Doar un “selfie” să-ți mai dau

În timp ce Facebook (nu știu dacă ați observat) se află într-un proces de regres în privința popularității, date fiind tonele de aberații, știri false (fake news), postări “manelizate”, dar mai ales din cauza politicii celor care dețin rețeaua și cerșesc, încontinuu, bani pentru orice, o altă rețea, deloc nouă – Instagram – reușește de ceva timp să capteze atenția utilizatorilor de rețele sociale. Pe Instagram, așa cum și numele implică, totul e mai simplu. E vorba strict despre fotografii și o mică descriere compusă din câteva cuvinte, menite să atragă urmăritori (followers), în timp ce moda e ca tu să urmărești cât mai puține persoane, pentru a intra în rândul vedetelor din orice domeniu. Pentru că așa dă bine la profil, atunci când ți-l deschide cineva.

Tu urmărești, să spunem, o sută de utilizatori, între care se regăsesc și prietenele tale Madonna sau Lady Gaga, în timp ce alții sunt de-a dreptul ”leșinați” după pozele tale, astfel încât numărul urmăritorilor să fie de vreo zece ori mai mare (cel puțin) față de numărul celor pe care tu îi urmărești. Mulți atrag urmăritori (followers) pentru ca ulterior să se debaraseze de ei, rămânând doar cu urmăritorii și mai puțin cu… urmăriții. Trucul e simplu: tu, ca  utilizator normal, te trezești din senin cu un „follow” (mai pe românește, cineva s-a abonat la profilul tău pentru a-ți urmări activitatea). Ulterior, din bun simț în cele mai multe cazuri, îi dai și tu acestuia „urmărire”, fericit că ești atât de bun încât un străin e interesat să-ți vadă tenul perfect, pisica sau farfuria cu chifltele cu sos, iar după două zile, ăla îți dă „unfollow” (întrerupe abonarea la profilul tău printr-un simplu click) fără ca tu să-ți poți da seama prea rapid, astfel încât tu rămâi cu osanalele și urmăritul activității lui, în timp ce el te-a scos din listă pentru că și-a văzut scopul atins.

Desigur, par metode puerile, însă acesta este criteriul de bază care a condus, încet dar sigur, la mutilarea personalității a milioane de tineri din întreaga lume. Toți se cred vedete, toți trăiesc într-un marasm absurd, în care fie și doar faptul că ți-ai dat cu rimel pe gene sau ți-ai pozat genunchii la malul mării, reprezintă, în accepțiunea multora, un motiv serios care te califică la statutul de „vedetă”. Toată lumea se vrea presonalitate pe instagram și toată lumea vrea să fie “influencer” adică un fel de guru în orice, cu precădere în modă sau styling.

Tinere de 17-18 ani care schimbă zilnic câte zece machiaje și vreo zece de combinații de haine, postând tot atâtea fotografii cu haștagurile aferente, iar tonele de inimioare (un fel de like, varianta Instagram) curg de la cei și cele care, la rândul lor, așteaptă like-ul de rigoare la fotografia lor. Pur și simplu unii doar asta fac, doar pentru asta se trezesc dimineața pe la prânz și se culcă noaptea la… răsărit. Asta este viața lor. Desigur, ce-am avea noi împotriva lor, până la urmă? Suntem liberi să facem ceea ce dorim, să ne pozăm și fundul și să-l expunem acolo, întrebarea e cui folosesc toate astea și mai ales ce ascund toate aceste obiceiuri.

Medicii și psihologii spun că avem de-a face deja cu o boală psihică în toată regula, un lucru menit să ne îngrijoreze și să ne facă să ne întrebăm, până la urmă, ce se va alege din aceste generații abonate la o viață pe internet, cine va mai munci, cine ne va plăti pensiile celor care acum muncim, ce se va alege de țara asta, asta în cazul în cazul în care mai rămâne ceva din ea în cele din urmă. Invazia de selfie-uri, asupra cărora din nou psihologii atrag atenția este, de departe, cea mai enervantă consecință a acestor aplicații. În timp ce specialiștii spun că două, maximum trei fotografii – selfie postate în decurs de o lună sunt mai mult decât suficiente, acest lucru nefiind ceva nociv pentru nimeni, în multe cazuri realitatea arată îngrijorător, fiind vorba în multe cazuri și de două, chiar trei autoportrete bine filtrate, postate zilnic. Ceea ce, oricum ai justifica-o, scoate din sărite pe oricine pentru că nimeni nu vrea să-ți cunoască chiar toate amănuntele feței iar asta să se întâmple zilnic, chiar de mai multe ori.

Pe lângă tot mai puținele avantaje pe care “social media” le oferă, aceste rețele aduc la pachet neajunsuri majore în privința celor tineri.

Câteva din lucrurile care ar trebui să le dea acestora de gândit, lucruri asupra cărora psihologii atrag tot mai mult atenția, sunt scăderea încrederii de sine, o cale scurtă către depresii grave și tot felul de afecțiuni de ordin psihologic sau psihic (lucru deja dovedit a fi în strânsă legătură cu numărul de like-uri primite), pierderea capacității de a comunica verbal, de a socializa pe viu, de a scrie de mână, pierderea aproape totală a intimității, suprimarea altor activități importante cum ar fi timpul petrecut în familie, lectura, sportul sau activitățile în aer liber și, nu în ultimul rând, avalanșa de informații false din toate domeniile. Cele mai grave consecințe sunt însă cele care țin de modificarea personalității, afecțiuni psihice greu de tratat, comparațiile greșite pe care utilizatorii le fac privind fotografii false, perfecte sau care redau stări de fapt neadevărate, goana după imposibila „perfecțiune”, alimentată și de aplicațiile care distorsionează realitatea, existente pe toate telefoanele mobile, prin care fotografiile sunt drastic modificate, oferind în cele din urmă o adevărată dramă prin ceea ce oglinda oferă de fapt, ca realitate.

 

2 Thoughts to “Doar un “selfie” să-ți mai dau”

  1. I.C.

    S-a deschis la Foșcani un McDonald’s. De o zi și o noapte stau cu miile să mănînce pîrjoale. Sînt sigur că estimp își pun selfie cu chifteaua pe Instagram (și „pîrjoală” și „chiftea” sînt cuvinte turcești). La anu’ și la mulți ani vor merge să voteze (dacă vor catadicsi). Ghici cu ce maturitate? A, iar „progresul” se vede și în trunchiurile groase cît butea și picioarele cît stîlpu, mai ales la copii, adolescenți și adulți tineri. Nu peste mult timp, inimioarele alea îi vor duce taman la cardiologie. Cum ar zice Conu Iancu, „Bravos, națiune, halal să-ți fie!”

Leave a Comment