Între lege şi… tocmeală, Căruţele continuă să facă victime pe drumurile sălăjene

Codul Rutier interzice încă din anul 2006 circulaţia căruţelor pe drumurile naţionale, obligă primăriile să construiască drumuri laterale şi prevede sancţiuni atât pentru autorităţile locale, cât şi pentru căruţaşi. Cu toate acestea, legea nu se aplică încă, iar căruţele pot fi întâlnite la tot pasul atât pe drumurile naţionale, cât şi pe cele europene, care traversează judeţul Sălaj.
Numai anul acesta, în judeţ, au fost înregistrate patru accidente grave în care au fost implicate căruţe, patru persoane fiind rănite grav şi una uşor, iar numărul sancţiunilor contravenţionale aplicate căruţaşilor pentru încălcarea normelor rutiere privind circulaţia pe drumurile publice a trecut de o sută.

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului (OUG) nr. 195/2002, modificată prin OUG nr. 63/2006, obligă autorităţile publice locale în nu mai puţin de trei articole să amenajeze drumuri pentru căruţe, însă majoritatea primăriile din Sălaj nu au ţinut până acum cont de acestea. Primul este articolul 53, prin care „autorităţile publice locale, cu autorizaţia administratorului drumului public şi cu avizul poliţiei rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulaţiei vehiculelor cu tracţiune animală“.
Articolul 71 interzice accesul căruţelor pe drumurile naţionale şi în municipii, iar la alin. 2 aminteşte autorităţilor locale că au „obligaţia să amenajeze, cu acordul administratorului drumului public şi avizul poliţiei rutiere, drumuri laterale, căi de acces către aceste drumuri, precum şi locuri de traversare a drumurilor publice destinate circulaţiei animalelor şi căruţelor”.
În final, la articolul 128 se precizează că autorităţile publice locale au următoarele atribuţii: iau măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală pe drumurile pe care le administrează şi pentru asigurarea spaţiului şi depozitării vehiculelor cu tracţiune animală, depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul.
Legea prevede şi sancţiuni atât pentru căruţaşi, cât şi pentru autorităţile publice care trec cu vederea obligaţiile avute. Astfel, căruţaşii prinşi circulând pe drumurile naţionale sunt sacţionaţi cu o amendă între 9 şi 20 de puncte (între 720 şi 1.600 de lei) şi li se confiscă căruţele, iar primarii care nu fac drumuri pentru căruţe sunt sancţionaţi cu amenzi între 1.680 şi 8.000 de lei.

Peste 100 de căruţaşi amendaţi
Poliţiştii sălăjeni susţin că înţeleg că oamenii nu au pe unde circula cu căruţele şi încearcă, în primul rând, să le explice ce riscă dacă ies cu atelajele pe drumurile naţionale. „Trebuie luate în vedere elementele care pot genera pericole: animalele de tracţiune au comportament imprevizibil, putându-se speria la trecerea autovehiculelor pe lânga ele, lipsa iluminatului din partea din spate a căruţei, precum şi a elementelor reflectorizante (ochi de pisică, catadioptrii), căruţa se poata afla în imediata vecinătate a unui vârf de rampă, în coborâre, având în vedere că acestea au o viteza redusă, pentru a conduce preventiv trebuie să încetiniţi în vârf de rampă dacă nu aveţi vizibilitate”, precizează reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Sălaj.
Totuşi, unii căruţaşi se aleg cu amenzi, însă primarii care nu şi-au îndeplinit obligaţiile au scăpat până acum. În primele şase luni ale acestui an, au fost aplicate căruţaşilor 123 de sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea normelor rutiere privind circulaţia pe drumurile publice. Despre confiscarea căruţelor nici nu poate fi vorba, pentru că poliţiştii nu au unde să le depoziteze.
Până în prezent, nicio primărie nu a fost amendată pentru că nu a făcut drumuri pentru căruţe. Le-au fost trimise însă informări prin care li s-au amintit obligaţiile de a construi astfel de drumuri. „Serviciul Rutier din cadrul IPJ Sălaj, la începutul acestui an, a transmis informări tuturor primăriilor din judeţ privind amenajarea de drumuri laterale”, susţin reprezentanţii instituţiei. Şi cam atât…
Autorităţile locale susţin că nu au bani pentru drumuri laterale
Teoretic, fiecare localitate ar trebui să aibă o “centură”, pe unde să circule vehiculele cu tracţiune animală. Practic, numărul localităţilor care au o astfel de “ocolitoare” este aproape inexistent. Primarii comunele sălăjene recunosc că aceste vehicule reprezintă un pericol permanent, însă susţin că nu-şi pot permite din bugetul local construirea unor drumuri laterale. „Probleme mari sunt pe drumurile europene şi naţionale. În această situaţie se regăsesc toate comunele din judeţ. De exemplu, în comuna Pericei, am făcut un itinerariu pentru căruţe, tractoare şi altfel de atelaje, astfel încât să nu frecventeze drumul naţional. Acest lucru s-a stabilit printr-o hotărâre a Consiliului Local. Ne paşte un adevărat pericol, mai ales noaptea, întrucât aceste căruţe, majoritatea dintre ele, nu sunt echipate corespunzător”, a explicat Boncidai Csaba, preşedintele Asociaţiei Comunelor din Sălaj. Acesta a mai spus că o soluţie ar fi amenajarea drumurilor de acces către exploataţiile agricole, astfel încât să nu mai fie nevoiţi proprietarii de căruţe să utilizeze drumurile naţionale. „Amenajarea acestora s-ar putea face prin accesarea de fonduri europene, întrucât nu există comună din judeţ care să-şi permită aşa ceva din bugetul local. Aşadar, probabil, pe măsura ce se vor accesa proiecte cu finanţare europeană pentru exploataţiile agricole, va fi înlăturat şi acest pericol de drumurile naţionale reprezentat de căruţe”, a mai adăugat Boncidai Csaba.

