Zeci de soferi de TIR neodihniti, trasi pe dreapta

Zeci de soferi de TIR neodihniti, trasi pe dreaptaObligati, pe de o parte, sa respecte termenul limita impus de patroni, iar, de cealalta parte, prevederile legale in vigoare, soferii profesionisti aleg sa-si pastreze locul de munca si se suprasolicita cu riscul provocarii unor accidente similare celui recent petrecut in Ungaria, soldat cu 14 morti. Doar in cursul acestui an, inspectorii Autoritatii Rutiere Romane au constatat, in actiunile desfasurate pe drumurile Salajului, peste 200 de contraventii, mai mult de jumatate fiind procese verbale incheiate pentru nerespectarea timpilor de conducere si odihna.

Tragicul accident rutier soldat cu moartea a 14 persoane, pe o autostrada din Ungaria, dupa ce soferul unui autotren a pierdut controlul volanului, cel mai probabil pe fondul oboselii, si a intrat in microbuzul in care se aflau acestea, este unul dintre cumplitele exemple a ceea ce se poate intampla cand soferii profesionisti incalca reglementarile privitoare la timpii de odihna si conducere. Numai in judetul Salaj, inspectorii Autoritatii Rutiere Romane (ARR) au prins in trafic, in primele zece luni ale anului, zeci de conducatori auto care nu au respectat timpii de conducere si pauzele de odihna impuse prin lege.

Amenzi de peste 500.000 pentru neefectuarea orelor de odihna

Potrivit sefului Agentiei Teritoriale Salaj ARR, Cornelia Silaghi, in urma controalelor efectuate in primele zece luni ale anului au fost intocmite 202 procese verbale de contraventie in valoare totala de 810.500 de lei. Majoritatea contraventiilor constatate, respectiv 138 au implicat abateri de la respectarea timpilor de conducere, a pauzelor si perioadelor de odihna si repaus. De asemenea, aceleasi contraventii includ: lipsa tahografelor sau a dovezii de verificare a acestora, lipsa cardurilor conducatorilor auto sau utilizarea defectuoasa a acestora, lipsa evidentei timpilor de lucru pentru ultimele 28 de zile, lipsa evidentei timpilor de lucru a conducatorilor auto in cazul controalelor la sediul societatilor de transport rutier. Valoarea totala a amenzilor aplicate pe aceasta linie este de 535.000 de lei, a precizat Cornelia Silaghi. Mai mult, in 20 de cazuri, inspectorii de trafic au dispus imobilizarea vehiculelor pana la savarsirea perioadei de odinha impusa de lege soferilor profesionisti.

Legislatia stabileste clar limitele maxime de conducere a autovehiculului zilnic sau saptamanal, dar si perioadele minime de odihna. Datele se inregistreaza in dispozitive numite tahografe, amplasate la bordul autovehiculelor, daca acestea au peste 3,5 tone in transportul de marfa si peste zece locuri de pasageri. Tahografele contin date privitoare la activitatea soferului cu cel putin 28 de zile in urma. Activitatea anterioara ultimei luni este controlata, cel putin teoretic, la sediul firmei de catre ARR. Prevederile spun ca la cel mult patru ore si jumatate de condus trebuie luata o pauza de 45 minute, ca durata maxima de condus nu poate depasi 56 de ore pe saptamana. Perioada zilnica de odihna este de minimum 11 ore neintrerupte.

Soferii profesionisti, intre lege si patroni

Multi soferi profesionisti sustin ca respectarea perioadelor de odihna este uneori imposibila sau ilogica. Acestia sunt, deseori, pusi sa aleaga intre termenul impus de patroni, sa ajunga cu autotrenul intr-o anumita tara in cel mult cateva zile, si sa chiuleasca de la orele de repaus impuse conform graficului. Alteori, conducatorii auto sunt nevoiti sa depaseasca limita legala de viteza pentru a ajunge in termen la destinatie ori, pur si simplu, nu gasesc parcari pentru a efectua orele de odihna. Pentru atingerea unei viteze medii ridicate in cursele efectuate, patronii firmelor de transport ar trebui sa asigure fiecarui camion cate doi soferi, lucru care insa le-ar creste costurile. Astfel, in unele cazuri, ca sa pacaleasca eventualele controale, autovehiculele sunt dotate cu dispozitive magnetice pe cutiile de viteze ce altereaza fluxurile de informatii spre tahografe. In alte cazuri, conducatorii auto fac pierdute cartelele sau obtin de la firma dovezi cum ca ar fi fost in concediu si nu ar avea ce cartela sa prezinte controlului.

Zeci de autovehicule neconforme

In perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2011, inspectorii ARR au efectuat 395 de controale in traficul rutier, la sediul operatorilor de transport marfa si persoane, precum si la sediul autogarilor din judet, verificand aproape 4.000 de autovehicule, majoritatea (3.071) fiind autovehicule de marfa. Urmare verificarilor, au fost aplicate 57 de contraventii in valoare de 245.000 de lei pentru lipsa licentei de transport sau de traseu, lipsa contractelor de leasing la bordul vehiculelor, a copiei conforme a licentei de transport, neintocmirea contractelor de munca, neefectuarea avizelor medicale si psihologice si pentru lipsa atestatelor de conducatori auto. Printre acestea se numara si neregulile in cazul transportului de persoane, respectiv contraventii pentru neasigurarea calatorilor si a bagajelor acestora, lipsa documentului de transport marfa, a documentului de transport persoane prin servicii ocazionale, cat si pentru nerespectarea obligatiilor ce revin operatorilor de transport si a scolilor de conducatori auto. Prin urmare, au fost dispuse zece suspendari al dreptului de utilizare a vehiculelor prin suspendarea certificatelor de inmatriculare si a placutelor cu numerele de inmatriculare. Un numar de 11 contraventii in valoare totala de 7.500 de lei au fost scrise de inspectorii ARR pentru efectuarea transporturilor rutiere de marfuri divizibile cu autovehicule care nu sunt dotate cu prelate sau neutilizarea prelatei la acest tip de transport. Pentru utilizarea unui vehicul la efectuarea transportului rutier, fara a fi dotat cu limitator de viteza, un conducator auto a primit o contraventie de 500 de lei. Alte doua contraventii in valoare totala de 13.000 de lei au fost pentru nerespectarea prevederilor privind transporturile rutiere de marfuri periculoase.

Leave a Comment