Zalăul, blocat de lipsa parcărilor

Zalăul a ajuns un fel de șantier. E bine că se lucrează, se investește, dar la fel de important este și cum se lucrează, știm cu toții asta sau ar trebui să știm.Una dintre marile probleme ale o orașului, pe lângă multe altele, o reprezintă lipsa parcărilor. Grav este că în zona centrală, la orele de vârf, găsirea unui loc de parcare e un fel de ac în carul cu fân. La sfârșitul anului 2022, în Zalău erau înregistrate aproape 40.000 de mașini din care peste 31.000 de autoturisme și mai puțin de 5.000 de locuri de parcare. Bun, să nu mai punem la socoteală și mașinile sălăjenilor din celelalte orașe și comune, care vin zilnic la Zalău.
Joi, 2 martie 2023, ora 9. Parcarea din spatele Primăriei Zalău e plină. Doi pensionari se plimbă cu mașina prin parcare în speranța că vor găsi un loc. Nici vorbă. Toate sunt ocupate. E ocupat și vis-a-vis, sunt ocupate și parcările de pe 22 Decembrie, de pe fosta Crasnei, e plin și lângă Casa Municipală de Cultură, niciun loc în parcările de la piață, șirul de mașini ajunge până spre poarta secundară a CNS, multe sunt parcate pe trotuar, n-ai cum trece, trebuie să cobori, să le ocolești. Ora 9,30. În parcarea din fața platoului pe care se lucrează de zor sunt două locuri libere, dar se ocupă rapid de mașinile unei companii. Se pare că parcarea asta este doar pentru mașinile acestei companii. Vis-a-vis, în fața Galeriilor Meseș, parcarea ocupată la această oră. Ora 9,45. Parcarea de pe bulevard, cea care începe de la intrarea în parc și se încheie lângă stația de taxi, are aproape 10 de locuri libere, oamenii sunt plecați la muncă. Irina locuiește în blocul din apropiere. Ne spune că e haos mai ales seara, că locurile de parcare sunt mai tot timpul pline, dar că mulți parchează și în spatele blocurilor pentru a nu plăti. Traversăm și ajungem la Zahana. Aici e plin, la fel și în parcarea de lângă Casa de Cultură a Sindicatelor. Cu greu găsești un loc liber. Se parchează și pe trotuar, sunt multe mașini parcate astfel.

Am Merț, dar nu vreau să plătesc. Cine e de vină?

E aproape 11, iar parcarea de la intrarea în piața centrală, cea situată lângă Inspectoratul Școlar Sălaj, e plină. Patru mașini așteaptă să se elibereze vreun loc, să poată parca. Unii parchează pe trotuar, exact la intrarea în Inspectoratul Școlar Sălaj. O frumoasă și strălucitoare mașină de teren e mereu parcată astfel. Pe trotuarul drumului de la piață, spre parcarea din spatele Primăriei Zalău, sunt parcate mult prea multe mașini. Trotuarul e blocat. Un polițist local începe să împartă amenzi. O tipă impozantă coboară dintr-un SUV și începe să se oftice. Nu vrea să plătească nimic, aruncă hârtia.

Zahana și războiul parcărilor

La Zahana e iadul pe pământ. Găsirea unui loc de parcare e aventura aventurilor. Parcarea a devenit motiv de ceartă între vecini și prieteni. Prieteni, prieteni, dar parcarea e pe bani și greu de găsit. Unii își lasă mașinile în altă parte sau caută minute bune o parcare goală. Aceeași zi, ora 11,20. Parcarea cu plată de la Scala e aproape goală. În schimb, banda rezervată autobuzelor, cea de artera care trece pe lângă API și urcă spre spital, e blocată de mașini. Parcarea de vis-a-vis, cea din fața blocurilor, gratuită, e plină. O pensionară ne vede și strigă că totu-i blocat la prânz, atunci când părinții vin după copii la școală.

Parcarea de la spital. Avem parcare, dar vrem pe trotuar

Vineri dimineața, în jurul orei 9, parcarea Spitalului Județean de Urgență Zalău avea disponibile zeci de locuri libere. În schimb, toate trotuarele de lângă spital, de lângă blocurile învecinate, ieșirile din parcare, toate erau ocupate de mașini, de cei care preferă să parcheze, dar să nu plătească. Un portar se plânge că nu se mai poate certa cu oamenii. Îi spunem că nu el trebuie să se certe, ci autoritățile trebuie să-și facă treaba. Există poliție, Poliție Locală, există? E încă dimineață, iar trotuarele de pe bulevard sunt aproape pustii. Toți vor cu mașina, dar se mai poate cu mașina în oraș? Liuț distribuie pizza cu bicicleta. Râde și spune că ajunge mult mai repede cu bicicleta decât cu mașina.

Ați auzit de parcări subterane sau supraterane?

