Ce sunt competenţele de comunicare şi cum să le prezinţi în CV?

Acestea sunt abilităţi pe care le folosim când primim sau transmitem diverse informaţii. Câteva exemple sunt comunicarea ideilor, comunicarea trăirilor sau a lucrurilor care se întâmplă în jurul tău. Competenţele de comunicare implică ascultarea, discursul, observarea şi empatizarea.

Există însă diferenţe între tipurile de comunicare, acţiunile faţă în faţă fiind diferite de cele care au loc la telefon sau în mediul digital, adică prin email-uri sau social media.

Există o serie de competenţe de comunicare pe care le poţi învăţa şi le poţi pune în practică, iar acestea te vor transforma într-un bun comunicator.

Ce sunt competenţele de comunicare şi cum să le prezinţi în CV?

Una dintre cele mai importante competenţe de comunicare este ascultarea. Ascultarea activă presupune să acorzi o atenţie ridicată persoanei care îţi vorbeşte. Persoanele care dau dovadă de ascultare activă sunt bine privite de colegi, datorită atenţiei şi respectului pe care îl oferă celorlalţi.

Deşi poate părea simplu, aceasta este o abilitate destul de greu de dezvoltat şi de îmbunătăţit.

Important este faptul că un bun ascultător se concentrează doar asupra vorbitorului, nu dă importanţă factorilor disturbatori, precum telefoane mobile, laptopuri sau discuţiile celorlalţi. De asemenea, este ideal să ai pregătite câteva întrebari sau comentarii pentru a continua discuţia.

Cum să îţi îmbunătăţeşti abilităţile de comunicare?

Prin practică şi acumularea de experienţă, competenţele de comunicare pot fi îmbunătăţite. Iată câteva idei care te pot transforma într-un bun comunicator:

• Roagă un prieten să îţi aducă o serie de critici constructive – nu este uşor să afli cum eşti perceput drept comunicator, iar pentru a primi o opinie obiectivă, ideal este să rogi un prieten să îţi dea un feedback sincer. Înţelegând care sunt punctele în care îţi poţi îmbunătăţi modul de comunicare, te poate ajuta să găseşti zonele pe care să te concentrezi.

• Mergi la workshop-uri şi cursuri de comunicare. În prezent, sunt disponibile o serie de cursuri online şi offline, seminarii sau ateliere care te pot ajuta să comunici mai bine. Aici, poţi învăţa teorie, poţi face joc de roluri sau purta dialoguri.

• Exersează obiceiuri noi de comunicare. Multe competenţe de comunicare sunt obiceiuri pe care le-ai dezvoltat în timp. Le poţi îmbunătăţi prin practicarea unor noi obiceiuri care te vor transforma într-un comunicator şi mai bun. Aceasta ar include să ai o reacţie mai rapidă la comunicările care ţi se trimit, să îţi aminteşti să păstrezi contact vizual cu interlocutorul, să nu uiţi să oferi feedback pozitiv sau să pui întrebări în timpul discuţiilor.

• Caută constant oportunităţi de comunicare. Caută variante atât la muncă, cât şi în afara jobului, în care este necesar să îţi pui în valoare abilităţile de comunicator. Astfel, îţi vei menţine fresh compentenţele şi îţi vei adăuga altele noi.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

Leave a Comment