Gravidele şi bolnavii cronici au prioritate la vaccinarea antigripală gratuită

Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Sălaj a cerut, ieri, tuturor vaccinatorilor din judeţ, catagrafia persoanelor considerate la risc şi care au prioritate la vaccinarea antigripală, în sezonul rece 2012 – 2013, listele urmând să fie întocmite până în 12 octombrie. Directorul DSP Sălaj, Ligia Marincaş, a declarat că, faţă de iarna trecută, potrivit dispoziţiilor date de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), există câteva diferenţe în ceea ce priveşte categoriile populaţionale considerate la risc. Astfel, dacă în sezonul rece trecut de imunizarea gratuită împotriva gripei au beneficiat cei cu boli cronice, cu precădere respiratorii şi cardiovasculare, copiii şi bătrânii instituţionalizaţi, personalul medical, şi studenţii în practică în unităţile sanitare, în această iarnă vor avea prioritate la vaccinare gravidele, bolnavii cronici cu vârste între 6 luni – 64 de ani, medicii, personalul auxiliar şi cadrele sanitare din spitale şi unităţi ambulatorii, salariaţii din instituţiile de ocrotire socială, persoanele instituţionalizate în centre de ocrotire socială (adulţi şi copii, n.r.), bolnavii îngrijiţi la domiciliu şi care prezintă risc de îmbolnăvire.
În acest an, campania naţională de vaccinare va începe după 15 octombrie, Ministerul Sănătăţii urmând să achiziţioneze pentru imunizarea gratuită a populaţiei aproape un milion de doze de vaccin antigripal. Suma care va fi cheltuită în acest sens este de 11.900.000 de lei, iar dozele pentru vaccinare vor fi cumpărate din străinătate, din cauză că Institutul „Cantacuzino” şi-a închis linia de producţie. Licitaţia publică pentru achiziţionarea produsului a fost demarată deja, însă una din firmele participante a depus o contestaţie, MS aşteptând deocamdată rezolvarea situaţiei.
Acest an este primul în care pentru campania de vaccinare antigripală nu vor fi utilizate vaccinuri produse de Institutul „Cantacuzino”. Linia de producţie a instituţiei respective a fost închisă, după ce, în ianuarie, mai multe loturi cu doze de vaccin fabricate aici au fost retrase, din cauza unei concentraţii scăzute a tulpinei B. Potrivit declaraţiilor făcute în vară de fostul ministru al Sănătăţii, Vasile Cepoi, soluţia ca Institutul „Cantacuzino” să fie salvat este ca el să fie preluat de către Antibiotice Iaşi şi Unifarm, care să investească în unitatea de producţie, creând astfel o structură de producţie şi distribuţie a medicamentelor, vaccinurilor şi imunomodulatoarelor.

Imunizarea de iarna trecută

În sezonul rece anterior, la nivel de judeţ nu a fost depistat niciun caz de gripă, spre deosebire de iernile trecute, când gripa a dat iama printre sălăjeni şi a făcut chiar victime. În Sălaj au fost imunizate antigripal, iarna trecută, peste 10.300 de persoane. Vaccinul gripal sezonier 2011-2012 a cuprins trei tulpini, respectiv A/California/7/2009/(H1N1), care este şi tulpina pandemică, A/Parth/16/2009(H3N2) şi B/Brisbane/60/2008.