Noutăţi filatelice: Sfintele Paşti 2018

În apropierea celui mai important eveniment al creștinătății, Romfilatelia a introdus în circulație emisiunea de mărci poștale Sfintele Paști 2018, care comemorează momente cruciale din viața lui Iisus Hristos – Intrarea în Ierusalim, Răstignirea și Învierea.
Considerată sărbătoarea sărbătorilor, Învierea a adus omenirii speranța mântuirii și a vieții veșnice, prin sacrificiul Domnului Iisus Hristos.
În anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române „Anul omagial al unității de credință și de neam” și „Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918”, Romfilatelia poposește în Cetatea Alba Iulia, simbol al unității românești datorită primei unificări realizate de Mihai Viteazul și, ulterior, locul de desfășurare a Marii Uniri. Momentul istoric al întregirii României a fost marcat prin ridicarea Catedralei Încoronării, cu hramul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, a cărei piatră de temelie a fost pusă la data de 28 martie 1921, a doua zi de Paști. Construită cu sprijinul Casei Regale a României, catedrala este locul în care a avut loc încoronarea suveranilor întregitori, Regele Ferdinand I și Regina Maria. În anul 1998 a fost ridicată la rangul de Catedrală arhiepiscopală. Inclusă pe lista monumentelor istorice din România, Catedrala rămâne, în același timp, simbol și monument al unității naționale, precum și loc sfânt de pelerinaj.
Învierea lui Iisus Hristos este un fundament doctrinar și ritual pentru credința creștină – ortodoxă, catolică și reformată. Este practic temelia bisericii pe care o cunoaștem astăzi. Acest eveniment este relatat de scrierile vremii și de apostolii lui Hristos. La început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în Imperiul Roman cu excepția primilor creștini. Paștele este cea mai mare sărbătoare a mai multor biserici printre care și Biserica Ortodoxă, Biserica Romano-Catolică, Biserica Greco-Catolică sau Biserica Reformată. Este sărbătorită în prima duminică de după prima Lună plină de după echinocțiul de primăvară și diferă de la un cult la altul datorită calendarului adoptat de o Biserică sau alta (calendarul gregorian sau calendarul iulian). Conform lui Juan Garcés, curator la British Library, care a studiat Codex Sinaiticus, anumite paragrafe din învierea lui Iisus nu erau incluse în manuscrisele originale ale Bibliei. Garcés se referă la consensul științific în studiul Bibliei (textologia), afirmând că textele Bibliei s-au modificat de multe ori de când au fost scrise. Anume, în Codex Sinaiticus lipsesc versetele Marcu 16:9-20, prin urmare Evanghelia după Marcu nu conține decât relatarea unui tânăr conform căruia Iisus ar fi înviat, dar nu-I descrie nici învierea, nici pe Hristos înviat. Numai versiunea neconformă cu originalul (inautentică) a Evangheliei după Marcu Îl descrie pe Hristos înviat, această descriere fiind rodul fanteziei copiștilor. Prin urmare, versetele Marcu 16:9-20 sunt versete apocrife.
Cele două timbre ale emisiunii de mărci poştale, cu aceeaşi valoare nominală de 1,30 lei, ilustrează icoane din patrimoniul Catedralei arhiepiscopale Alba Iulia, respectiv Intrarea în Ierusalim și Învierea Domnului Iisus Hristos.
Intrarea în Ierusalim a Domnului Iisus Hristos, cunoscută ca Duminica Floriilor, marchează începutul ultimei săptămâni din viața Sa pământească. Din această zi intrăm în Săptamâna Pătimirilor, iar în toate bisericile se oficiază, în fiecare seară, slujbe prin care credincioșii sunt chemați să-L însoțească pe Hristos pe drumul crucii, până la moartea și Învierea Sa.
Hristos intră glorios în Ierusalim, și totuși trist, știind că va plăti cu bătăi, biciuiri, punerea pe cruce și moarte pentru ovațiile primite. Mulțimea care Îl aclamă în Duminica Floriilor – martoră a minunilor înfăptuite de Iisus – este aceeași care, instigată de fariseii înspăimântați de popularitatea Lui, se va lepăda de El și va striga, plină de ură, „Răstignește-L, răstignește-L!” (Ioan 19:15).
Învierea Domnului Iisus Hristos este mărturisirea puterii imense a lui Dumnezeu, o dovadă pentru învierea oamenilor, aceasta fiind un adevăr de bază al credinței. Creștinii găsesc mângâiere în faptul că Dumnezeu a devenit om, a murit pentru păcatele oamenilor și a înviat a treia zi.
Condamnarea la moartea pe cruce a Mântuitorului lumii, Iisus Hristos, în vremea Paștilor Vechiului Testament, reprezintă pentru creștini un nou început: comemorarea jertfei lui Hristos, urmată de sărbătoarea măreață a Învierii.
Timbrul coliței dantelate, cu valoarea nominală de 12 lei, reproduce icoana Răstignirea Domnului Iisus Hristos, de pe iconostasul Catedralei din Alba Iulia. Prin răstignire, cel mai important moment din misiunea mesianică a lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu primește moartea trupească, jertfa supremă prin care El ia asupra Sa păcatele lumii, împăcând pe om cu Creatorul. Icoana Răstignirii semnifică nemărginita bunătate și dragoste față de oameni a lui Dumnezeu, care nu se ferește de nicio suferință.
Daniel Mureşan

Leave a Comment