Sărată-ocnă și plină de apă: șunca de praga, o palidă amintire a ceea ce a fost cândva

Așa cum sunt toate mezelurile, Șunca de Praga este un aliment procesat. Nu discutăm de o bucată de șuncă așa cum a lăsat-o mama natură ci de o bucată formată din…bucățele de toate felurile și soiurile. Un produs dezechilibrat nutrițional, plin de sare, E-uri, carne dezosată mecanic, potențiatori de arome și conservanți. Cu alte cuvinte, carnea din care este făcută această șuncă a trecut printr-un proces intens de prelucrare, astfel încât produsul rezultat să reziste mai mult, să aibă un gust cât mai plăcut pentru consumator și un cost cât mai mic. Pentru a atinge toate aceste deziderate, industria alimentară a recurs la „îmbogățirea” produsului cu aditivi alimentari: conservanți, coloranți, potențiatori de aromă și chiar antioxidanți. Iar când spun antioxidanți nu mă refer la cei naturali, cunoscuți de toată lumea, sănătoşi şi benefici organismului, ci la unii sintetici.

Rolul lor este să diminueze impactul negativ pe care îl au asupra organismului alți aditivi (nitriți sau nitrați, folosiți drept conservanți). Info Cons, o asociație de prestigiu din domeniul protecției consumatorilor, a efectuat o serie de analize de laborator la cele mai populare sortimente de șuncă de Praga, comercializate de marile magazine dar și de unitățile mai mici din orașe și din mediul rural, rezultatele fiind nu tocmai îmbucurătoare. Dacă ne uităm pe eticheta oricărui produs ce se vinde sub denumirea Șuncă de Praga, vedem că acesta conține o anumită cantitate de carne, însă nespecificată, după care lista continuă cu foarte mulţi aditivi şi substanţe artificiale. În cazul unora dintre produse regăsim pe etichetă zaharuri, în cazul altora o înșiruire de denumiri ce se termină în „-oză”: dextroză, glucoză, lactoză etc., care sunt tot forme de zahăr. Având în vedere că mai toate produsele procesate conțin sare sau zahăr, ne este foarte ușor să depășim doza zilnică recomandată din cele două. Cu toții știm că zahărul consumat în exces este dăunător. Nu numai că are calorii goale, ci este un hoț de nutrienți, care poate avea efecte devastatoare asupra metabolismului, îngraşă, induce rezistență la insulină, crește trigliceridele și colesterolul rău. Nu este de mirare că un consum mare de zahăr este asociat cu bolile care fac cele mai multe victime la nivel mondial: boli cardio-vasculare, diabet, obezitate și cancer. Multe persoane, de exemplu, se feresc să pună zahăr în cafea, dar consumă sucuri și alimente procesate, care conţin o cantitate crescută de zaharuri.

Un produs în care sarea  joacă rolul principal

Același lucru se întâmplă și cu sarea, pe care o găsim inevitabil în orice produs procesat. Și asta în condițiile în care cantitatea de sare recomandată de OMS este de mai puțin de cinci grame pe zi pentru un adult. Sarea în exces nu face altceva decât să ne îmbolnăvească inima, să ne predispună la hipertensiune arterială şi să agraveze problemele preexistente cardiace, hepatice sau renale.

Analizând eticheta diverselor tipuri de șuncă de Praga, am constatat că unele dintre ele conțin șorici, adică o sursă de grăsimi saturate care duc la boli cardiovasculare, și toate sunt îmbogățite cu proteine din lapte, zer sau soia. De ce un produs din carne are nevoie de proteine suplimentare? Pentru că de fapt conținutul de carne este destul de redus. Cu toate acestea însă, șunca de Praga este unul dintre alimentele procesate cu puține calorii, respectiv undeva la 110-120 Calorii/100 g. De aceea multe persoane o preferă într-o dietă de slăbire. Atenție însă la cantitate! Un consum constant de alimente procesate poate avea un impact negativ asupra sănătății și aș aminti în primul rând contribuția lor la creșterea numărului de cancere de tract digestiv.

Așa cum știm, celulele organismului nostru se regenerează periodic. Celulele care vin cel mai des în contact cu aceste non-alimente (aditivii alimentari) sunt celulele tractului digestiv. În momentul în care regenerarea lor se produce în prezența unor substanțe care nu sunt naturale, apar celule cu defecte – respectiv celule canceroase. Așadar, recomandarea mea este să alegeți carne slabă făcută la cuptor în crustă de condimente, pe care să o mâncați rece în sandvișuri sau ca aperitiv. Orice tip de carne ați alege, nu uitați să o asociați cu legume care scad absorbția grăsimilor și a substanțelor artificiale nocive adăugate prin procesare. Acest studiu face parte dintr-un proiect de informare asupra produselor comercializate atât pe piața romanească, cât și pe cea europeană si este derulat de InfoCons – Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor (membră cu drepturi depline în cadrul consorțiului I.C.R.T. – International Consumer Research & Testing pentru produse și servicii la standarde europene), pentru ca alegerea cetățeanului consumator să fie facută în cunoștință de cauză.

 

 

 

Alte articole

3 Thoughts to “Sărată-ocnă și plină de apă: șunca de praga, o palidă amintire a ceea ce a fost cândva”

  1. Anonim

    Acest produs este toxic pentru români, ca şi multe altele. Salamul cu soia este sănătos în schimb. Vă mai amintiţi cum leprele se dădeau cu c..ur de pământ, îşi smulgeau părul din cap, se tăvăleau pe jos la TV, după lovitura militară de stat. Vai, vai cum a otrăvit Ceauşescu poporul cu salam cu soia !

  2. Anonim

    @ 08:57.
    „Plus că o să ai sutienul cu un număr mai mare, de la grăsimea acumulată şi de la fitoestrogenii din soia care îţi bombardează sânul (şi uterul). Şi dacă continui să-ţi îndopi şi bărbatul şi băiatul cu soia şi produse „dietetice“, apoi să nu te miri că vor face atrofie testiculară, ginecomastie – creşterea sânilor – şi o să le scadă testosteronul până ajung soprane în corul bisericii.“ – dr. Simona Tivadar, medic primar de diabet, nutriţie şi boli metabolice

  3. Nu mai postiţi !

    @12:42
    Concluzia dr. Simona, Nu mai ţineţi post !