Pe platoul din centru se lucrează, e mult beton. Zona Unirii devine pietonală și e foarte bine că se întâmplă asta, oamenii trebuie ducați și impulsionați să se mai ducă și pe jos, să nu mai intre cu mașina în bancă sau la școală. În paralel însă, autoritățile trebuie să gândească o strategie pentru a rezolva problema parcărilor. Poate că înainte de a turna tone și tone de beton pe platou era bine să amenajați o parcare subterană, cu plată, în zonele în care nu trece valea Zalăului. Omul intră, plătește și își lasă aici mașina. Poate că era bine să stabiliți tarife diferențiate pentru parcare în funcție de zone. În orașele normale și dezvoltate, cel care parchează în centru plătește mai mult. Desigur, zălăuanului nu-i convine, iar autoritatea nu vrea să renunțe la măsurile populiste, ar pierde din electorat.

Câte mașini are Zalăul? Dar parcări?

Datele furnizate de autoritățile competente arată că în luna decembrie a anului trecut în Zalău erau înmatriculate: 31.052 de autoturisme, două scutere, 695 de motocicluri, un autoremorcher, 150 de autospecializate, 7 motorete, 31 de autospeciale, 16 tractoare, un motocvadriciclu, 4 remorci agricole sau forestiere, 235 de remorci speciale, 2.011 remorci, 90 de autobuze, 91 de autotractoare, 52 de motociclete, 187de autovehicule speciale, 63 de microbuze, 91 de automobile mixte, 4.283 de autoutilitare, 745 de semiremorci și 52 de tractoare. Acestea sunt, dar nu mai punem la socoteală și mașinile care vin zilnic în oraș din alte părți. Primăria Zalău anunță că în cartierul Brădet sunt 614 locuri de parcare, în Stadion sunt 282, în cartierul Libertății există 71 de locuri de parcare, în Păcii sunt 164, pe bulevard sunt înregistrate 587 locuri de parcare, în Porolissum sunt 297, în Simion Bărnuțiu figurează 674 locuri de parcare, în Dumbrava Nord sunt 1.324 locuri de parcare, iar în Dumbrava I și II, dar și în zona Meteo sunt 520 de locuri de parcare. La un calcul aproximativ, numărul mașinilor este de opt ori mai mare decât cel al parcărilor.

Cu TIR-ul în fața blocului

Problema se complică în cartierele orașului, acolo unde este o adevărată vânătoare de locuri de parcare. Situația s-a schimbat mult în ultimii ani. În tot mai multe situații, o familie are câte două autoturisme la care se adaugă și mașina de serviciu, o furgonetă sau chiar un cap de TIR. Da, există zălăuani care își parchează TIR-ul lângă bloc și nimeni nu face nimic.

Lipsa locurilor de parcare în zona grădinițelor și a școlilor

Lipsa locurilor de parcare în zona școlilor, dar mai ales a grădinițelor este una cu… „tradiție”. Obișnuiți să își ducă copiii la școală și la grădiniță cu mașinile, tot mai mulți părinți, din lipsa locurilor de parcare, încalcă regulile de circulație și parchează în fața garajelor sau a altor intrări, blocând accesul proprietarilor în propriile lor garaje.

„Ar intra cu mașina până în sala de curs!”

„Locuiesc pe strada Gheorghe Doja în apropierea Grădiniței nr. 1 cu Program Prelungit. Cu toată sinceritatea vă spun că dimineața este un calvar când trebuie să ies cu mașina din parcarea blocului. Părinții care își aduc micuții la grădiniță sunt fenomenali, să nu spun altcumva. Dacă ar putea ar intra cu mașina până în sala de curs. Nu se gândesc nicio clipă că, în zonă, sunt oameni care trebuie să ajungă la muncă și blochează traficul cu o nonșalanță cum rar ți-e dat să mai întâlnești. De claxoane și agitație, la orele de vârf, nici nu are rost să pomenesc. S-a zvonit că în zonă se va face parcare. Și dacă se face, nu cred că va fi bine. Unii părinți ar merge cu mașina până-n grupă. Ar intra cu mașina până în sala de curs”, a declarat o femeie care locuiește în zonă. Ambuteiajul în zonă se produce la orele de vârf, atât dimineața, când preșcolarii trebuie aduși la cămim, dar și după-amiază când trebuie scoși de la cămin.

Ce soluții are municipalitatea?

