România dezastrelor: cele mai mari creșteri de prețuri și cele mai mici salarii din toată Europa

România a ajuns, așa cum era de așteptat, în vârful topului privind cele mai mari scumpiri înregistrate la bunuri și servicii din ultimii ani, dintre toate țările Uniunii Europene. Dacă tot avem cele mai mici salarii și cel mai scăzut nivel de trai din toată Uniunea Europeană, de ce să nu avem și cele mai mari prețuri la bunuri și servicii, par să spună cei care ne conduc având la bază o strategie care ne-a dus, cu pași siguri, în fundul prăpastiei.

Un raport întocmit de Biroului de Statistică al Uniunii Europene, pentru perioada 2000 – 2018, arată o realitate dezastruoasă. În timp ce la nivelul Europei, creşterile în ceea ce priveşte preţurile la diferite produse au crescut cu până la 80 la sută, un procent oricum mare, în România lucrurile stau catastrofal. O creştere de 257 la sută, arată statistica europeană, atunci când vine vorba despre ţara noastră. Cel mai mare salt a fost observat în sectorul comercializării băuturilor alcoolice şi al ţigărilor, unde preţurile au crescut, în perioada menţionată, cu 726 la sută, mult peste media europeană, care a înregistrat doar o mărire de 92 la sută.

De asemenea, creşteri semnificative de preţuri în perioada analizată s-au înregistrat la combustibili, locuinţe, apă, gaz şi electricitate (536 la sută), în timp ce media europeană a fost 57,2 la sută. 338 la sută este procentul atribuit creşterilor de preţ în domeniul transportului, restaurantele şi spaţiile de cazare reliefând un salt la 328 la sută, faţă de 56 la sută cât este media europeană.

În ceea ce privește fluctuația prețurilor, în special la alimente, acestea au crescut în ultimii doi ani cu un procent ce depășește 50 la sută, în cele mai multe cazuri. Mai mult decât atât, marile magazine, pe lângă creșterea prețului bunurilor la poarta fabricii, umflă prețurile la raft nejustificat de mult sau practică diverse înșelătorii în privința prețurilor afișate și a celor existente în baza caselor de marcat.

 Ne așteaptă alte scumpiri semnificative, în această primăvară

Scumpirile ce vor urma vor fi semnificative, pe de o parte din cauza vremii, care a făcut ravagii în toată Europa în această iarnă, dar și din alte cauze, cum ar fi creșșterea prețurilor la carburanți, creșterea monedei euro, adaosurile la raft și alte cauze, spun analiștii economici. Potrivit lui Dragoș Frumosu, președintele Federației Naționale a Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), până în aprilie, la unele legume vor fi creșteri de 20-25, la carne, majorările de preţ vor ajunge să fie de 6 -7 la sută, iar la produsele procesate din carne, de 8-10 la sută.

“Prețul la lapte a crescut de curând, cu 3-4 la sută, iar untul, vedem că a sărit de 25 la sută, asta după ce anul trecut a trecut printr-o altă creștere semnificativă”, a precizat Dragoș Frumosu. O majorare de 10 la sută la produsele alimentare se va vedea în buzunar. Pe de altă parte, susține președintele FSIA, problema nu este la produsele ieftine, unde o scumpire de 10 la sută nu s-ar vedea prea rău, ci la cele care au prețuri mai mari, cum este carnea. “Dacă pâinea s-ar scumpi mâine cu 10 la sută, ar fi de la un leu la un leu și zece bani. Problema apare la produsele procesate din carne, care costă 20 de lei cel puțin, acolo 10 la sută se va vedea în buzunar”, a mai spus Frumosu.

În creșterea prețurilor la produsele alimentare, majorarea prețului la combustibil pentru transport are o contribuție, la fel și scumpierea energiei electrice și a gazelor. “În primă fază, atunci când a crescut prețul combustibilului, nu credeam că se va ajunge la o creștere atât de mare, chiar dacă este de până în 10 procente. Aceste procente sunt foarte multe pentru buzunarul românului, pentru că salariile au rămas la fel. Spun asta pentru că, deși avem un salariu minim majorat,avem și alte taxe introduce”, a explicat liderul FSIA.  

“Scumpim și furăm” – deviza unor magazine mari

Scumpirilor li se adaugă avariția marilor retaileri alimentari, care aduc în România mărfuri care, în aceleași magazine din diferite țări din EU, au prețuri chiar și cu 50 la sută mai mici. Este vorba de mărfuri identice, majoritatea marcă proprie a marilor vânzători cum ar fi Lidl, Penny, Kaufland sau Carrefour, care au, în România, prețuri mai mari decât practică în magazinele din Vest, acolo unde și salariile sunt de trei, patru ori mai mari decât în România. Dacă mai adăugăm și hoția, practicată pe față în unele magazine (a se vedea cazul consacrat al unui supermarket francez, din centrul Zalăului, cu zeci de reclamații, inclusiv în Zalău, și sute de plângeri în toată țara privind înșelăciunile ce au la bază un preț afișat la raft și altul la casa de marcat), nu mai există nicio urmă de îndoială că am ajuns în cel mai negru punct în privința nivelului de trai din ultimii 30 de ani.

Prin urmare, pe lângă scumpirile care s-au stratificat, în ultimii ani, la toate produsele și serviciile, salariile din mediul privat au rămas aproape neschimbate; creșterile promise la pensii nu au venit iar alocațiile au rămas simple minciuni guvernamentale. Cele mai afectate categorii sunt salariații din mediul privat, car eprivesc către cei de la stat ce au salarii cu aproape 70 la sută mai mari, plus vouchere de vacanță și alte sporuri,  pensionarii cu pensii mici și foarte mici, cei rămași fără locul de muncă în urma disponibilizărilor, familiile cu mulți copii, cele din mediul rural și familiile aflare sub risc social major. Adică, cea mai mare parte a populației din țară.

 

 

Leave a Comment