Se apropie primul termen de judecată în dosarul tragediei de la Astralis

Au trecut șapte luni de când, într-o amiază fatidică de februarie, un copil de 12 și-a pierdut viața într-un accident venit pe calea de consecință a unui lung șir de fapte și fărădelegi. S-a scris mult despre accidentul în care eleva de 12 ani din Badon, Giulia Sabou, a plătit cu viața pentru inconștiența, suficiența și sfidarea de care un șofer – patron de firmă de transport a dat dovadă, un cetățean care s-a crezut ani la rând nu doar mai presus de oamenie, ci de legea însăși. Procurorii sălăjeni au finalizat rechizitoriul în această cauză așa cum anunțat la vremea respectivă, iar primul termen de judecată va fi peste doar o săptămână. Prea multe informații noi referitoare la actele ce au fost întreprinse în această cauză nu am putut obține, răspunsul Tribunalului Sălaj fiind unul legitim însă lapidar, întrucât prevederile legale nu permit detaliera informațiilor în această fază a procesului penal.  “Dosarul s-a aflat spre soluţionare la judecătorul de cameră preliminară şi a fost soluţionat pe  data de 05.09.2019, prin respingerea contestaţiei formulate de inculpate (contestație cu privire la actele întocmite de procurori, n. red.). În conformitate cu dispoziţiile  „Ghidului privind relaţia dintre sistemul judiciar din Romania şi mass-media „ secţiunea 22 – Reguli aplicabile în procedura de cameră preliminară –  art. 275, art. 27 6, art.277, din dosarele aflate pe rolul instanţelor în procedura desfăşurată în cameră preliminară, pot fi comunicate informaţii reprezentanţilor mass-media, limitativ. Astfel, solicitarea dvs. de a vă comunica actele procesuale ce au fost dispuse a se efectua în cauză, nu poate avea finalitate prin prisma reglemetărilor legale”, se arată în răspunsul pe care l-am primit de la reprezentanții Tribunalului Sălaj. Cu toate neregulile comise de-a lungul timpului, dovedite fără putință de tăgadă de către autorități, societății Gurzău Trans nu i-a fost retrasă licența de transport, evident, tot pentru că legea nu permite acest lucru in acest caz având în vedere o serie de condiții stricte în care o licență de transport poate fi retrasă.

Evident că nu este suficient ca un copil să moară pe asflat într-o baltă de sânge, nici faptul că autorul a părăsit locul accidentului făcând nevăzut “scaunul morții” de pe care Giulia Sabou a căzut din microbuz în timpul deplasării. Obiect care nu era omologat și nu făcea parte în mod legal din ansamblul de scaune destinate călătorilor existente în microbuzele de acest tip, fiind vorba despre un obiect improvizat. Nu au fost suficiente nici constatările controalelor efectuate de inspectorii de la RAR sau de la Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier București (ISCTR). Tragedia în care fetița de doar 12 ani din Badon și-a pierdut viața în urmă cu șapte luni s-a produs așa cum lesne se poate deduce, din cauze exacte, putând fi evitată dacă cel responsabil ar fi respectat legea și nu ar fi comis șirul de ilegalități pe parcursul ultimilor trei ani.

ISCTR:  “Abateri foarte grave constatate la societatea de transport”

 Inspectorul de Stat șef Alina Cățan, din cadrul Inspectoratului pentru Controlul în Transportul Rutier ISCTIR București a transmis în urmă cu mai mult timp, la solicitarea cotidianului Magazin Sălăjean, măsurile pe care instituția le-a luat pe parcursul anului trecut, dar și după producerea accidentului, măsuri luate în ceea ce privește societatea de transport responsabilă în această nenorocire – Gurzău Trans.

Concluziile inspectorilor sunt stupefiante, însă, cu toate acestea, instituția nu poate lua măsura extremă a retragerii licenței de transport, pentru că legea nu cuprinde în paragrafele ei această măsură atunci când se întâmplă, de fapt, cel mai grav lucru din câte se pot întâmpla atunci când discutăm de transportul de persoane: moartea unui om.  

“În urma controalelor efectuate pe parcursul anului 2018, inspectorii de trafic rutier au constatat abateri grave și foarte grave privind nerespectarea obligațiilor prevăzute de legislația specifică transporturilor rutiere iar firma a fost sancționată în conformitate cu prevederile HG 69/2012. Astfel, inspectorii au aplicat sancțiuni contravenționale în valoare totală de 16.000 de lei pentru nerespectarea de către acesta a obligației de a deține la bordul autovehiculului și sau la sediul firmei, a documentelor specifice transportului de persoane respectiv pentru menținerea în funcție a unor persoane care concură la siguranța circulației fără ca acestea să dețină avize medicale și psihologice valabile și sau certificat de pregătire profesională. Aceste sancțiuni sunt clasificate ca fiind abateri grave, potrivit legii.

