Pericolul de sub roţi: cum să ne ferim autoturismul de efectul distructiv al materialului antiderapant

Pentru că „iarna nu-i ca vara”, conducătorii auto se confruntă în acest anotimp cu multe probleme, iar una dintre ele, poate cea mai mare, este carosabilul şi felul în care acesta este curăţat şi întreţinut în perioada anotimpului alb. Un aliat de nădejde, dar şi un duşman pentru şoferi, autoturisme şi nu în ultimul rând pentru asphalt, este materialul antiderapant, un amestec de nisip şi sare în cele mai multe cazuri, folosit inclusiv în Zalău şi pe drumurile ce străbat judeţul Sălaj. Sarea, presărată pe şosea, se dizolvă şi atacă gheaţa, împiedicând totodată formarea poleiului, lăsând în urmă un carosabil mai puţin alunecos şi contribuind decisiv la creşterea siguranţei şofatului pe parcursul anotimpului rece.

Din păcate, sarea are şi un efect distructiv asupra caroseriei automobilelor. În timpul rulării, sarea, aflată în suspensie în zloată (amestec de apă şi zăpadă), aderă la carosabil, atacând imediat vopseaua şi metalul. Acolo unde este cazul se acţionează cu amestec de material antiderapant şi sare, proporţia recomandată este de 1:1  conform actului normativ privind condiţiile tehnice şi metodologia de testare a materialelor antiderapante şi a fondanţilor chimici utilizate pentru întreţinerea drumurilor pe timp de iarnă. Sarea şi clorurile care compun materialul antiderapant au, desigur, consecinţe nefavorabile pentru caroseria autovehiculelor, însă deîndată ce temperaturile ne permit – vorbim de temperaturi de peste 10-15 grade – se acţionează cu utilajele de curăţare a drumurilor prin spălarea acestora în vederea îndepărtării restului de material rămas pe carosabil. Şi conducătorii auto pot să prevină, prin câteva măsuri elementare, acţiunea nocivă a clorurilor şi sării rezultate din împrăştierea materialului folosit la deszăpeziri.

Primul lucru de care aceştia trebuie să ţină seama este să nu-şi lase autoturismele murdare o perioadă mai mare de timp, indiferent dacă se circulă sau nu cu acesta pe drumurile publice. Zăpada care se adună şi îngheaţă pe carosabil şi pe contraaripi, conţine o cantitate însemnată de agent salin şi cloruri care atacă lacul, vopseaua, protecţia anticorozivă existentă din fabrică, antifonul şi creează condiţii extrem de propice apariţiei ruginei. În aceste condiţii, curăţarea autoturismului trebuie efectuată ori de câte ori este necesar pentru că acţiunea acestor substanţe în combinaţie cu zăpada, asupra caroseriei autoturismului devine, cu fiecare zi care trece, tot mai agresivă.

 

 

 

Leave a Comment