Inspectorii salajeni, la cursuri in Portugalia

Inspectorii salajeni, la cursuri in Portugalia

Zece inspectori din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj au participat, saptamanile trecute, la un proiect de mobilitate Vetpro – Leonardo da Vinci, avand ca scop formarea profesionala prin parcurgerea unui curs intensiv de limba engleza in localitatea Braga din Portugalia. Potrivit inspectorului de educatie permanenta Laura Galvacsy, acest plasament de formare profesionala a fost posibil datorita aprobarii dosarului de candidatura si formularelor de aplicatie depuse de catre ISJ Salaj. Pregatirea initiala a inspectorilor a constat in parcurgerea unui curs intensiv de limba engleza, limba in care s-a facut comunicarea in cadrul stagiului, si a unui modul de pregatire teoretica ce viza familiarizarea cu problematica proiectului si a finantarii acestuia. Obiectivele majore ale stagiului au constat in: actualizarea competentelor pedagogice ale inspectorilor, punandu-se accent pe metode moderne, activ-participative, centrate pe elev; dezvoltarea competentelor de evaluare institutionala, urmarindu-se transferul de bune practici in cadrul celor doua sisteme de invatamant, pe baza similitudinilor si a diferentelor constatate, precum si dezvoltarea competentelor de evaluare a cadrelor didactice, a precizat inspectorul scolar.

Finantarea a fost asigurata de catre Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, care gestioneaza in Romania problematica proiectelor derulate in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, finantat de catre Comisia Europeana. Potrivit sursei citate anterior, selectia participantilor s-a facut respectandu-se principiul cuprinderii tuturor ariilor curriculare, a nivelurilor de invatamant si a tuturor compartimentelor din cadrul ISJ, eligibilitatea vizand doar categoria de inspectori scolari. Stagiul a fost finalizat prin sustinerea unei sesiuni de evaluare, respectiv al unui examen de obtinerea unui certificat de competenta lingvistica in limba portugheza.

Programul de formare a vizat mai multe activitati. Au fost facute vizite la unitati de invatamant din oras si regiune, unitati atat publice cat si private (gradinite, scoli primare, scoli gimnaziale, licee de diferite tipuri, diferite centre de formare profesionala a adultilor, incubatoare de afaceri, universitati). In cadrul acestor vizite s-a urmarit atat cunoasterea culturii organizationale a acestor unitati, cat si dezvoltarea abilitatilor profesionale ale participantilor, prin intermediul asistentelor la activitati didactice si extracurriculare, prezentari, dezbateri in grupuri mixte romano-portugheze, analiza portofoliilor cadrelor didactice. De asemenea, au fost organizate intalniri cu inspectorii din cadrul regiunii Minho, intalniri care au vizat cunoasterea modalitatilor de evaluare, indrumare si control aplicate in cadrul sistemului scolar portughez, precum si a felului in care se desfasoara examenele nationale in aceasta tara. Rezultatul acestor intalniri s-a concretizat in elaborarea unor fise de asistenta, a caror aplicabilitate a fost pilotata in cadrul unor asistente-test, urmand ca acestea sa devina instrumente de lucru in activitatea curenta a inspectorilor scolari.

Leave a Comment