Deşi au beneficiat de investiţii din partea multinaţionalelor, Liceele zălăuane refuză propunerile de colaborare a celor de la TenarisSilcotub şi Michelin

 

Consiliile de Administraţie ale celor două licee zălăuane, respectiv Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian” şi Liceul Tehnologic „Mihai Viteazul” au spus un „nu” categoric înfiinţării unor noi clase, cu profil tehnic, propuse de unul dintre cei mai importanţi investitori pe piaţa locală, TenarisSilcotub.
Reprezentanţii companiei, alături de Michelin şi de alţi operatori economici locali, au propus introducerea, din anul şcolar 2015-2016, a unor calificări precum: tehnician prelucrări pe maşini cu comandă numerică, tehnician prelucrări la cald, tehnician mecanic pentru întreţinere şi reparaţii, tehnician mecatronist, operator pe maşini cu comandă numerică şi sculer matriţer, la cele două unităţi liceale din Zalău.
Întrunite luni, 12 ianuarie, Consiile celor două licee au respins vehement propunerile operatorilor economici şi au decis să păstreze planul de şcolarizare iniţial. „Şcolile nu au vrut să facă niciun compromis şi au decis să rămână la planul de şcolarizare iniţial. A existat o tensiune între conducerile celor două instituţii de învăţământ şi reprezentanţii Tenaris. Noi am încercat să detensionăm situaţia, rolul nostru fiind acela de mediator, şi să le explicăm faptul că aceşti operatori economici au oferit foarte multe. Sunt firme prea puternice pentru a le pierde”, a explicat Maria Pop, inspectorul şcolar general al judeţului Sălaj.
În aceste condiţii, conducerea ISJ Sălaj a decis să propună Ministerului Educaţiei introducerea unei clase cu profil tehnic la fiecare din cele două licee. „În această situaţie, văzând că niciun demers nu a funcţionat, am decis să riscăm. Vom înainta Ministerului planurile de şcolarizare, în care este prevăzută o clasă de şcoală prefesională, cu profil tehnic, la Liceul Tehnologic <<Mihai Viteazul>> şi o clasă, profil tehnic, la Colegiul Tehnic <<Alesandru Papiu Ilarian>>. S-ar putea să fie aprobate sau nu. Am încercat să le spun colegilor mei că un an sau doi putem să urmărim aceste clase, să vedem ce randament au. Mă gândesc şi la colegii mei de la API, dar şi la cei din mediul rural, unde s-ar desfiinţa o clasă de profesională. În sistemul de învăţământ au existat şi există reduceri de posturi, însă tot am găsit o soluţie pentru a le rezolva”, a mai spus oficialul IPJ Sălaj. Potrivit acesteia, iniţial reprezentanţii companiei au solicitat introducerea, începând de anul şcolar viitoar, a nu mai puţin de şapte clase cu profil tehnic, însă au redus, ulterior, numărul acestora.
De cealaltă parte, conducerile celor două unităţi liceale susţin că această modificare a planului de şcolarizare nu corepunde nevoilor societăţii, argumentele reprezentanţilor operatorilor economici nu sunt suficient de convingătoare. „În cazul liceul nostru, pe lângă cele patru specializări tehnice pe care le avem, Tenaris a propus ca pentru anul şcolar viitor să mai introducem una, la alegere din: tehnician prelucrări la cald, mecatronist, operator pe maşini cu comandă sau electrician – maşini şi instalaţii. Una dintre acestea figurează în planul nostru de şcolarizare începând de anul trecut. Este vorba de operator maşini cu comandă numerică. A alege încă una ar însemna să renunţăm la una dintre specializările noastre. Ori la matematică – informatică ori la profilul servicii, ce există în planul de şcolarizare încă din anii ’91- ’92. Teoretic, se poate oricare din clasele propuse, chiar dacă nu avem specialişti sau bază materială”, a explicat Ioan Lung, directorul Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian”.
Un alt aspect menţionat de directorul unităţii de învăţământ este acela că mentalitatea părinţilor nu este la nivelul dezvoltării actuale a pieţei muncii. „Părinţii nu caută specializări bune, ci clase bune, pentru a -şi trimite copiii la facultate. Acest lucru ne reproşează şi operatorii economici. Personal, aş pleda pentru o soluţie mai dureroasă. Se vorbea ca şcolile mai puţin bune să nu mai înfiinţeze clase de liceu. Aceste clase să fie mutate la noi, însă acest lucru ar însemna ca profesorii din unităţile respective să rămână fără catedre. Cu toate acestea, nu facem clase pentru cadrele didactice, ci pentru elevi şi pentru factorii indirecţi”, a explicat directorul Colegiului.
Reprezentanţii liceului zălăuan susţin că elevii admişi la clasa introdusă în anul precedent, tehnician maşini cu comandă numerică, au avut cele mai mici medii de admitere în comparaţie cu mediile elevilor de la Profil Servicii.
Cele două unităţi de învăţământ, au beneficiat, în urma colaborării cu Tenaris, de investiţii de peste 600.000 de dolari pentru crearea şi echiparea a două laboratoare cu tehnologii şi echipamente de ultimă generaţie, similare celor folosite astăzi în industrie la nivel mondial: un laborator de pneumatică-hidraulică şi unul de electronică-automatizări sunt acum disponibile elevilor de la toate liceele cu profil tehnic din Sălaj.
În plus, profesorii care predau în laboratoare au participat la sesiuni de training cu experţi din industrie şi la schimburi de experienţă cu omologi ai lor din Argentina. Patru cadre didactice de la API, Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul” şi Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj au participat, în perioada 29 septembrie – 3 octombrie 2014, în Argentina, la un schimb de experienţă legat de problemele la nivel mondial în domeniul învăţământului tehnic.

