Medicina şi Dreptul, domenii în care elevii vor profeseze

Serviciile medicale, Dreptul, Artele interpretative, Ştiinţele biologice şi Ingineria sunt principalele domenii ocupaţionale preferate de elevi. Cel puţin asta rezultă dintr-un studiu realizat de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj pe un eşantion de aproape 17.000 de elevi, din șapte județe din zona de Nord-Vest a ţării, inclusiv din Sălaj.

Studiu a fost realizat ca urmare a implementării proiectului „Skills for Jobs” care se derulează, din iniţiativa AJOFM Cluj şi a Asociaţiei “Inceptus” România, în perioada iunie 2014 – 8 decembrie 2015. Potrivit lui Marcel Lucaciu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj, obiectivul general al proiectului este facilitarea accesului pe piaţa muncii  pentru 20.000 de elevi, din clasele IX-X, incluşi în învăţământul preuniversitar, din cele două regiuni de implementare Nord-Vest şi Vest, respectiv din şapte județe: Cluj, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Sălaj, Maramureş, Hunedoara şi Timiş. Iniţiatorii proiectului îşi doresc asigurarea unor beneficii reale şi pe termen lung pentru grupul ţintă, vizând orientarea şcolară, mai exact, asigurarea accesului elevilor spre acele instituţii de învăţământ superioare potrivite cu aspiraţiile şi posibilităţile lor, dar şi orientarea profesională. Obiectivele specifice ale proiectului mai au în vedere îmbunătăţirea şanselor la ocuparea unui loc de muncă şi creşterea gradului de integrare şi menţinere pe piaţa muncii.

Trei unităţi de învăţământ din Sălaj implicate în proiect

În judeţul Sălaj s-au implicat în derularea acestui proiect trei unităţi de învăţământ: Colegiul Naţional „Silvania” Zalău, Colegiul Tehnic „AlesandruPapiu Ilarian” Zalău şi Colegiul Naţional „Simion Bărnuţiu” Şimleu Silvaniei. Din cei 16.950 de elevi înregistraţi, dintre care 905 din judeţul Sălaj, care au completat Chestionarul de interese vocaţionale “Jackson”, pe scurt-testul JVIS, au primit raportul privind testarea vocaţională şi de interese. Acest test reliefează preferinţele ocupaţionale ale aplicantului sub forma unor roluri de muncă, asociate cu o ocupaţie sau clasă de ocupaţii şi stiluri de muncă, asociate cu un anumit tip de mediu sau loc de muncă.

Înainte de aplicarea testului JVIS, au fost apreciate interesele vocaţionale ale elevilor, pe baza unor chestionare, 55 la sută fete şi 45 la sută băieţi, 80 la sută dim mediul urban şi 20 la sută din mediul rural. Astfel, printre  domeniile ocupaţionale preferate de elevi se numără: Serviciile medicale,  Dreptul, Artele interpretative, Ştiinţele biologice şi Ingineria. De asemenea, domeniile ocupaţionale pe care nu le preferă elevii sunt: activităţile administrative de birou, Agricultura, Serviciile sociale, Artele creative şi finanţele. Potrivit chestionarelor, preferinţele fetelor vizează: Serviciile sociale, educaţia elementară, activităţile literare, activităţile de predare şi Dreptul, iar preferinţele băieţilor au în vedere: Ingineria, Profesiile  manuale, Agricultura, Finanţele şi Matematica. Proiectul „Skills for Jobs” vine ca o soluţie viabilă la reducerea ratei şomajului, în rândul tinerilor.

Alte articole

Leave a Comment