România educată?

Absolvenții de liceu au trecut și de unul dintre cele mai importante examene din viața lor. Primele rezultate au fost publicate la finalul săptămânii trecute, iar de atunci, au început să apară veșnicele discuții și dezbateri privind eșecurile învățământului românesc. Rata de promovabilitate înregistrată în țară arată numeroasele deficiențe ale educației din România. Aceste rezultate scot din întuneric mai multe nereguli, începând de la rata ridicată a abandonului școlar, numărul tot mai mic al candidaților ce susțin Bacalaureatul, dar și discrepanțele uriașe dintre urban și rural.

În „România educată” au avut loc numeroase schimbări ale calendarelor, orarelor, planurilor-cadru, însă programa pentru Bacalaureat a rămas intactă. Eventuale modificări ce au fost implementate sunt cele din perioada pandemiei și post-pandemie, atunci când generația care a susținut examenul în 2022 a avut o materie mai puțin stufoasă de parcurs. Începând cu următorul an, programa a fost readusă la același nivel.

Tânăra generație vine cu o mentalitate nouă. Un tânăr al acestei generații deține cu totul alte capacități, atât cu privire la asimilarea informațiilor, cât și asupra modului în care își gestionează timpul. Un absolvent de liceu din acest an are parte de numeroase oportunități de a studia, iar stilul tradițional de predare și învățare nu mai funcționează. Aceleași opere pe care fiecare generație de clasa a XII-a trebuie să le învețe sunt vechi, nu se „pupă” cu vremurile actuale. Deși cele mai multe dintre acestea chiar pot oferi o lectură plăcută, tinerii sunt mult mai selectivi, iar o carte bună pentru tânăra generație este una adaptată acestui secol. De la limbaj, acțiune, personaje și până la acțiunea care dă nașterii poveștii unui roman, acestea definesc felul în care elevii vor învăța. În prezent, aceștia cei mai mulți nu o fac din pasiune, ci forțat, prin toceală și parcurgerea zecilor de pagini de comentarii, pe care cei mai mulți le vor uita la scurtă vreme după examen. Deși autorii programei de la Limba și literatura română sunt emblematici și merită să fie păstrați în memoria colectivă, învățământul are nevoie de o schimbare, de o reactualizare, de un suflu nou.

Anual, în urma procesului de corectare a lucrărilor redactate de elevi, sunt aduse în atenția publicului deja celebrele „perle”, în urma cărora sunt evidențiate lipsurile procesului de învățare. Gramatica limbii române lipsește cu desăvârșire, iar acestui examen i-ar putea fi dedicată și o valorificare a capacității tinerilor de a scrie corect gramatical.

Cu speranța pentru schimbări din partea viitorului Guvern, educația are șansa de a fi reformată cu adevărat din temelii. Cu certitudine, în acest fel va fi scoasă la lumină adevărata capacitate a elevilor români. Cu siguranță cifrele vor fi cu totul altele.

3 Thoughts to “România educată?”

  1. L

    Aici se vede că autorul acestui articol a transmis o „perlă”, scriind „rata de promovabilitate”.
    Dacă s-a referit la procentul celor care au promovat examenul, trebuia să scrie „rata de promovare sau procentul de promovare sau rata celor care au promovat examenul”.

  2. Silviu

    Nici profesorii, chiar de specialitate, nu stiu sa faca diferenta. Se zice, procent de promovare 100, nu altfel, ca ar fi pleonasm.

    1. I.

      Este greșit să pui virgulă între subiect și predicat („Se zice, procent de promovare”). Și scriem cu diacritice, nu terfelim limba.

Leave a Comment