Pentru a afla ce alternative au reprezentanții municipalității cu privire la locurile de parcare din centrul orașului, având în vedere reducerea numărului acestora cauzate de lucrarea „Pietonizarea străzii Unirii”, am solicitat un punct de vedere Primăriei Zalău. „Municipiul Zalău derulează în prezent lucrarea <> având termen de finalizare luna iulie 2023. Prin această mobilitatea durabilă, în speță <> și modernizarea celor două piețe, va avea ca efect reducerea numărului locurilor de parcare de pe strada Unirii. Menționăm că prin acest proiect vor fi amenajate 22 de locuri de parcare în zona magazinului Universal Silvania cu acces din bulevardul Mihai Viteazul, vor fi menținute locurile de parcare din piața 1 Decembrie 1918, adiacente bulevardului Mihai Viteazul și reamenajarea a 26 de locuri de parcare în piața Iuliu Maniu. Pentru compensarea locurilor de parcare pierdute prin implementarea proiectului menționat au demarat procedurile de proiectare pentru realizarea unei parcări etajate în zona centrală – zona din vecinătatea Grădiniței nr. 1, unde a fost identificat un teren disponibil – inclusiv prin demolarea garajelor existente”, au precizat reprezentanții Primăriei Zalău. Potrivit acestora pe lângă locurile de parcare care urmează să fie amenajate în zona centrală, sunt și vor fi disponibile și următoarele parcări publice: parcarea din spatele primăriei, parcarea publică din Piața Agroalimentară centrală, parcarea publică din fața Casei Municipale de Cultură și parcarea privată din zona Băncii Raiffeisen.


Bine, bine, s-au desființat sute de locuri de parcare și se vor înființa câteva zeci. Cică vor fi ceva parcări noi. Stimați edili, cele noi trebuiau să fie funcționale la începerea lucrărilor de pietonizare, nu să să creeze haosul actual din centrul orașului.


Edilii ne mai spun că cetățeanul ar trebui să circule mai mult pe jos sau cu autobuzul. De acord, dar cum să o faci când aproape jumătate din oraș nu este acoperit de liniile de autobuze. Când pistele de biciclete și trotuarele sunt ocupate de mașini. Sau ce te faci când cei din localitățile județului nu pot veni la diferite instituții din centrul orașului cu bicicleta. Dar vine campania electorală și nu putem să-i supărăm pe cei vinovați cu amenzi…

Alo, TAXI!

Nici taximetriștii nu sunt foarte bucuroși. Numărul locurilor de parcare alocate pentru ei sunt mai puține, iar unele stații au fost mutate. Ce să vezi, pentru a ieși la număr, o stație de taxi a fost mutată pe strada Traian. Ni s-a spus că nici naiba nu vine aici să ia taxiul.
M. S.

5 Thoughts to “Zalăul, blocat de lipsa parcărilor”

  1. […] Zalăul a ajuns un fel de șantier. E bine că se lucrează, se investește, dar la fel de important este și cum se lucrează, știm cu toții asta sau ar trebui să știm.Una dintre marile probleme ale o orașului, pe lângă multe altele, o reprezintă lipsa parcărilor. Grav este că în zona centrală, la orele de vârf, găsirea unui loc de parcare e un fel de ac în carul cu fân. La sfârșitul anului 2022, în Zalău erau înregistrate aproape 40.000 de mașini din care peste 31.000 de autoturisme și… Citeste mai mult […]

  2. […] Zalăul a ajuns un fel de șantier. E bine că se lucrează, se investește, dar la fel de important este și cum se lucrează, știm cu toții asta sau ar trebui să știm.Una dintre marile probleme ale o orașului, pe lângă multe altele, o reprezintă lipsa parcărilor. Grav este că în zona centrală, la orele de vârf, găsirea unui loc de parcare e un fel de ac în carul cu fân. La sfârșitul anului 2022, în Zalău erau înregistrate aproape 40.000 de mașini din care peste 31.000 de autoturisme și…  » Mai multe detalii […]

  3. Balazs Arpad

    Felicitari pt. ancheta jurnalistica privind lipsa parcarilor in Zalau!Propun sa analizati intr-un articol viitor urmatoarele:
    1)Schimbarea programului parcarii de sub piata,care seara se inchide.Se impune deschiderea permanenta a acestei parcari ,cu abonament,mai ales pt. cei care locuiesc in blocurile din zona si pt. altii.
    2)Din cate stiu,subsolul de la magazinul „Mal” (langa piata din cetru,locul in care se afla magazinul chinezesc si cel de produse industriale) afost proiectatat pt parcare publica. Daca-i asa se impune folosirea lui conform destinatiei!
    3)Se impune costruirea unor parcari supraterane in fiecare cartier di Zalau!

  4. Anonim

    Interesant ar fi daca pe toate usile garajelor,ar fi trecut numarul masinii care ar trebui sa fie garata inauntru.Si daca cineva din primarie ar constata in urma unor verificari ca respectiva masina este tot afara si garajul tot gol,s-ar putea lua unele masuri.Ducand pana la anularea contractului de inchiriere a terenului de sub garaj.Asta poate i-ar face pe multi sa utilizeze garajele si sa elibereze multe locuri de parcare necesare altora.Ce ziceti?
    P.S. Eu am garaj.Si masina mea este acolo tot timpul in care n-o folosesc!

  5. marian zamfir

    Am si eu o sugestie;parcarile pentru persoane cu dezabilitati sunt mereu OCUPATE de masini fara LEGITIMATIE speciala!!!Oare DE CE ”’parcagii”primariei nu le pot aplica si lor AMENZI pt nerespectarea semnelor de avertizare ???

Leave a Comment