Angajatori, atenție! Act adițional pentru revenirea din telemuncă a angajaților

Reducerea infectărilor cu noul coronavirus și eliminarea restricțiilor fac ca tot mai multe firme în care activitatea s-a desfășurat prin telemuncă să înceapă să își cheme angajații la birou. Munca de acasă a fost prestată în cadrul companiilor IT și, în general, în cadrul societăților care au o legătură  mai mare cu tehnologia, iar celelalte au fost nevoite să își schimbe modul de lucru, să crească distanțarea socială și să impună restricții în zonele comune. În acest sens, odată cu revenirea în câmpul muncii a angajaților care au prestat activitate de la domiciliu, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj reamintesc angajatorilor că vaccinarea este voluntară și gratuită, iar accesul angajatului la locul de muncă nu poate fi condiționat de vaccinarea împotriva Sars-Cov-2. “Prin urmare, niciun angajat nu poate fi condiționat de către angajator să se vaccineze împotriva Covid-19, acesta fiind un act medical preventiv bazat pe consimțământul persoanei, iar impunerea vaccinării, de către angajator, este în afara cadrului legal”, au precizat reprezentanții ITM Sălaj. Conform acestora, revenirea la birou, din telemuncă, presupune modificarea tipului de contract individual de muncă, printr-un act adițional semnat atât de angajator, cât și de salariat, fără de care angajații nu pot fi obligați să muncească exclusiv de la sediul firmei. În cazul în care salariatul refuză semnarea unui nou act adițional, primul pas este analiza actului adițional încheiat în legătura cu telemunca pentru a stabili dacă s-a decis, de exemplu, o perioadă determinată pentru telemuncă, astfel că la expirarea acesteia, salariatul va reveni la condițiile de muncă stabilite anterior telemuncii. Fără acordul salariatului pentru semnarea actului adițional cu privire la revenirea la birou, angajatorul nu poate modifica în mod unilateral contractul individual de muncă al salariatului. “Angajatorii pot avea în vedere fie o flexibilizare a programului de lucru, fie un mod de lucru hibrid, perioade de telemuncă alternând cu cele de muncă la birou. În acest caz, prin contractul individual de muncă sau actul adițional de telemuncă, trebuie să se precizeze perioada sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la locul de muncă organizat de angajator, acesta fiind unul dintre elementele obligatorii din contract. Pentru găsirea variantei optime de lucru, cea mai potrivită soluție în cadrul raporturilor de muncă rămâne comunicarea eficientă între angajator și salariați”, au precizat reprezentanții ITM Sălaj.

Leave a Comment