Tot ce trebuie să știi despre bujiile cu scânteie sau incandescente

Cunoașterea funcționalității unui autoturism se înscrie pe lista responsabilităților fiecărui șofer în parte. Indiferent de tipul de motor, pe benzină sau pe motorină, atunci când mașina noastră are de-a face cu defecțiuni tehnice, singura soluție de a scăpa repede, ușor și destul de ieftin din întreaga situație se rezumă la cunoașterea problemei. Chiar dacă mulți dintre noi apelează la service-uri auto pentru identificarea diferitelor defecțiuni, există multe situații în care mecanicii auto nu își dau seama, de la bun început, care este problema. Astfel, există și situații în care ajungem să cheltuim o sumă mare de bani pentru a remedia o serie de defecțiuni, sau doar pentru o înlocui anumite piese și componente auto. Un rol esențial în funcționalitate mașinii tale îl îndeplinesc bujiile cu scânteie și cele incandescente. Rămâi alături de noi și descoperă, pe parcursul rândurile următoare, tot ce trebuie să știi despre acestea!

Ce sunt bujiile cu scânteie sau incandescente și ce rol au în funcționalitatea mașinii?

La ora actuală, majoritatea șoferilor autoturismelor pe benzină știu cum arată o bujie. Acestea reprezintă, din punct de vedere tehnic, componente auto existente pe fiecare cilindru în parte. În ceea ce privește localizarea acestora, bujiile sunt introduse în chiulasa și activează în interiorul camerei de ardere. Aici, au rolul de aprinde amestecul carburant pe baza unei scântei, la fiecare moment al combustiei.

Pentru a realiza scânteia, bujia este direct responsabilă. Din punct vedere structural, aceasta este formată din doi electrozi. Primul dintre aceștia este central și este izolat cu porțelan, având o carcasă metalică în exterior. Singurul element care influențează foarte mult calitatea unei bujii se rezumă la materialul din care este realizat vârful electrodului central. Pe piață, vei întâlni componente din platină, platină dublă, Iridium sau cupru – nichel.

  • Bujie din cupru-nichel – este foarte rezistentă și este dotată cu delcou de joasă tensiune, având o dimensiune de 2,5 mm aferentă vârfului electrodului;
  • Bujie din Iridium – spre deosebire de celelalte tipuri de bujii, aceasta este dotată cu un vârf foarte subțire confecționat din Iridium. Mulțumită proprietăților sale, acesta conduce foarte bine energia electrică, generând o scânteie puternică. În ceea ce privește electrodul de împământare, și acesta dispune de un disc mic de platină;
  • Bujie din platină – electrodul de împământare situat lateral este din oțel, în timp ce vârful acestuia este confecționat din platină;
  • Bujie din platină dublă – dispune de un electrod de împământare cu un disc mic, confecționat din platină. Vârful este și el realizat din platină. Bujiile de acest tip sunt extrem de rezistente, chiar și în cazul parcurgerii peste 100.000 km.

Cum îți dai seama că bujia cu scântei este defectă?

De îndată ce se identifică probleme la pornirea mașinii, majoritatea șoferilor se orientează către verificarea bateriei. În timp ce și aceasta poate fi o cauză legitimă, defecțiunea bujiilor poate fi mult mai des întâlnită. În cazul în care autoturismul tău se confruntă cu oricare dintre următoarele simptome, este indicat să te gândești la schimbarea bujiilor:

  • Aprinderea luminii de verificare a motorului – indicatorul existent în bord de verificare motor poate fi cauzat de uzura bujiilor sau a fiselor. În general, atunci când rotim cheia în contact, acest indicator ar trebui să apară și să dispară de îndată ce motorul pornește;
  • Bujia este supraîncălzită sau prezintă rupturi – supraîncălzirea motorului sau rupturile identificate la nivelul bujiei pot fi un semnal de alarmă în ceea ce privește funcționalitatea autoturismului tău;
  • Existența problemelor la pornire – traduse prin stagnarea mașinii la pornire, situație care poate fi cauzată de defecțiunile existente la nivelul bujiilor;
  • Probleme cu accelerarea motorului – pot fi foarte ușor de identificat, în cazul în care mașina nu este la fel de receptivă.

Care sunt intervalele optime de schimbare a bujiilor cu scânteie?

Fiecare producător are recomandările sale în ceea ce privește modelele disponibile pe piață. Toate aceste informații, care includ și intervalele optime de schimbare a bujiilor cu scânteie, sunt menționate în manualul mașinii. În general, bujiile cu scânteie se recomandă a fi înlocuite la fiecare 30.000 – 60.000 km. Orientativ, în funcție de marca de autoturism, te poți orienta către:

  • Autoturisme marca Audi – la fiecare 80.000 km;
  • Autoturisme marca Hyundai – la fiecare 40.000 km;
  • Autoturisme marca Opel – la fiecare 30.000 km;
  • Autoturisme marca Skoda Octavia – la fiecare 60.000 km;

Există și situații speciale, în care înlocuirea bujiilor cu scânteie este necesară mai repede. În cazul în care înlocuirea nu se realizează în cel mai scurt timp, motorul este supus riscului de a fi grav deteriorat. Acest proces poate fi realizat atât acasă, în condițiile în care dispui de competențele necesare și de instrumentele potrivite, precum și apelând la un specialist în domeniu sau la un service personalizat.

Surse de informare:

https://vrom.ro/la-cat-timp-se-schimba-bujiile-cu-scanteie-sau-incandescente/

https://www.autodoc24.ro/piese-de-schimb/bujie-10251