Tichetele pentru „Rabla” vor fi emise abia peste o lună

 

 

Programul „Rabla” a fost lansat în dezbatere publică de ieri, 15 aprilie. Tichetele, cu o valoare nominală de 1.500 de euro, se vor emite începând cu data de 15 mai. Potrivit Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), anul acesta, vor fi emise 20.000 de astfel de tichete, din care 17.000 vor fi destinate persoanelor fizice şi juridice, iar 3.000 vor putea fi folosite de instituţiile publice, care doresc înnoirea parcului auto. Repartizarea la nivel judeţean se va face în funcţie de mărimea şi vechimea parcului auto din fiecare unitate administrativ-teritorială.
Timp de 14 zile lucrătoare, începând din 22 aprilie, se va desfăşura sesiunea de depunere şi validare a dosarelor colectorilor şi dealerilor, iar distribuirea efectivă pe piaţă a tichetelor va începe pe 15 mai, pentru că se ia în calcul şi o perioadă de trei zile aferentă contestaţiilor. Valoarea tichetelor care vor fi transferabile este de 1.500 de euro, adică aproximativ 6.500 de lei.
Noile modificări, supuse dezbaterii publice
Programul „Rabla”, care se va desfăşura şi anul acesta, dar cu noi modificări puse în dezbatere publică începând de ieri, a demarat în urmă cu opt ani, însă doar în anul 2010 au fost înregistrate cele mai spectaculoase rezultate, după introducerea tichetelor valorice şi prin valorificarea lor la liber.
Potrivit declaraţiilor ministrului Mediului, Rovana Plumb, de anul acesta, pe lângă alte aspecte, numele programului s-ar putea schimba. Până în prezent, ministrul a declarat că valoarea tichetului obţinut contra casării maşinii uzate, mai vechi de 10 ani, va creşte la 6.500 de lei (1.500 de euro), de la 3.800 de lei, dar şi că reducerea pentru achiziţionarea unui autovehicul nou se va acorda pentru un singur tichet, eliminându-se posibilitatea cumulării a până la trei tichete, pentru a obţine o reducere mai mare. De asemenea, s-ar avea în vedere acordarea de bonusuri suplimentare pentru cei care îşi duc la casat autoturismele vechi, Astfel, s-ar putea lua în calcul acordarea unei reduceri de 2.500 de euro la achiziţionarea unei maşini electrice, atât pentru cetăţeni, cât şi pentru firme, beneficiari ai programului.
Programul de stimulare a înnoirii parcului naţional auto a fost instituit în 2004, printr-o ordonanţă de urgenţă emisă de Guvernul condus de Adrian Nastase. Cele mai importante rezultate au fost înregistrate în anul 2010, când prin programul „Rabla” au fost casate 186.854 de maşini, fiind cumpărate aproape 60.000 de maşini noi cu ajutorul bonurilor valorice, faţă de 32.327 de maşini scoase din uz prin ediţia 2009 a programului. Anul următor, respectiv în 2011 au fost scoase din uz 116.641 de maşini vechi şi au fost cumpărate aproximativ 40.000 de vehicule noi, potrivit datelor furnizate de Ministerul Mediului la sfârşitul fiecărui an. Anul trecut, au fost casate 44.857 de autovehicule uzate şi achiziţionate 15.149 de maşini noi, din care, 4.740 de origine autohtonă, potrivit raportului AFM pe 2012. Pentru achiziţionarea autovehiculelor noi s-au utilizat 44.688 de tichete valorice, din cele 45.000 alocate. Pentru ediţia 2012, Administraţia Fondului pentru Mediu a alocat pentru derularea programului un buget de 171.000.000 de lei, din care s-au cheltuit 153.888.600 de lei.
3.000 de tichete pentru instituţiile publice
Pentru instituţiile publice care intenţionează să-şi înnoiască parcul auto vor fi emise anul acesta, potrivit Administraţiei Fondului de Mediu, 3.000 de tichete. Anul trecut, AFM a aprobat finanţări prin Programul „Rabla” pentru opt instituţii publice sălăjene. Printre instituţiile cărora le-a fost acceptată cererea de casare a unui autoturism vechi se numără Centrul de Cultură şi Artă al judeţului Sălaj, primăriile din Nuşfalău şi Halmăşd. Fiecare dintre cele trei instituţii sălăjene au casat câte un singur autovehicul, în schimbul acestora a primit de la AFM finanţare de 3.800 de lei pentru cumpărarea unei maşini noi. Pe lângă cele trei au mai fost acceptate în program, ediţia 2012, Direcţia de Sănătate Publică Sălaj, Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău, Primăria Jibou, acceptată cu două maşini, şi Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sălaj. Iar în anul 2011 au fost acceptate în program şapte instituţii publice din Sălaj. Este vorba de Inspectoratul Şcolar, Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor, Clubul Sportiv Municipal Zalău, Primăria Vîrşolţ, Centrul de Cultură şi Artă Sălaj, Primăria Măerişte şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice.

 

 

Leave a Comment