Căruţele, coşmarul fără sfârşit al şoferilor sălăjeni

O situaţie tot mai greu de suportat pentru şoferii sălăjeni o reprezintă prezenţa căruțelor pe şoselele judeţului, drumuri naţionale, judeţene sau comunale. Indiferent că e zi sau noapte, nu există şofer care, pe o porţiune de 20 de kilometri, indiferent pe unde circulă, să nu întâlnească cel puţin trei-patru căruţe, dacă nu chiar mai multe. Situaţia este cu atât mai nenorocită cu cât foarte mulţi dintre cei care conduc astfel de atelaje cu tracţiune animală nu îşi iau măsuri prin care să fie reperaţi cu uşurinţă în trafic, mai ales pe timp de ceaţă, precipitaţii abundente ori noaptea, atunci când se întâmplă cele mai multe evenimente grave sau tragice.

În felul acesta, fără nicio urmă de lampă, bec de semnalizare, triunghi sau orice obiect reflectorizant, căruţaşii îşi poartă atelajele şi animalele pe şoselele sălăjene, riscând nu doar viaţa lor şi a animalelor, ci integritatea şi viaţa celorlalţi participanţi la trafic, în special şoferii care, în aceste condiţii, îi observă exact atunci când nu mai pot face nimic.

Deși primarii sunt obligați prin lege să amenajeze drumuri pentru căruțe, având de cele mai multe ori, posibilitatea să acceseze fonduri special destinate acestor investiţii, totuşi nu o fac. Lipsa acestor drumuri destinate căruţelor a semănat de multe ori moarte pe drumurile comunale, însă primarii nu s-au sinchisit, în marea lor majoritate, să facă un efort pentru a stopa acest fenomen care a băgat mulţi oameni nevinovaţi în stresul dosarelor penale, al conştiinţei încărcate sau chiar în închisoare.

Poliţia a desfăşurat de-a lungul timpului o multitudine de activităţi preventive însă sancţiunile drastice, care să-i usuce la buzunar pe edili, nu prea au fost. Legea prevede amenzi și pentru căruțași, și pentru primării. Drumurile special destinate atelajelor hipo le numeri pe degete în Sălaj şi probabil coşmarul şoferilor care se trezesc, mai ales pe timp de noapte, cu căruţa în faţă, va continua mult şi bine până autorităţile vor nimeri şi ele într-o situaţie de acest gen şi vor decide că aceste drumuri reprezintă o prioritate pentru viaţă în primul rând.

Nu mai adăugăm decât că în acest an, pe raza judeţului Sălaj s-au înregistrat 133 de accidente de circulaţie grave, soldate cu 19 morţi şi 133 de răniţi grav.  Dintre acestea, şase accidente de circulaţie grave s-au produs din vina conducătorilor de atelaje şi s-au soldat cu un mort şi cinci răniţi grav. Poate că  din banii rămaşi pe la primării, la sfârşit de an, edilii se vor gândi să achiziţioneze şi să le ofere cu precădere celor care nu au posibilităţi financiare, câte o vestă reflectorizantă, un triunghi sau un obiect luminescent pe care, sub condiţia sancţiunii, să-i oblige să-l poarte indiferent de anotimp ori momentul zilei. Pentru că, dacă rămânem în nădejdea celor care au această obligaţie, a respectării legii şi… vieţii celorlalţi, aşteptăm degeaba.

 

 

 

 

Alte articole

Leave a Comment