Grădiniţă obligatorie şi preprofesionalizare pentru absolvenţii cu note sub 5 la Evaluarea Naţională

 

Proiectul noii Legi a Învăţământuluise află în acest moment în „focurile dezbaterilor”, însă după câte se pare, cel puţin câteva paragrafe care vor alcătui această mult aşteptată şi nouă noua lege, ar fi fost deja unanim agreate de sindicate, de direcţiile din Ministerul Educaţiei precum şi de diferite asociaţii implicate în această amplă activitate. Fiind încă la un stadiu de discuţie, sau „bază” a discuţiilor, proiectul ar putea aduce modificări importante pe care ulterior legea să le introducă în întregul sistem de învăţământ, în beneficiul elevilor dar şi al slujitorilor catedrei. Deşi multe prouneri încă se bat cap în cap, este foarte posibil ca cel puţin câteva să fie deja la această oră finalizate şi mai ales unanim-acceptate. Dintre acestea putem aminti introducerea obligativităţii grădiniţei pentru toţi copiii, introducerea finanţării de bază şi pentru copiii din creşe, sau aceea ca, pentru învâţământul particular, să nu mai existe impunerea unui număr minim de elevi, ca şi condiţie de funcţionare a instituţiei respective.

O altă noutate aflată în faza de proiect este aceea că absolvenţii clasei a VIII-a cu media de admitere la liceu sau cu media la Evaluarea Naţională mai mică de 5, ar putea beneficia de un „program de preprofesionalizare”, cu durata de un an, după clasa a VIII-a. Absolvenţii acestui program de preprofesionalizare se vor putea înscrie pentru admiterea în învăţamântul profesional (propunerea aparţine Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic – CNDIPT). Mai este propusă înfiinţarea unor Centre pentru Copil şi Familie (CCF), pentru copii cu vârste între 1 şi 6 ani, iar o altă propunere vine pentru zona învăţământului de artă şi cel sportiv, unde se vor putea înscrie elevi începând cu învăţământul primar (faţă de gimnazial, cum e acum). Se doreşte totdată prin această nouă lege, înfiinţarea unei Comisii Naţionale pentru Pluralism Educaţional (formată din reprezentanţi ai Ministerului sau Inspectoratului şcolar, ai ARACIP, asociaţiilor/fundaţiilor/federaţiilor, mediului academic), care să coordoneze activitatea din învăţământul preuniversitar particular.

O altă propunere prevede ca „formaţiunile de studiu din educaţia timpurie se constituie, de regulă, în grupe omogene de vârstă, dar nu exclude constituirea, în situaţii justificate, a unor grupe eterogene şi repartizarea fraţilor, prietenilor de vârste diferite în cadrul aceleiaşi grupe”. Motivarea este aceea că, în educaţia timpurie, este benefică şi recomandată (şi pentru cei mici şi pentru cei mai mari) interacţiunea copiilor de vârste diferite. Prin noua lege lege, profesorul ar putea recomanda folosirea la clasă nu numai a manualelor, dar şi auxiliarelor didactice. O propunere mai puţin fericită, ce urmează a fi specificată în noua lege, ar fi aceea potrivit căreia elevii de la clasa a XI-a şi a XII-a nu vor mai beneficia de manuale gratuite (în fapt, gratuite nu sunt nici acum, însă legea nu specifică acest lucru clar). O altă propunere pentru noua lege se referă la elevii absolvenţi de învăţamânt gimnazial a căror medie de admitere la clasa a IX-a este mai mică de 5, se pot înscrie în clase de preprofesionalizare, cu durata de 1 an, după clasa a VIII-a. Reprezentantul consiliului local nu-şi mai găseşte loc, potrivit proiectului de lege, în consiliile de administraţie ale şcolilor. Proiectul prevede eliminarea articolului recent introdus prin care elevii îşi câştigaseră dreptul să participe la şedintele consiliului de administraţie în care se dezbat aspecte privind elevii din învăţămantul privat, locul reprezentantului consiliului local din consiliul de administratie este luat de un reprezentant al primarului.

Proiectul elimină de asemenea obligaţia ca, în şcolile cu predare integrală în limbile minorităţilor naţionale, directorul să cunoască limba respectivă potrivit proiectului, directorul unei şcoli nu îşi mai asumă, alături de consiliul de administraţie, răspunderea publică pentru performanţele şcolii pe care o conduce, nu mai trebuie să prezinte în faţa comitetului de părinţi, şi nici să aducă la cunostinţa autorităţilor administraţiei publice locale şi a inspectoratului şcolar, raportul anual asupra calităţii educaţiei în şcoala sa. Consiliul profesoral nu va mai putea să propună nici premierea profesorilor cu rezultate deosebite la catedră, nici iniţierea procedurii legale în cazul profesorilor cu performanţe slabe sau pentru încălcări ale eticii profesionale.

 

2 Thoughts to “Grădiniţă obligatorie şi preprofesionalizare pentru absolvenţii cu note sub 5 la Evaluarea Naţională”

  1. Anonim

    deja se cumpara manuale pt cl.Xl si aXll sunteti total dezinformati .Scoala in Romania nu este gratis cum se spune nu ai bani nu face scoala copilul.

  2. asa e bine !!directorii sa nu mai aiba nici o raspundere !!!numai sa ia banii !!!!si sa fie pusi politic ,ca si acuma !!!!de ce sa dea seama in legatura cu activitatea scolara din institutia pe care o conduc ?????oare cine gandeste asemenea lucruri ?????precis numai cei de sus !!!

Leave a Comment