8 Thoughts to “Deşi au beneficiat de investiţii din partea multinaţionalelor, Liceele zălăuane refuză propunerile de colaborare a celor de la TenarisSilcotub şi Michelin”

  1. Presa dezinformeaza, dupa bunul plac...

    Presa dezinformeaza, dupa bunul plac… ianuarie 13, 2015 at 8:48 am – Reply
    Multinationalele nu vor infiintarea de noi sectii (asa ceva nici nu e posibil decat cu interventia Ministerului Educatiei), ci desfiintarea unor sectii existente (cele mai bune din scoala: infomatica, economic) pentru “a face loc” sectiilor dorite de catre aceste multinationale…fara a sprijini in niciun aceste sectii.
    Iar inspectoarea-sefa joaca dupa cum canta aceste multinationale…Uita ca peste vreo cateva luni trebuie sa se intoarca in aceeasi scoala pe care o terfeleste in acest moment…
    Asa ca atentie mare in ce conditii (scrise) acceptati aceste “sponsorizari” de la aceste multinationale, pentru ca vine invariabil “o zi a platii”…

  2. Zălăuan

    Auzi Flavia, de ce modifici articolele şi ştergi comentariile ? Ieri i-am răspuns lu Lungu referitor la afirmaţia lui din articol, pe care văd că ai şters-o, că inginerii buni ajung în producţie, restul în învăţământ.
    Oricum şi un inginer prost din învăţământ este mai capabil decât un prof de matematică !

  3. Anonim

    De ce sa pregateasca un liceu niste meseriasi cu o calificare cautata? Mai bine o clasa de „servicii” – ma intreb ce servicii stiu sa faca absolventii? Sau mai bine o clasa de stiinte, care probabil produce „oameni de stiinta” nu-i asa?
    E totul chestie de catedre care nu mai ies la socoteala. De discipline noi care ar trebui introduse, si asta presupune un efort, nu-i asa?
    Ce conteaza ce vrea piata? Ce conteaza daca ii invatam ceva pe elevi? Conteaza sa avem catedrele complete si sa nu cumva sa ne efortam.
    Cu asa mentalitate, asa generatii de elevi!

  4. Anonim

    Cred ca societatii noastre ii lipseste inca cultura durabilitatii. Trebuie sa ne gandim ce facem astazi ca sa fie mai bine pentru noi toti in viitor. Dezvoltarea durabila economica si sociala este imposibila fara un plan sustenabil educational.
    Romania a ramas deja fara zidari, constructori, otelari… Probabil ei toti lucreaza in alte tari din UE. Peste cativa zeci de ani probabil vom angaja chinezi in organizatiile industriale.
    Multinationalele cu bune si cu rele se salveaza: ele gandesc durabil!

  5. Profesor de la "un liceu mai slab"

    Domnul director Lung uita un amanunt esential, clasele de liceu de la liceele „mai slabe”, pe care le asteapta, sunt pe alte domenii de calificare profesionala decat exista la distinsa unitate de invatamant pe care o conduce, cam depasit de realitati.
    Mai uita de asemenea ca scoala pe care o conduce a fost scoala care a pregatit prin invatmant profesional si liceal muncitori pe domenii mecanice si electro.
    Si mai uita ca se batea cu pumnul in piept ca peste 70% dintre absolventii de la clasele de Economic sunt studenti la Universitatea Tehnica din Cluj. Oare nu le-ar fi mai usor sa studieza in UT Cluj ca absolventi ai domeniilor tehnice?
    Si nu in ultimul rand uita ca nu ne putem bate joc de viitorul tinerilor nostri numai ca sa-si pastreze protejatele de la Economic in scoala (singurele ale caror catedre ar putea fi afectate, ca in rest orele din planul cadru nu sunt diferite).
    Ce nu uita este sa minta ca nu sunt specialisti in scoala? Oare? Poate numara putin inginerii mecanici, titulari in scoala, si-si schimba parerea. Iar de baza materiala…, sigur ca uita ca e scoala dotata in program PHARE exact pentru cele 2 domenii tehnice, nu pe Economic sau Matematica-informatica, ca sa nu vorbim de sutele de mii de dolari investite de Tenaris in dotari si programe pentru scoala.

  6. SCRIETI CE VRETI...............

    Pentru o mai buna informare a ziarului, Liceul Tehnologic” Mihai Viteazul” Zalau a spus „DA” la cinci din cele sase cereri ale agentilor economici, dar voi scrieti ce vreti……………asta de articol documentat.

  7. Anonim

    ba da prost esti, cu sa spuna DA daca a spus NU :)))

  8. ion fara tara

    Doamne ce sansa se poate rata.Toata lumea viseaza sa fie manager,it-ist e dreptul fiecaruia sa viseze,dar strica cuiva sansa specializarii intr-o meserie concreta,
    Nu iubesc multinationalele dar in actualele conditii la Zalau daca „Tenaris si Michelin nu sint nimic nu e.”
    Si o spun cu ingrijorare!

Leave a Comment