15 martie – Ziua Internațională a Consumatorului

În fiecare an, în 15 Martie, în întreaga lume, au loc manifestări care aduc în conştiinţa publică importanţa cunoaşterii şi protejării drepturilor noastre, ale tuturor, în calitate de consumatori.

Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori (Consumers International) a declarat ziua de 15 martie – Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost  extinse de Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori la opt, adăugându-se: dreptul la despăgubire; dreptul la un mediu înconjurător sănătos; dreptul la asigurarea necesităţilor şi nevoilor vitale și  dreptul la educare.

Realizând importanţa recunoaşterii şi garantării drepturilor consumatorilor, O.N.U. a adoptat în anul 1985, prin Rezolutia nr. 39/248/1985: “ Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”.

Potrivit acestui document internaţional, pe baza principiilor discutate, guvernele tuturor ţărilor trebuie să dezvolte şi să menţină o puternică politică de protecţie a consumatorilor, prin măsuri legislative interne adecvate, pârghii şi instituţii capabile să asigure o protecţie reală şi eficientă a consumatorilor.

Drepturile de bază ale consumatorilor

Drepturile de bază ale consumatorilor, persoane fizice, sunt: de a fi protejat  împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime; de a fi informaţi complet,  corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale  produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori; de a avea acces  la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate de a fi despăgubiţi  pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare aproduselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege; de a se organiza  în asociaţii de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.

ANPC în elaborarea actelor normative şi a măsurilor întreprinse pentru  a preîntâmpina sau a rezolva probleme cu care se poate  confrunta consumatorul român în calitatea sa de consumator european, a manifestat o preocupare permanentă în urmatoarele direcții: elaborarea legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor în deplină  armonizare cu prevederile normelor UE, urmărirea respectării prevederilor legale prin activităţi de supravegherea pieţii de bunuri şi servicii. Importanţa zilei de 15 martie a fost reliefată și prin organizarea fazei județene a  concursului pe tema:” Crearea unei piețe on-line echitabile și sigure” .

Consumatorii sunt îndemnați de ANPC să manifeste atenție dar și să-și cunoască drepturile pe care le au. Renuntați la atitudinea de pasivitate care permite perpetuarea unor aspecte negative, implicați-vă în toate situațiile în care simțiti că vi se încalcă drepturile!

Este esențial pentru noi, consumatorii, să avem produse și servicii de calitate. Acest lucru reprezintă unul din drepturile noastre de consumatori. Dreptul de a fi informați, de a fi ascultați, dreptul la securitate si de a alege produse și servicii reprezintă drepturi fără de care o piață stabilă nu poate funcționa. Acțiunile de control și supraveghere a pieței intensificate, responsabilizarea tuturor factorilor implicați, educarea și informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor reprezintă modalitățile prin care le putem demonstra cetățenilor ca drepturile fundamentale și esentiale le sunt respectate.

 Recomandări din partea Protecției Consumatorilor

Aflați de la cine cumpărați – cu cât aveți mai multe informații despre producător, importator sau vânzător, cu atât mai bine, veţi şti cu cine să luați legătura, dacă apare vreo problemă;

Nu cumpărați produse incluse pe lista Sistemului de alertă rapidă – Comisia Europeană elaborează o listă a produselor periculoase identificate pe teritoriul UE. Aceste informații sunt colectate în Sistemul de alertă rapidă. Puteți accesa și site-ul OCDE privind produsele retrase de pe piețele din întreaga lume.;

În cazul jucăriilor,  verificați avertismentele privind siguranța – Informațiile disponibile on-line nu oferă întotdeauna avertismente clare în materie de siguranță. Verificați cu atenție fotografiile sau ilustrațiile produsului. De exemplu, jucăriile nerecomandate copiilor mai mici de 3 ani ar trebui să conțină un avertisment sub forma unei pictograme;

Citiți instrucțiunile în materie de siguranță pentru a lua cele mai bune decizii – dacă nu sunteți sigur că un produs este adecvat scopului, întrebați vânzătorul sau administratorul site-ului;

Citiți comentariile despre produs/site pentru a afla dacă au fost semnalate probleme de siguranță;

Semnalaţi problemele de siguranţă  întâmpinate, informați vânzătorul și contactați autoritatea competenta. Scrieți și un comentariu pentru a-i alerta pe alți potențiali cumpărători;

Luați în calcul înregistrarea produsului pe lângă fabricant,  înregistrați-vă produsul pe site-ul fabricantului. Astfel veți primi imediat notificări privind produsele retrase, actualizările de software sau aspectele în materie de siguranță și informați-vă în legătură cu produsele nesigure.

Având în  vedere faptul că din ce în ce mai mulţi români accesează acest tip de comerţ şi faptul că legea le conferă consumatorilor anumite drepturi la achiziţionarea produselor şi serviciilor online, ANPC prin comisariatele regionale/judeţene desfăşoară  şi acţiuni tematice de control pentru verificarea conformităţii produselor şi serviciilor comercializate online, astfel încât indiferent de modalitatea în care consumatorul optează să-şi achiziţioneze produsele sau serviciile, drepturile de care beneficiază să-i fie respectate, iar produsele/serviciile oferite să fie sigure. Legislaţia care reglementează drepturile consumatorilor la achiziţiile online este OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.

ANPC prin CJPC-SALAJ își propune:

Creșterea gradului de conștientizare a drepturilor de care beneficiaza consumatorii și stimularea acestora de a actiona in acord cu aceste drepturi, de a solicita despagubiri astfel încât sa fie crescute standardele pieței; creșterea responsabilității fiecarei entități in parte pentru a avea pe piata produse si servicii de calitate, pentru a fi informati corect si transparent și pentru a crea o piață stabilă; o maximă armonizare europeană, un autocontrol crescut al operatorilor economici, acțiuni de control intensificate, concomitent cu acțiuni de consiliere a acestor operatori pot duce la existența produselor și serviciilor de calitate pe piață.

Pentru a marca ziua de 15 Martie, CJPC Sălaj va desfășura urmatoarele activități: organizarea mese rotunde, dezbateri, discuții cu întrebari de la: elevi, consumatori și pensionari și raspunsuri din partea instutuției. În data de 15 martie 2018 se vor desfășura acțiuni de consiliere a consumatorilor în incinta Mall Plaza, Kaufland, piețele agroalimentare din Zalău cu participarea comisarilor CJPC. Consilieri ale operatorilor economici privind ”Crearea unei piete on-line echitabile și sigure”. Organizarea în de 17 martie.a.c. împreună cu Inspectoratul Școlar Sălaj a fazei județene a concursului  național ”Alege, este dreptul tău” – ediția 2018 la Liceul de Arta “Ioan Sima” din Zalău.

 

 

 

Alte articole

Leave a Comment