Anvelopele de iarna scot bani grei din buzunarele zalauanilor

Anvelopele de iarna scot bani grei din buzunarele zalauanilorVulcanizarile din municipiul Zalau au fost luate cu asalt, in ultimele zile, de catre conducatorii auto. Incepand de astazi, intra in vigoare ordonanta care interzice circulatia autovehiculelor pe drumurile cu polei, gheata sau zapada daca nu sunt dotate cu anvelope de iarna. Soferii care nu respecta aceste prevederi risca amenzi usturatoare, de pana la 4.000 de lei. Pe de alta parte, si achizitionarea anvelopelor de iarna si montarea acestora usureaza la greu buzunarele proprietarilor de autoturisme.

Incepand de astazi, conducatorii auto care nu si-au dotat autoturismele cu anvelope pentru sezonul rece si care provoaca accidente sau blocaje in trafic, din cauza drumurilor acoperite cu polei sau zapada, risca sa se aleaga cu amenzi destul de piperate. Sunt prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.5/2011, potrivit careia dotarea masinilor cu anvelope de iarna este obligatorie. Soferii care sunt prinsi ca circula fara cauciucuri de iarna pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, risca si retinerea certificatului de inmatriculare.

Preturi incepand de la 100 de lei/bucata

Aceleasi prevederi legislative care introduc obligativitatea dotarii masinilor cu anvelope de iarna sapa adanc in buzunarele detinatorilor de autovehicule. Costurile pentru achizitionarea acestor tipuri de cauciucuri si montarea lor la vulcanizari pot ajunge pana la pana la cateva sute de lei, chiar si pentru anvelopele second-hand. Mai mult, preturile au crescut cu pana la zece la suta pentru cauciucuri din cauza majorarii preturilor pentru materia prima. Costurile de achizitie pentru anvelope noi incep de la 100 de lei si pot ajunge si la cateva mii de lei pentru o bucata, in functie de dimensiunea cauciucurilor si, bineinteles, de calitate. Pentru anvelope second-hand, costurile scad la aproximativ 50 la suta, insa cheltuielile sunt tot ridicate. La acestea se adauga si costurile pentru montarea anvelopelor, cuprinse intre 50 si 100 de lei.

Dupa cum ne-a declarat patronul unei vulcanizari din municipiul Zalau, nu doar noile prevederi legislative sunt cauza aglomeratiei din aceasta perioada, soferii fiind obisnuiti ca la inceputul sezonului rece sa-si doteze masinile cu anvelope de iarna. Unii vin cu cauciucurile din anii trecuti, altii cumpara de la noi. Toate acestea dureaza, astfel ca se sta la rand pentru montarea anvelopelor de iarna. Programul se intinde pana spre seara tarziu, ne-a spus administratorul vulcanizarii.

Unii soferi sunt nemultumiti de faptul ca trebuie sa utilizeze anvelopele de iarna cata vreme nu ninge. Clar ca aderenta cauciucurilor de iarna este mai ridicata, insa pe drum uscat, acestea se uzeaza mult mai repede si ingreuneaza sofatul. Prin urmare, nu este relevant faptul ca trebuie echipata masina incepand din noiembrie, ne-a spus Andrei B., un sofer cu peste 25 de ani de experienta.

Altii sustin ca aceste cauciucuri de iarna sunt bune nu doar cand e zapada pe asfalt, ci si atunci cand temperatura scade constant sub sapte grade. Indiferent de legislatie si alte amenzi sau contraventii, trebuie sa ne gandim, in primul rand, la siguranta noastra si a celorlalti pasageri in masina. Astfel, in functie de posibilitati, trebuie sa ne dotam masina cu anvelope specifice sezonului rece, pentru a evita accidentele si blocajele in trafic, a afirmat Marius D., un zalauan in varsta de 52 de ani.

Costuri si pentru deblocarea drumului

Conform prevederilor legislative in vigoare, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarna, cauciucurile trebuie sa fie inscriptionate cu unul dintre simbolurile M+S, M.S., MS sau M&S (Mud & Snow – noroi si zapada, n.r.). Acestea vor fi montate obligatoriu pe toate cele patru roti. In categoria cauciucurilor de iarna nu sunt incluse anvelopele marcate doar cu inscriptia all seasons. In plus, nu sunt recomandate anvelopele de iarna second-hand mai vechi de patru sau cinci ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4 milimetri.

Dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp, ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei. Autoturismele si autovehiculele pana in 3,5 tone trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna la toate rotile. Legea mai prevede ca la vehiculele comerciale de peste 3,5 tone si la cele de transport persoane cauciucurile de iarna sunt obligatorii numai pentru rotile de tractiune.

Soferii care nu au cauciucuri de iarna risca amenzi de la 2.500 la 4.000 de lei. Daca fapta constatata are ca efect si blocarea unui sector de drum, soferul vinovat este obligat la plata costurilor aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat. Prin urmare, proprietarii fie aleg sa-si doteze autovehiculele cu anvelope de iarna, fie sa-si lase masinile in parcari sau garaje in caz de ninsoare, gheata sau polei.

Leave a Comment