Evoluția vânzărilor de smartphone-uri explică de ce Samsung sau Apple nu se pot relaxa

Cum a evoluat industria telefoanelor mobile în ultimii ani? Iată o retrospectivă a 30 de ani de creștere în acest sector.

Industria smartphone-urilor pare foarte matură, dar adevărul este că are o istorie relativ scurtă, de doar câteva decenii. Evoluția ne-a arătat că, și dacă ajungi lider, acest lucru s-ar putea să nu fie veșnic. Acest efect a fost dovedit de multe ori. Companiile bine poziționate, cu un aparent avantaj competitiv, au intrat într-o spirală descendentă din cauza apariției altor tehnologii sau pur și simplu din cauza lipsei de inovare. E posibil să ne confruntăm cu noi cazuri precum cel suferit de Nokia în urmă cu puțin peste un deceniu, când finlandezii au ratat „switch”-ul la telefoanele inteligente, cu touchscreen?

Deoarece piața nu a atins încă un nivel suficient de maturitate, este dificil de prezis că companii precum Samsung sau Apple vor continua să se bucure de un succes palpabil pentru o perioadă lungă de timp. În acest moment, se pare că ambele companii sunt foarte bine poziționate în întreaga lor gamă, dar concurenții nu fac decât să „reducă diferența”, cu soluții alternative foarte interesante. Cea mai bună dovadă în acest sens este capacitatea concurenților asiatici de a introduce tot felul de produse noi.

Ce va urma pentru un produs care a devenit o parte fundamentală a vieții noastre de zi cu zi – ne referim, firește, la telefonul monil inteligent? Este adevărat că evenimentele din trecut nu ar trebui să fie folosite pentru a explica evenimentele viitoare, dar pot fi folosite pentru a înțelege în ce măsură ceea ce s-a întâmplat acum câțiva ani se poate repeta. În urmă cu cinci ani, de exemplu, cunoșteai mărci precum Xiaomi sau Oppo, printre altele? Concurența este, fără îndoială, foarte puternică.

Industria smartphone-urilor de astăzi, scrisă în ultimii 30 de ani

Aruncați o privire la telefonul dumneavoastră mobil actual – credeți că acesta nu a implicat decenii de evoluție continuă? Digitalizarea economiei a avut loc, în mare parte, datorită răspândirii rețelelor de telefonie mobilă. Nu a fost întotdeauna așa și, ca urmare, unele dintre companiile care au avut cel mai mare succes la vremea lor au acum o nișă reziduală sau pur și simplu și-au săpat propriul mormânt. În anii 90, de exemplu, piața telefoanelor mobile era împărțită între giganții Motorola (SUA) și Nokia (Finlanda). Americanii aveau o felie ceva mai mare din piață, de circa 55%, iar finlandezii, restul.

Samsung S22 Ultra – oferte online

Din acel moment, procentele celor doi mari producători n-au făcut decât să scadă, mai ales cu apariția altor competitori. Sony, NEC, Siemens, de exemplu, în primă fază. Începutul anilor 2000 ne-a adus Blackbarry-ul și o felie tot mai consistentă de piață către RIM, semn că lumea deja începea să pună preț pe telefoanele care fac mai mult decât să efectueze apeluri și să trimită SMS-uri. În aceeași perioadă, a început și ascensiunea Samsung. Apoi, apariția LG. Piața telefoanelor mobile inteligente, aflate la început de drum, se fragmenta tot mai mult.

În 2007, a apărut primul iPhone, telefon care a obligat și concurența să-și „ridice nivelul”. Smartphone-ul intra într-o nouă eră, cu care nu toată lumea a ținut pasul. După 2010, pe piață au început să apară, pe rând, marii producători chinezi: HTC, Lenovo, Huawei… O vreme, Apple, prima, și Samsung, a doua, au condus clasamentele vânzărilor de terminale mobile inteligente. Apoi, sud-coreenii de la Samsung s-au cocoțat pe prima poziție, pe care, până azi, n-au mai lăsat-o, deși au concurență mai acerbă ca niciodată.

Cauti Samsung S22, vezi gama completa online.

Azi, din nou, Samsung și Apple domină topurile, cu un mic încă avantaj al coreenilor. Din spate, însă, chinezii amenință ierarhiile. Xiaomi și Oppo, odată cu declinul Huawei, provocat de scandalul de spionaj și de sancțiunile primite, sunt competitorii care le țin pe Samsung și Apple „în joc de glezne”, venind mereu cu inovații și prețuri competitive la telefoanele celor doi giganți.

După cum puteți vedea, peisajul s-a schimbat complet de la începutul pieței. Chiar și așa, principala diferență a fost observată în ultimul deceniu. De ce? Motivul nu este altul decât standardizarea culturii smartphone-urilor.

Cel mai curios și mai cunoscut caz este cel al Nokia sau Motorola. După ce au dominat comercializarea telefoanelor mobile analogice, nu au reușit să se adapteze la piața legată de conectivitate. Acest lucru a dus la preluarea unei părți a cartelului de către noi concurenți. Știți care este rezultatul. Companii precum Samsung și Apple au preluat industria de la aceste firme până în prezent. Dar de ce ar trebui ca aceste mărci să continue să introducă inovații majore? Concurența se apropie cu pași repezi.

Cel mai bun exemplu în acest sens este prezentat de producători precum Oppo, Huawei și, mai ales, Xiaomi, după cum ziceam. Fiecare dintre aceste companii câștigă teren în timp, ceea ce explică o cotă mai mare din „plăcintă”. Ceea ce pare structural, însă, este poziția a două sisteme de operare care se diferențiază clar de orice alt potențial concurent. Atât iOS, cât și Android, aparținând Apple și, respectiv, Google, nu par să aibă un rival important pe termen scurt și mediu.