Doar cu o “promoție” să te mai păcălesc…

Cel mai mare comerciant online din România a publicat, recent, o statistică privind cumpărăturile românilor cu ocazia pomposului eveniment Vinerea Neagră a șopingului compulsiv. Astfel, retailerul în speță spune că anul trecut, la acest eveniment, s-au înregistrat recorduri peste recorduri și că românii “au înțeles, în sfârșit”, cum e cu acest mare eveniment mare în care se aruncă cu banii pe fereastră ca la balamuc. Toate bune și frumoase în cifre și laude, doar că oamenii se pare că au înțeles mai degrabă cum e cu mersul la pomul lăudat, cel puțin așa spun unii de pe la Consiliul Concurenței.

Prin urmare, da: cifrele în privința sumelor prăduite cu ocazia acestui eveniment au fost mari; mai mult decât atât, cumpărătorii din micul Zalău situat în săracul județ Sălaj, au arătat ei altora ce înseamnă cumpărături astfel încât municipiul nostru a întrecut municipii mult mai mari precum Timișoara, Brașov, Târgu Mureș sau Constanța, situându-se pe locul 8 în topul celor 41 reședințe de județ cu cei mai mulți bani cheltuiți în Vinerea Neagră. Cine or mai fi și ăștia de la Consiliu Concurenței, Han-tătar știe, de contrazic ei evidența… evenimentul a fost de succes, dom’le, ce tot vorbiți! Lumea înțelege că reducerea e reducere, nu plecați urechea la ăia care fac pe deștepții și pozează prețul produsului înainte de Black Friday, iar pe urmă demonstrează că reducerea e de fapt, o ditamai țeapa, ori se jură pe strămoși că au dat click pe un anumit produs în prima fracțiune de secundă de la deschiderea campaniei, însă au primit pe ecrane anunțul că produsul s-a volatilizat. Totuși, propun să citim puțin și ceea ce spun domnii de la Consiliul Concurenței, mcar așa, ca fapt divers. Ia să vedem:

“Ce am constatat noi este că preţurile care apar ca fiind reduceri semnificative faţă de preţul uzual nu sunt de fapt nişte reduceri speciale pentru Black Friday, sunt de mult ori preţuri care erau practicate deja de mai multe luni de comercianţi, deci asta este o situaţie des întâlnită. Legea spune că poţi să afişezi o promoţie dacă e o reducere a preţului pe care l-ai practicat în trecut. Dacă luni de zile ai avut promoţia X, înseamnă în realitate că ceea ce apare ca promoţie e preţul normal şi nu faci, de fapt, nicio reducere”, a explicat Chiriţoiu în plenul Parlamentului. El a precizat că instituţia pe care o conduce a trimis un raport în acest sens către Protecţia Consumatorului, care este abilitată legal să verifice respectarea legislaţiei, adică modul în care sunt informaţi consumatorii în privinţa preţurilor. 

“În acelaşi timp, acolo unde avem suspiciuni la încălcarea Legii concurenţei, deci nu a Legii protecţiei consumatorului, am declanşat noi o investigaţie, pentru a ne lămuri în ce constau suspiciunile. Suspectăm că sunt situaţii în care platformele îşi avantajează produsele proprii, că nu sunt neapărat mai ieftine decât alte produse oferite la vânzare, dar îndrumă clienţii spre produsele proprii în dauna produselor oferite de alţi producători prin intermediul aceleaşi platforme”, a adăugat preşedintele Consiliului Concurenţei. Întrebat câte firme sunt în această situaţie, el a arătat că în privinţa promoţiilor este vorba despre un număr mare din vânzările Black Friday. “Mare parte din ele sunt afectate de această practică a unor aparente promoţii. Sancţiunile prevăzute de lege sunt de competenţa APC”. Prin urmare pe lângă atenția sporită de care trebuie să dăm dovadă nu doar la viitorul eveniment de acest gen ci, în general, atunci când alegem să achiziționăm un produs scos la vânzare în perioada unor așa-zis “promoții”, specialiștii ne sfătuiesc să ne pregătim din timp și să studiem ofertele afișate pe o perioadă mai mare de timp pentru a putea compara, în final, ofertele vechi cu cele denumite “promoționale”. Asta pentru a constata dacă într-adevăr avem de-a face cu o reducere reală sau, așa cum de fapt se întâmplă în cazuri deloc puține, totul e de fapt o păcăleală cu acte în regulă.

 

 

 

Alte articole

One Thought to “Doar cu o “promoție” să te mai păcălesc…”

  1. Anonim

    1. Faptul că Zalăul a întrecut la cumpărături de Black Fraier Day orașe precum Timișoara, Brașov sau Constanța nu e de laudă. Dimpotrivă, arată că oamenii din acele orașe s-au lămurit demult ce-i cu „reducerile” cu +30%
    2. Există site-uri pentru verificarea și compararea prețurilor (compari.ro; price.ro)
    .

Leave a Comment