Rețelele de distanțare socială

Ne culcăm și ne trezim cu telefonul lângă noi. Mersul pe stradă a devenit un pericol în sine, mai ales pentru cei tineri, din cauza lui. Copii, adolescenți, adulți care nu mai reușesc să își desprindă ochii din ecranul telefonului, migrând cu degetul de sus în jos și invers printre postările așa-zis prietenilor din liste, al căror număr poate fi de ordinul miilor pentru fiecare utilizator în parte. Facebook îți oferă cu generozitate spațiu de până la 5.000 de utilizatori aleși de tine, pentru a fi incluși în lista de prieteni virtuali. Oameni pe care, cea mai mare parte dintre ei, nu i-ai văzut și nici n-o să-i vezi măcar o dată în viața ta. Anonimi care îți aștern sub priviri, zilnic, trăirile lor, multe dintre ele de o totală neimportanță. Evident că peste 90 la sută dintre ele nu te interesează, nu te ajută la nimic și cu nimic în vreo problemă pe care o întâmpini în viața de zi cu zi. Însă, parcurgând conținutul postărilor și urmărind imaginile care ți se expun, te încarci cu o cantitate de informații nu doar inutilă, ci și nocivă de multe ori, pentru creier și pentru bunul mers al activității tale cotidiene, indiferent care ar fi aceea.

Evident, avem parte și de lucruri bune, putem ajuta, putem sprijini, putem să ne îmbogățim cunoștințele sau să ne delectăm cu lucruri de valoare, însă, așa cum știm, pe Facebook, mai nou și pe Instagram, abundă neimportantul și vulgarul. Vezi postări cu portrete, toate la fel, poate doar cu un decor diferit însă la fel de anost, – selfie-ul cel de toate… orele, însoțite de “Bună dimineața la cafeluță!”, “Doamne-ajută“ “în pat cu pisica”, “în club” (deocamdată, acest gen de postări sunt puse în așteptare) sau “în aerogară, gata de zbor”. De parcă ți-ar fi necesar să vezi, de zece ori pe zi, aceeași figură a cuiva, atașată unor propoziții care mai de care mai neimportante. Lăsând la o parte scandalul de proporții, la nivel mondial, în care (oficial) peste 50 de milioane de utilizatori au fost literalmente folosiți, prin datele pe care le-au expus sau furnizat involuntar ori fie doar prin simplul fapt că sunt utilizatori de Facebook, date folosite în diverse interese la care nici cu gândul nu gândim, Facebook ne termină, încet și sigur, și ultimele resurse pe care le mai avem și pe care le folosim pentru cu adevărat în realitate.

Admirăm apusuri de soare “fotoșopate”, saturate coloristic, figuri “ceruite” de farduri și filtre de tot felul, zâmbete care durează o secundă și care ascund de multe ori în ele cu totul alte adevăruri decât cele care sunt descrise în postările respective. Riscăm să rămânem fără prieteni, pentru că generoasa listă de prieteni de pe Facebook subminează, de fapt, mica ta listă de prieteni din realitate. Socializarea adevărată devine un lucru care pare să-i înspăimânte pe cei mici și pe cei tineri, tocmai pentru că socializarea virtuală le oferă posibilitatea de a fi altfel. Există o concurență în toate segmentele. De la ceea ce ai în farfurie și până la felul în care, tot în spirit “Facebook”, “trebuie” să arăți. Tinerii noștri –mă refer la marea masă – nu-și mai pot desprinde ochii de la trupurile injectate și pompate cu mult peste limita firescului, prin sălile de culturism. Nu ești ca influencerii de pe Instagram? Exiști doar pentru faptul că respiri, în rest,  nu ești în regulă pentru că nu ești în standarde. Curg like-urile și aprecierile la cele mai inepte postări, mutilate de greșeli gramaticale flagrante, de non-sens și de lipsă de ideație. O postare care se referă la un fapt istoric autentic, la realizările unui olimpic ori una în care pur și simplu vedem fața cuiva așa cum este ea la primele ore ale dimineții (presupunând că simți nevoia, cumva, să vezi asta), nu prezintă interes și trece neobservată aproape mereu. Facebook ul nu mai reușește să fie nici măcar într-un procent decent ceea ce spune că este, anume o rețea de socializare. Nimeni nu socializează cu adevărat pe Facebook, pentru că această platformă care, iată, a devenit greu de controlat, rămâne în mare parte aducător de de frustrări, de comparații injuste și nerealiste cărora, mai ales cei foarte tineri, le cad victime.

Mai nou, această nouă specie a influencerilor, iau de pe site-urile comerciale mărfuri de tot soiul, cu prețuri derizorii și le revând pe site-urile lor, promovându-le agresiv pe Instagram, pe la prețuri care depășesc orice limită a firescului. Produse cumprate de pe site-urile chinezești cu 1 dolar, sunt revândute sub numele acestor personaje lipsite de scrupule, cu 200 sau 400 de lei. Puteți s-o numiți înșelăciune, pentru că mulți au realizat că, practic, despre asta este vorba. Lăsând la o parte neplăcerile financiare și țepele pe care aceste rețele le pot aduce în viețile celor tineri, a celor maturi dar neexperimentați, ultimele cercetări arată că, pe lângă faptul că modifică ireversibil comportamentul celor influențabili și afectează precum picătura chinezească psihicul celor tineri, acest tip de socializare ne determină să regresăm până la stadiul în care redevenim atraşi de zgomote şi de lumini strălucitoare, rupându-ne de capacitatea de a avea o gândire multilateral dezvoltată, ne subminează distributivitatea atenției și ne sabotează capacitatea de a gândi în perspectivă. Când ultima scenă se încheie și ridicăm privirea din ecran, realizăm că lipsurile și neîmplinirile noastre sunt tot acolo, doar că efectul lor este cu mult mai apăsător atunci când le privim comparativ cu iluziile și imaginile umflate ale „eternelor fericiri” de pe Facebook. Facebook-ul, dar și Instagramul, sunt două panouri uriașe în care toți își dau seama imediat dacă ai slăbit sau te-ai îngrășat, însă foarte puțini observă că ești trist.

Leave a Comment