Localnicii din Gîlgău au intrat peste consilierii judeţeni în plină şedinţă

 

Situaţia drumurilor din zona comunei Gîlgău este una despre care am vorbit în multe din articolele noastre. Starea drumurilor, dar şi a podeţelor, oricum deplorabilă, a ajuns astăzi una aproape catastrofală. Oamenii din Dobrocina, Fodora şi Chizeni au ajuns la capătul răbdării şi au venit joi la Zalău, împreună cu edilii comunei, pentru a aduce în faţa consilierilor şi a preşedintelui Consiliului Judeţean, încă o dată, starea dramatică a acestor sate, stare cauzată de inexistenţa unor drumuri cât de cât practicabile, civilizate. Drumurile judeţene109E şi 109F, care în anul 2015, cu tot accesul la fonduri europene sau bani alocaţi de Guvern, au rămas uitate, cu podeţe rupte şi gropi care înghit lejer o roată de maşină, urâţesc atât harta judeţului, dar mai ales viaţa oamenilor care trăiesc acolo.

Sesizările făcute de localnici, multe la număr, atât la Primăria Gîlgău cât şi către alte foruri au rămas, fără excepţie, fără un răspuns menit măcar să dea speranţă acestor oameni.
Primăria comunală, la rândul ei, se milogeşte de 25 de ani la Consiliul Judeţean (CJ) doar-doar va rămâne cineva impresionat şi va semna, în sfârşit, cu “aprobat”, construirea drumurilor şi pentru această comună.

Suntem realmente uitaţi de lume aici”, ne spunea primarul Cristian Ungur cu câteva luni în urmă, când am adus din nou în atenţia cititorilor situaţia acestei comune şi a satelor aparţinătoare. “Aceasta este senzaţia pe care o avem. Sunt ani şi ani de când rugăm, pe toate căile posibile să fim sprijiniţi, însă răspunsurile sunt mereu aceleaşi, că suntem “în plan”, că suntem pe liste, că suntem în acte.”

De data aceasta însă, după discuţia dintre oamenii din sate şi autorităţi, primarul părea ceva mai optimist şi mai încrezător. „Am vazut, într-adevăr, primele semne că ceva s-ar putea mişca, în primăvara acestui an când am înţeles că s-a făcut documentaţia aferentă acestor lucrări. De atunci şi până acum însă, nu s-a mai mişcat nimic”, a spus primarul din Gîlgău. Sper ca după întrevederea de azi din cadrul şedinţei, să pot să le spun oamenilor că în curând se va simţi miros de asfalt şi… normalitate, şi în satele cate ţin de Gâlgău, în satele noastre. Am ajuns cu toţii la capătul răbdării”, a spus primarul Cristian Ungur.

La şedinţa de Consiliu Judeţean, desfăşurată joi, edilii din Gîlgău şi câţiva locuitori ai satelor, au spus că nu mai pot, şi nu mai vor să aştepte. Problema cea mai acută este cea a drumului care leagă localităţile Dobrocina, Fodora şi Chizeni, mai precis drumul judeţean 109F. Podeţele sunt rupte, maşinile nu pot circula pe porţiunea de drum de care leagă cele trei sate. Primarul ne-a spus că situaţia este într-atât de gravă încât deja nu mai discutăm de un eventual confort în circulaţie, ci de reale pericole, podeţele fiind rupte sau fisurate, porţiuni din drum prăbuşite, gropi şi denivelări care fac ca aceste drumuri să arate ca acum 100 de ani. Oamenii, cu cei de la Primărie şi cu bani, atâţia câţi au fost, de la Consiliul Judeţean sau din bugetul propriu, au incercat să plombeze, să mai repare, folosind ca pe vremuri, roaba, lopata şi grebla. Însă aceste lucrări nu au fost nici pe departe în măsură să aducă măcar o undă de bine în aceste locuri.