În anul 2019, operatorul de transport a fost sancționat cu amendă în cuantum de 9.000 de lei pentru faptul că autovehiculul verificat (cel implicat în accident, nota redacției) nu era clasificat/încadrat corespunzător (nu era clasificat pentru a transporta persoane, nota redacției), conform reglementărilor specifice în vigoare. Această abatere este clasificată ca fiind foarte gravă. Vă informăm că pentru niciuna dintre sancțiunile menționate mai sus, în legislația specifică transporturilor rutiere nu este prevăzută măsura complementară de suspendare a licenței de transport. Totodată, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transporturi Rutiere a dispus ca în perioada imediat următoare să se efectueze un control de fond la sediul operatorului de transport Gurzău Trans pentru verificarea activității acestuia”, se arată în cele două adrese primite la solicitările cotidianului nostru, din partea ISCTR București.

Consiliul Județean nu a putut solicita retragerea licenței de traseu

Deși o consecință logică a unei asemenea tragedii, produsă în atare condiții și prin încălcarea cu bună știință a unor norme de care, iată, depinde viața pasagerilor, ar fi trebuit să fie retragerea licenței de transport, acest lucru nu s-a produs tocmai pentru că din întregul șir de nereguli comise lipseau tocmai cele care ar fi putut îndreptăți autoritățile să ia această măsură. Astfel Consiliul Județean Sălaj nu s-a putut situa în afara legii, prin luarea unei asemenea măsuri.

„Referitor la adresa dvs. înregistrată la instituţia noastră cu nr. (…) vă comunicăm următoarele: Operatorul de transport S.C. Gurzău Trans S.R.L. a avut, în cursul anului 2018 o sesizare adresată instituţiei noastre cu privire la comportamentul conducătorului auto şi a respectării Programului judeţean de transport public de persoane prin curse regulate pe perioada 2014 – 2019 (întârzieri). Aspectele referitoare la nerespectarea programului au fost verificate, operatorul fiind avertizat în vederea remedierii acestora”, spuneau reprezentanții CJ la câteva săptămâni după producerea tragediei. Gheorghe Gurzău a fost trimis în judecată pentru săvârşirea infracţiunilor de ucidere din culpă şi părăsirea locului accidentului ori modificarea sau ştergerea urmelor acestuia, fiind inițial arestat preventive pentru 30 de zile. Ulterior acesta a fost plasat în arest la domiciliu, iar la jumătatea lunii mai acesta a fost scos de sub această măsură și plasat, pentru 60 de zile, sub control judiciar. Primul termen de judecată în această cauză va fi miercuri, 2 octombrie, la Tribunalul Sălaj.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alte articole

3 Thoughts to “Se apropie primul termen de judecată în dosarul tragediei de la Astralis”

  1. Anonim

    Nu stiu ce sa comentez. Am prea multa ura adunata in mine.
    Sper doar sa mai existe un Dumnezo, al nostru, care sa plateasca el ceea ce nu putem noi.
    Pentru cei responsabili, direct si indirect, nu le poti dori moarte, e prea putin, le doresc sa se bucure de viata ca si parintii fetei ucise de acest individ, de el si sistemul care il sustine,
    Ma gandesc cu ura la politicieni si la tot neamul lor, la magistrate si tot neamul lor, la cei din functii publice care se ascund in spatele birourilor si nu le pasa, la prea multi vinovati si prea putini nevinovati de aemenea tragedii

  2. Vremea tâlharilor !

    Articol foarte documentat şi pertinent dar, lipseşte concluzia. Vinovaţi principali sunt leprele de parlamentari care scot legi strâmbe, în favoarea bogătanilor, sacrificând cetăţeanul de rând. Întradevăr, inspecţiile statului nu au putut trage pe dreapta acest sicriu pe roţi deoarece nu permite legea. Dar, nu putem pune punct, acest regim putrăd trebuie alungat, nu cred că poate fi menţinut la infinit în vârful baionetelor americane.

  3. Anonim

    prosti, legi proaste avem facute de tampiti, dar, dar, tot cei de jos se trag pe cur cand trebuie sa le aplice
    daca se dorea, de mult aceasta firma era inchisa !
    dar firma este tinuta in spate de PSD ! este o firma abonata la Consiliul judetean, unde Tibi a protejat-o tot tipul pe nevasta criminalului
    sa nu uitam ca nevasta-sa inca este coordonatoarea masinilor in firma si detine si o functie importanta la primaria zalau si in cadrul femeilor PDSriste
    dar tot jos e problema.
    ISCTR – o onstitutie de rahat care nu isi fac treaba
    RAR, Politia Rutiera Zalau/Salaj, sunt institutii care nu si-au facut treaba asa cum ar trebui, dar sunt institutii pline de cancerul; PSDist

Leave a Comment