Infractorii ies din hibernare: metoda “Accidentul” revine în forță

Atenție, escroci la orizont!

Primul şi cel mai important lucru pe care trebuie să-l faceţi atunci când sunteţi anunţaţi telefonic cu privire la un presupus accident suferit de un membru al familiei sau prieten, este să apelaţi de urgenţă la numărul unic 112. Totodată, un lucru pe care trebuie să-l evitaţi este acela de a trimite sau a oferi cuiva sume de bani într-un asemenea context, dincolo de orice stare emoţională, panică sau disperare care pune stăpânire pe voi, indiferent pentru ce vi se cer, indiferent câţi vi se cer, chiar dacă vi se spune că de aceşti bani depinde viaţa persoanei dragi. Chestiunile care implică bani pot aștepta, prin urmare, verificați, cu ajutorul Poliției, veridicitatea informațiilor primite prin telefon și nu vă întâlniți cu nicio persoană care vă cere bani, conturi, date personale bancare, etc.

Toate aceste cazuri, ne referim, fireşte, la cele care au la celălalt capăt al firului voci dubioase care vă solicită bani, sunt minciuni care au ca scop principal acela de a vă goli conturile şi de a vă fura, pe faţă, economiile pe care le faceţi cu sacrificii, timpul şi sănătatea voastră! Aceşti infractori revin, iar cazurile se înmulţesc. Judeţul nostru se situează, din păcate, pe un loc destul de neplăcut în privinţa numărului de cetăţeni prostiţi, la propriu, de aceşti trântori, escroci cu mintea şi palmele odihnite, care îşi perfecţionează această metodă de hoţie până în cele mai mici amănunte. Îi ajută şi tehnologia, faptul că au acces la ea având bani, îi ajută povestea şi intonaţia cu care v-o prezintă la telefon, toate acestea fiind capabile să creeze un cadru emoţional suficient de competent încât să vă fie furaţi toţi banii pe care îi aveţi în cazul în care vă angrenaţi în discuţii şi în cele din urmă daţi crezare vocii de la celălalt capăt al firului.

Discutăm de prejudicii, în Sălaj, de 5.000, sau 15.000 de lei, în cazul a trei păgubiţi, deci nu o cifră totală, în rest, sumele variază de la 500 la 1000 de lei în mod frecvent, cazurile fiind deloc puţine. Fiţi mereu pregătiţi să înfruntaţi o astfel de situaţie, nu vă angrenaţi în discuţii, refuzaţi să ascultaţi poveşti aberante la telefon. Nimeni, în nicio împrejurare – Poliţie, Parchet, Judecătorie, poliţist, avocat sau procuror nu vă va cere sume de bani în astfel de situaţii care, în realitate, sunt într-adevăr disperate şi nici într-un alt caz nu vi se vor solicita bani din partea acestor instituţii, indiferent care ar fi acela!

 Plata unor eventuale despăgubiri se face exclusiv pe cale judecătorească. Nu există urgenţe financiare în aceste cazuri!

Aceşti infractori apelează sute de persoane zilnic. Pentru a evita o astfel de înşelăciune, primul sfat al reprezentanţilor IPJ Sălaj este să verificaţi dacă ruda respectivă este într-adevăr rănită sau a avut un accident, dându-i un telefon. Trebuie reţinut că nici Poliţia, nici Parchetul, nu reţin telefoanele mobile ale celor implicaţi într-un accident rutier. De asemenea, cereţi date despre unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla ruda şi sunaţi pentru confirmare acolo.
Este adevărat că, din diferite motive, cum ar fi traume fizice sau emoţionale, vocea “rudei”/”fiului”/fiicei” care sună pentru a solicita sprijin vă poate părea schimbată, însă, dacă nu încheiaţi convorbirea şi doriţi să vă lămuriţi asupra situaţiei,  nu ezitaţi să cereţi cât mai multe amănunte referitoare la situaţia prezentată, date d eidentificare ale persoanei, să puneţi întrebări al căror răspuns îl cunosc în mod normal doar membrii familiei.
Înainte de a vă oferi ajutorul, aveţi în vedere şi următoarele aspecte: în caz de accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări.
Poliţiştii sălăjeni precizează că orice accident de circulaţie are două variante de soluţionare, respectiv: depunerea unei plângeri la unitatea poliţie, care se va ocupa mai departe de cazul sau înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică ele nu sunt legale.
Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală şi nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât şi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească primele îngrijiri medicale în situaţii de urgenţă.

