Sălăjenii se tem să-şi reclame angajatorii

Angajaţii sălăjeni sunt fie mulţumiţi de patronii lor, fie se tem să nu-şi piardă locul de muncă dacă deschid gura să-şi spună păsul. Aceasta rezultă din numărul reclamaţiilor aduse în atenţia inspectorilor de muncă de către persoanele nemulţumite de faptul că angajatorii le încalcă anumite drepturi.

Mihaela Oprea

Inspectorul şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj, Luminiţa Nemeş, a declarat că, în primele nouă luni din acest an, s-au înregistrat 56 de sesizări din partea salariaţilor referitor la problemele pe care le întâmpină la societăţile la care lucrează. „Aspectele reclamate s-au referit la neplata drepturilor salariale, muncă fără forme legale de angajare, nerespectarea prevederilor legale privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate, neacordarea concediului de odihnă cuvenit, nerespectarea prevederilor legale privind munca suplimentară şi cea de noapte şi neacordarea contractului individual de muncă la angajare către salariat”, a afirmat Luminiţa Nemeş.
Potrivit sursei citate, până la această dată s-a răspuns tuturor sesizărilor.
În ciuda faptului că sunt puţine reclamaţii înregistrate împotriva patronilor sălăjeni, numărul sesizărilor a crescut anul acesta comparativ cu aceeaşi perioadă de anul trecut. „Numărul sesizărilor de anul acesta este mai mare decât cel înregistrat în acelaşi interval de anul trecut, când au fost depuse 47 de sesizări. De altfel, numărul reclamaţiilor din primele nouă luni din acest an depăşeşte numărul total înregistrat pe tot parcursul anului trecut, când au fost depuse 55 de sesizări împotriva angajatorilor.
Multe dintre reclamaţii depuse împotriva angajatorilor fac referire la neplata drepturilor salariale. În acest caz, angajatul trebuie să se adreseze conducerii cu o cerere în scris în care să-şi solicite drepturile salariale. În caz contrar, acesta poate depune o petiţie în scris la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia îşi desfăşoară activitatea, instituţie care va controla angajatorul. Ca o ultimă soluţie, salariatul se poate adresa instanţei de judecată în a cărei circumscriţie reclamantul îşi are domiciliul. Din fericire, soluţionarea conflictelor de muncă este scutită de taxa de timbru şi de timbru judiciar.

Angajaţii nemulţumiţi sunt protejaţi

Aspectele sesizate se verifică printr-un control efectuat de către inspectorii de muncă la societăţile reclamate şi, după caz, se aplică sancţiuni contravenţionale şi se dispun măsuri de remediere a deficienţelor. Ulterior, în termenul legal, se formulează răspuns petentului cu rezultatele controlului. Din numărul total de angajatori verificaţi, trei dintre aceştia au fost sancţionaţi contravenţional cu amenzi în valoare totală de 4.500 de lei. „În conformitate cu prevederile legale privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, sesizările trebuie să conţină datele de identificare ale petiţionarului. În caz contrar, acestea nu se iau în considerare şi se clasează”, a afirmat inspectorul şef Nemeş.
Pentru problemele pe care le întâmpină la societăţile la care lucrează, salariaţii se pot adresa inspectoratului cu sesizări, care se primesc la secretariatul instituţiei, pe adresa de e-mail: itmsalaj@itmsalaj.ro, telefonic la tel verde 0800800720 sau la sediul instituţiei, în cutia poştală special destinată acestui scop.
Luminiţa Nemeş a punctat faptul că identitatea petiţionarului nu se divulgă angajatorului împotriva căruia acesta a formulat o sesizare conform prevederilor privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei muncii. Controalele se desfăşoară şi pe alte domenii decât cele reclamate de angajatul nemulţumit, astfel încât obiectul real al controlului să nu poată fi identificat.

Leave a Comment