Fac naveta în Dej, copiii trebuie duşi la şcoală, zilnic trăiesc un coşmar. Suntem plini de praf în permanenţă, maşinile se rup în bucăţi, nu mai putem suporta această situaţie”, a spus o tânără din Dobrocina în faţa consilierilor. O altă localnică i-a învederat pe consilierii judeţeni, dar şi pe preşedintele Tiberiu Marc, cu privire la faptul că pe ea, ca cetăţean, nu o interesează politica şi nu vrea să audă de politicieni. Ea vrea un drum civilizat, vrea să poată circul cu maşina fără riscul de a rămâne în drum cu ea. „Eu nu sunt şi nici nu vreau sa fiu nici cu PSD, nici cu PNL, cu nimeni. Nu mă interesează politica, nu mă interesează politicienii! Eu vreau să vă faceţi datoria şi să ne oferiţi, după atâţia ani de aşteptare, nişte condiţii minime, demne de o ţară care face parte din Uniunea Europeană. Nu ştim ce să mai facem pentru că mereu primim acelaşi gen de răspunsuri. Da-ţi-ne la alt judeţ, să ne ia altcineva. Scăpaţi de noi, măcar să ştim că ne putem adresa altcuiva”, a spus femeia, subofiţer cu o carieră de peste 30 de ani vechime în activitate. Viceprimarul comunei Gîlgău, Daniel Şuteu, a spus cu tristeţe, că oamenii încep să se răzbune pe ei, ambalând maşinile atunci când ajung în dreptul caselor în care locuiesc, îi înjură şi îi tratează cu dispreţ, din acest motiv, al lipsei unor drumuri normale, pentru că ei sunt ţinta principală iar oamenii înţeleg să-i facă direct răspunzători de această situaţie, deşi vina cea mare este în altă parte. Acesta a spus că dacă în cel mai scurt timp lucrările nu vor începe, cetăţenii sunt hotărâţi să blocheze accesul la podul de peste Someş, pentru că au ajuns să nu mai poată suporta această situaţie. “Oamenii încă îl aşteaptă pe omul acela bun, cum vă ştiu localnicii, îl aşteaptă să le rezolve problema, aşa cum le-a promis acum zece ani!”, i s-a adresat viceprimarul, preşedintelui Marc.

Preşedintele Tiberiu Marc a ascultat toate opiniile cetăţenilor fără să-i întrerupă, precum şi luările de cuvânt ale edililor din Gîlgău, şi le-a promis acestora că imediat ce documentaţia, aflată la final, va fi gata, lucrările vor demara. Însă acestea vor presupune doar asfaltarea, lucru care oricum i-ar mulţumi pe oameni. Preşedintele CJ le-a spus celor din satele Gîlgăului că porţiunea de drum în cauză nu are caracter de drum judeţean. Costurile pentru construirea, cu toate lucrările aferente drumului conform planurilor iniţiale, ar fi foarte mari. Un singur kilometru de drum costă, conform calculelor făcute de Consiliul Judeţean, peste 28 de milioane de lei, iar traficul scăzut de acolo, practicarea acestui drum de către un număr mic de participanţi la trafic, nu justifică astfel de costuri.

Cu toate acestea, vă pot spune că societatea care se ocupă cu documentaţia necesară acestor lucrări, are termen de predare a tuturor documentelor la CJ, miercuri, 29 iulie. După ce vom avea documentaţia, vom demara imediat procedura de licitaţie publică şi vom putea începe lucrările la aceste drumuri, însă discutăm strict de calea de rulare, drumul în sine, fără şanţuri sau alte lucrări adiacente. Vor fi refăcute, desigur, şi podeţele. Pentru că acesta este un program multianual, lucrările vor începe cu siguranţă în acest an, însă se vor întinde pe o perioadă care va depăşi anul în curs”, a spus Tiberiu Marc.

Oamenii au plecat către sate, cât de cât mulţumiţi, iar primarul Ungur consideră, pentru prima dată oarecum convins, că există şanse reale ca lucrările la drumurile pustiite care leagă între ele satele Dobrocina, Fodora şi Chizeni, să înceapă în această toamnă. Având în vedere că documentaţia a fost refăcută, chiar dacă planurile iniţiale ce cuprindeau lucrări mai vaste, nu au mai fost luate în calcul în întregime, oamenii se mulţumesc şi cu un simplu asfalt turnat, astfel încât să nu mai înghită tonele de praf şi să nu-şi mai nenorocească maşinile, în drumurile lor de zi cu zi. „Chiar şi atât de puţin, cât se va aproba prin documentaţia refăcută, este oricum mai mult decât nimic”, au spus oamenii la plecare.

 

 

 

5 Thoughts to “Localnicii din Gîlgău au intrat peste consilierii judeţeni în plină şedinţă”

  1. tibi

    Mai baieti dar drumul Bogdana-Vanatori, care a ajuns doar cu urme de asfalt, cand il faceti?

  2. Lupoaica

    Salajul e un ACCIDENT ca se afla in Transilvania. Scoateti capul din cutie, respectati-va, nu mai permiteti celor din institutiile locale sa isi bata joc de voi! Uitati-va la alte judete din jur, si de ce nu, aspiratiile sa fie ca in Occident!
    Aveti dreptul la civilizatie, incredere si confort din partea autoritatilor! Cereti-le, pentru ca viata e scurta!

  3. Anonim

    judet de trei parale, condus de niste neica-nimeni. desteptati-va, salajeni !!

  4. Ioan c.

    MULTUMIM Magazin Salajean ca ati fost alături de noi cu toate articolele si semnalele transmise! Singurul reprezentant din presa care a facut ceva.

  5. Molnariu

    La Mineu (comuna Salatig) trebuie inca o revolutie sa sa asfalteze drumul ,domnule primar Molnar?

Leave a Comment