Accidente provocate de căruţaşi beţi sau care nu cunosc regulile de circulaţie
Patru accidente de circulaţie, în care au fost implicate căruţe, soldate cu patru răniţi grav şi un rănit uşor, s-au produs, în perioada ianuarie – iunie, pe şoselele din judeţ. Potrivit informaţiilor primite de la reprezentanţii IPJ Sălaj, primul accident s-a produs pe bulevardul Mihai Viteazu, în zona Registrului Auto Român (RAR), căruţaşul nu a acordat prioritate unui autoturism.
Alt accident a avut loc între localităţile Cehu Silvaniei şi Nadiş, când, căruţaşul, pe fondul consumului de alcool, s-a dezechilibrat şi a căzut pe carosabil, accidentându-se grav.
Al treilea accident s-a produs pe drumul judeţean 108A, în localitatea Păuşa. Conducătorul atelajului a pierdut controlul asupra acestuia şi pasagera din căruţă a căzut pe carosabil, accidentându-se grav.
Ultimul accident, în care a fost implicată o căruţă, a avut loc la sfârşitul săptămânii trecute, în localitatea Iaz. Vineri, 26 iunie, în jurul orei 20, un bărbat în vârstă de 46 ani, din Valcău de Jos, în timp ce conducea o autoutilitară care tractata o remorcă, a depăşit o căruţă încărcată cu lemne, condusă de Răzvan B., în vârstă de 22 ani, din Plopiş, moment în care, între remorcă şi vehicul s-a produs un impact. Calul s-a speriat, a luat-o la goană, iar după aproximativ 300 de metri conducătorul atelajului, împreună cu pasagerul, s-au dezechilibrat şi au căzut pe carosabil. În urma impactului, Dănuţ I., din Plopiş, pasager în căruţă, a fost rănit grav, iar căruţaşul a fost rănit uşor, fiind transportaţi la spital pentru îngrijiri medicale. Conducătorul auto a fost testat cu aparatul alcooltest rezultatul fiind negativ, iar conducătorul atelajului avea o alcoolemie de 0,61 miligrame/litru alcool pur în aerul expirat.

2 Thoughts to “Între lege şi… tocmeală, Căruţele continuă să facă victime pe drumurile sălăjene”

  1. […] Codul Rutier interzice încă din anul 2006 circulaţia căruţelor pe drumurile naţionale, obligă primăriile să construiască drumuri laterale şi prevede sancţiuni atât pentru autorităţile locale, cât şi pentru căruţaşi. Cu toate acestea, legea nu se aplică încă, iar căruţele pot fi întâlnite la tot pasul atât pe drumurile naţionale, cât şi pe cele europene, care traversează judeţul Sălaj. Numai anul acesta, în judeţ, au fost înregistrate patru accidente grave în care au fost implicate căruţe, patru persoane fiind rănite grav şi una uşor, iar numărul sancţiunilor contravenţionale aplicate căruţaşilor pentru încălcarea normelor rutiere privind circulaţia pe drumurile publice a trecut de …mai multe stiri […]

  2. […] Codul Rutier interzice încă din anul 2006 circulaţia căruţelor pe drumurile naţionale, obligă primăriile să construiască drumuri laterale şi prevede sancţiuni atât pentru autorităţile locale, cât şi pentru căruţaşi. Cu toate acestea, legea nu se aplică încă, iar căruţele pot fi întâlnite la tot pasul atât pe drumurile naţionale, cât şi pe cele europene, care traversează judeţul Sălaj. Numai anul acesta, în judeţ, au fost înregistrate patru accidente grave în care au fost implicate căruţe, patru persoane fiind rănite grav şi una uşor, iar numărul sancţiunilor contravenţionale aplicate căruţaşilor pentru încălcarea normelor rutiere privind circulaţia pe drumurile publice a trecut de Sursă știre […]

Leave a Comment