unui utilizator, ceea ce va ajuta la crearea unor modalități de autentificare mult mai personale, imposibil de “spart” de către hackeri.

Sistemele informatice vor fi mult mai fiabile atunci când vor fi integrate soluțiile AI cu capacitatea de auto-învățare. Chat-urile de tip bot sunt implementate în acest moment pentru a susține munca umană și pentru a le oferi utilizatorilor cele mai bune variante de răspuns atunci când asistență umană nu este disponibilă. Viața de zi cu zi va fi simplificată de AI – aparatele, dispozitivele și echipamentele interconectate prin IoT oferindu-le utilizatorilor nu numai acel confort de care au nevoie, ci și ajutându-i să-și prelungească viața.

Se poate observa că oamenii au acceptat ajutorul oferit de inteligența artificială și au mari așteptări de la aceasta în viitor. Rămâne de văzut în ce măsură aceste așteptări vor fi îndeplinite și dacă AI-ul va reprezenta un aliat în continuare sau se va transforma într-o amenințare la adresa omenirii.