Impactul Autostrazii Transilvania asupra satelor salajene, dezbatut public

Impactul Autostrazii Transilvania asupra satelor salajene, dezbatut  public

Muzeul Judetean de Istorie si Arta Zalau a dat startul, ieri, la o serie de dezbateri publice pe teme ce privesc indeaproape viata comunitatii salajene. Primul subiect la care s-au oprit organizatorii a fost Autostrada Brasov-Bors, de la salvarea patrimoniului cultural la studiul impactului asupra comunitatilor rurale, scopul discutiilor fiind acela de a puncta impactul pe care il va avea autostrada asupra satelor salajene si de a gasi solutii pentru salvarea culturii traditionale. Ioan Bejinariu, cercetator stiintific in cadrul Muzeului Judetean, a aratat ca pentru arheologia romaneasca, proiectul Autostrada Transilvania, cea mai mare investitie aflata in derulare in infrastructura UE, reprezinta o provocare, oferind oportunitati de cercetare cu mijloace moderne a unei felii din preistoria si istoria acestei zone. Implicit, patrimoniul salvat poate fi prezentat publicului in cadrul unor expozitii, publicatii etc.

La nivel de Salaj, arheologii au efectuat, in perioada noiembrie-decembrie 2003, o cercetare de suprafata a traseului de peste 80 de kilometri pe care il va avea autostrada, informatia obtinuta permitand realizarea unui diagnostic al impactului pe care il va avea proiectul asupra patrimoniului arheologic din judet. Astfel, se preconizeaza ca mediul rural salajean isi va schimba infatisarea si ca multe ocupatii traditionale vor disparea, ca urmare a migratiei fortei de munca in alte zone. Pe langa consecintele pozitive care vor exista din punct de vedere economic, vor aparea si consecinte mai putin benefice asupra profilului spiritual al acestor sate, au subliniat organizatorii dezbaterii, insistand asupra importantei conservarii patrimoniului arheologic prin crearea unui parc artificial langa intrarea pe autostrada. Propunerea a fost formulata pe baza experientei pe care arheologii salajeni au acumulat-o prin implicarea in cercetarile arheologice preventive de pe traseul autostrazii M3 din Ungaria.

Pentru realizarea unui asemenea parc este nevoie, insa, de finantare. Cercetatorii Muzeului Judetean au in vedere incheierea unor parteneriate de colaborare cu toti factorii locali care au competente in aceasta privinta. Prezent la dezbatere si dorind sa ofere o solutie la partea financiara a problemei, vicepresedintele Consiliului Judetean Salaj, Mircea Ghiurco, a spus ca fondurile pot fi atrase printr-un proiect, urmand ca autoritatile judetene sa asigure cofinantare in masura posibilitatilor. Vicepresedintele CJ a mai spus ca exista deja si o propunere legislativa care prevede ca dupa decopertarea arheologica, lucrarea sa fie stopata acolo unde cazul si inchisa pentru un an, timp care se va folosi pentru conservare. In zonele in care nu se vor descoperi elemente arheologice, lucrarile la realizarea autostrazii vor merge mai repede, pentru ca investitia in sine sa nu sufere intarzieri.

De mentionat ca desi au fost invitati sa participe, dat fiind responsabilitatile pe care le au in domeniu, reprezentantii Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Salaj au lipsit de la dezbaterea de ieri. Poate vor spune Prezent la urmatoarele.

Leave a Comment