 Scenariu telefonic mai ceva ca dramele din filme

În momentul în care infractorul reuşeşte să creeze impresia victimei că discută cu o rudă apropiată, îi comunica acesteia, în unele dintre cazuri mimând că plânge, pentru a modifica vocea şi a fi cât mai greu de recunoscut de către victima de la telefon, faptul că a provocat un accident rutier, lovind un copil pe trecerea de pietoni, spunând că se află la sediul poliției, unde i-a fost desemnat un avocat din oficiu și că acesta din urmă ar fi făcut o înțelegere cu familia victimei accidentului, înțelegere ce presupunea ca persoana apelată să achite o sumă de bani familiei presupusei victime, așa încât să fie evitată tragerea la răspundere penală a rudei persoanei apelate. Imediat “fiul” predă telefonul presupusului avocat asta pentru că o convorbire prea lungă poate trezi suspiciuni unui părinte în privinţa veridicităţii vocii celui de la celălalt capăt al firului.

Plânsul îşi are aşadar rolul său pentru că vocea este modificată, fiind puţin probabil ca un părinte să-şi fi văzut sau auzit fiul adult plângând şi vorbind în acelaşi timp, de prea multe ori… Avocatul anunţă cu o voce gravă şi precipitată condiţiile în care autorul accidentului poate fi eliberat, prin achitarea unei sume de bani către familia victimei. Se cer date de identitate pentru completarea “formularului de mediere”. Se cere adresa completă şi se anunţă că cineva va veni să ridice plicul cu bani însă acest lucru trebuie să se facă rapid şi cu foarte mare discreţie. Prin urmare, emoţia creeată de vestea în sine, vocea şi plânsetul autorului accidentului şi situaţia care este prezentată ca fiind una disperată, au garantat în sute de cazuri succesul în astfel de escrocherii.

Anunţaţi imediat un alt membru al familiei, sunaţi la Poliţie şi nu întraţi în panică dacă fiul nu vă răspunde la telefon în momentul în care încercaţi să-l apelaţi pentru a verifica informaţia.

 Trimite infractorul la muncă şi fii cu un pas înaintea lui!

 De asemenea, trebuie să cunoaşteţi faptul că, conform reglementările în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav este, de obicei, anunţat de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru. “În niciun caz nu daţi crezare imediat unor poveşti anunţate telefonic de persoane care pretind că au calitate oficială, ci verificaţi  informaţia printr-un apel  la 112 sau sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie. Astfel, pentru prevenirea înşelăciunilor este absolut necesar: să verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani prin terţi/mandat poştal/virament bancar unor rude, despre care vi se spune o poveste, de obicei impresionantă; sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie, cereţi sfatul unui poliţist sau apelaţi la telefonul de urgenţă 112; nu oferiţi date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutorul de la capătul firului; notaţi numărul de telefon de la care aţi fost contactat sau de la care aţi primit mesajul de tip SMS, numele persoanei care vă contactează, calitatea în care se prezintă şi păstraţi atât apelurile cât şi mesajele SMS, pentru ca aceste date să poată fi verificate de către organele de cercetare penală, în eventualitatea în care aţi fost deja prejudiciaţi.

Sălăjenii – păcăliți să contribuie la bunăstarea infractorilor cu zeci de mii de lei

De asemenea, nu expediaţi sume de bani prin mandate on-line, conturi de Paypal, Wester Union sau Moneygram ori prin curierat naţional; nu depuneţi bani niciodată  în contul unor persoane necunoscute şi nu comunicaţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care acestea susţin că o au (deseori infractorii îşi asumă o calitate oficială – avocat, procuror, poliţist). Prin urmare, încheiaţi discuţia cât de repede posibil, nu ascultaţi indiferent cât de insistente sunt persoanele sau cât de mult vi se pare că vocea de la capătul firului ar semăna cu vocea copilului sau al unei rude apropiate.

Nu uitaţi ca la finalul convorbirii telefonice să îi sfătuiţi pe aceşti “binefăcători” să treacă pe la “Forţele de muncă” dacă tot sunt în căutarea unui ban cinstit, pentru că acolo pot avea şanse mai mari de îmbogăţire prin… muncă, nu prin hoţie. Zeci de sălăjeni au fost păcăliți, cu ajutorul naivității lor, firește, în ultimii ani. Sumele pe care aceștia le-au vărsat în conturile sau în buzunarele infractorilor, fără să facă nici cea mai mică verificare sau săp anunțe Poliția, au fost de ordinul zecilor de mii de lei. Cea mai mare pagubă a suferit-o anul trecut o sălăjeancă, care a rămas fără 20.000 de lei în doar câteva secunde, prin această metodă care, iată, are toate șansele să revină și pe meleaguri sălăjene odată cu venirea primăverii.

 

 

 

One Thought to “Infractorii ies din hibernare: metoda “Accidentul” revine în forță”

  1. Anonim

    Așa cum infractorul Dragnea are mulți simpatizanți și votanți, tot așa infractorii cu „accidentul” găsesc o grămadă de proști (sau proști grămadă), care se grăbesc să-și arunce banii unor necunoscuți!

Leave a Comment