Sălaj: Satul în care nu mai ajunge niciun microbuz

Criza economică cauzată de pandemie a afectat toate domeniile de activitate, nici sectorul transportilor nefăcând excepție. Răvășiți la maximum au fost și încă mai sunt și transportatorii, în special cei care asigură cursele regulate pentru transportul persoanelor, elevi și navetiști. Transportatorii susțin că muncesc fără rentabilitate, iar de cealaltă parte cetățenii se simt ignorați.

Carantina instituită în anumite localități din județ, care a atras și închiderea școlilor, și-a lăsat amprenta la capitolul „profit”. Mulți transportatori au fost nevoiți să renunțe la anumite rute, trasee, din lipsă de clienți. Este și cazul transportatorului Gurzău Trans SRL, societate care a realizat până la finalul lunii decembrie curse regulate în zona Cizer, însă a renunțat la traseul respectiv, motivând lipsa cilenților și a rentabilității. După cum au explicat reprezentanții Consiliului Județean (CJ) Sălaj, la finalul anului trecut ruta a fost preluată de o altă firmă. CJ Sălaj a semnat cu operatorul Euro Pop SRL un act adițional la contractul existent, astfel că începând din data de 3 decembrie 2020 este asigurat transportul navetiștilor pe traseul Zalău – Hurez – Cizer și retur. Însă, din “schema” de transport lipsește în prezent o localitate mult mediatizată și cunoscută nu doar la nivel local, ci și național, datorită unei serbări pastorale cu tradiție de peste 50 de ani care are loc anual în zona Măgura Priei. Este vorba despre localitatea Pria. Concret, pe timp de pandemie, transportatorul actual, dar și cel din perioada anterioară, a renunțat la efectuarea rutei în satul Pria. Motivul? Lipsa clienților cauzată de pandemie.

Șase clienți în trei săptămâni

“În ceea ce privește satul Pria, vă informăm că după ce operatorul Gurzău Trans a renunțat, ruta a fost preluată de către Euro Pop SRL, însă și acesta din urmă a renunțat, motivând că în decursul a trei săptămâni a avut doar șase clienți (perioada 3-24 decembrie 2020). Totuși, operatorul și-a arătat disponibilitatea de a reintroduce stația Pria în traseul său după ce procesul de învățământ va fi reluat integral în format fizic, învățământ gimnazial și liceal, în municipiul Zalău”, au precizat reprezentanții CJ Sălaj.

Cetățeni revoltați pe autorități: “Să vă fie rușine!”

De cealaltă parte, locuitorii din sat susțin că lipsa unui mijloc de transport în localitate pentru cetățenii care nu dețin un mijloc de transport proprietate personală este o “pată pe obrazul autorităților”. Opiniile lor sunt virale și pot fi citite pe pagina de Facebook a Primăriei Comunei Cizer. “Ar trebui să fie un mijloc de transport pentru locuitorii satului Pria, că nu toată lumea are mașină și sunt mulți bătrâni care trebuie să ajungă la medic și nu au cu ce”. Un alt cetățean revoltat transmite autorităților că ar trebui să le fie rușine: “să vă fie rușine, până acum mi-ați ținut copiii în casă din cauza Covid-19 și acum îmi țineți copiii în casă, pentru că nu aveți mijloc de transport la Pria”. De cealaltă parte, autoritățile spun că transportul elevilor care au început cursurile prin prezența fizică la unitățile de învățământ din județ este asigurată cu un microbuz școlar. „Elevii navetiști din Pria din unități școlare care își reiau activitatea, vor fi transportați de microbuzul Școlii Cizer, conform graficului și traseelor prestabilite și cunoscute de elevi, fiind ulterior preluați de către Euro Pop. Urmare a situației speciale generate de instituirea restricțiilor pandemice, Primăria Cizer a inițiat nenumărate acțiuni, întâlniri negocieri în principal cu firma de transport, fiind singura societate care, cu greu, a fost de acord să preia traseul fostului licitant, pentru reluarea traseului Pria dar, ca și orice agent economic, acesta analizează din punct de vedere al rentabilității activitatea desfășurată. Avem sprijinul CJ Sălaj pentru rezolvarea acestei situații neplăcute, traseul urmând să fie licitat conform procedurilor”, a transmis primarul comunei Cizer, locuitorilor din satul Pria.

 Licitații, abia anul viitor

Cert este faptul că autoritățile, în speță CJ Sălaj, nu poate impune unui transportator care preia fără licitație o anumită rută, să aleagă stații, deoarece nu subvenționează transportul acestuia, iar licitațiile au fost suspendate. Criteriile de selecție care stau la baza atriburii licențelor și rutelor sunt stabilite și intră în competența Autorității Rutiere Române (ARR) până la modificarea legislației în domeniul transportului de persoane. Astfel, începând cu luna mai a anului trecut a intrat în vigoare Ordonanța de Urgență 70/2020, privind reglementarea unor măsuri, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului pentru prelungirea unor termene. Ordonanța prevede că programele de transport județene și licențele de traseu emise de ARR, aflate în vigoare, își păstrează valabilitatea până la finalul anului în curs, respectiv până în 31 decembrie, neputând fi modificate unilateral de CJ Sălaj, iar în efectuarea serviciului de transport nu pot fi atrași noi operatori. “În perioada următoare, președintele CJ Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, va iniția întâlniri cu operatorii de transport de la nivel județean pentru a identifica problemele cu care aceștia se confruntă și pentru a găsi de comun acord soluții care să îmbunătățească activitatea de transport persoane”, au transmis reprezentanții CJ Sălaj. Programul județean de transport rutier de persoane prin curse regulate pentru perioada 2014-2021 poate fi vizualizat pe siteul CJ Sălaj.

Pria, un loc fără… profit 

Până la terminarea perioadei de pandemie, nemulțumirile, dar și stările de tensiune, nu vor dispărea. Cetățenii se simt ignorați de autorități, iar agenții economici privați sunt sătui de munca remunerată cu “mulțumesc frumos”. Dacă odinioară, la Pria veneau zeci de microbuze și autobuze pline de călători din toate colțurile țării, care își doreau să vadă frumusețile locului și tradițiile specifice, în prezent la Pria nu mai vrea să vină nimeni. Nici măcar un șofer de microbuz.

Alte articole

One Thought to “Sălaj: Satul în care nu mai ajunge niciun microbuz”

  1. Anonim

    Dar la almasu,cuzaplac, fildu de 4 ani nici un autobuz, mai mare rusinea trei comune nu se pot uni sa bage un autobuz macar pana la zimbor pt elevii navetisti la zalau

Leave a Comment