STUDIU MCKINSEY: Jumătate dintre consumatorii români au înregistrat o reducere a veniturilor şi a economiilor în ultima perioadă

Actuala criză COVID-19 a surprins românii într-o poziţie financiară fragilă, astfel încât peste 50% dintre consumatori afirmă că situaţia lor financiară curentă este precară sau oarecum vulnerabilă şi doar 20% dintre ei se aşteaptă la o îmbunătăţire a acesteia în viitorul apropiat, potrivit studiului „Financial Pulse Survey”, realizat de biroul local al McKinsey & Company.

Acelaşi sondaj relevă faptul că aproape jumătate (43%) dintre consumatori consideră economia locală drept slabă şi se aşteaptă ca starea aces­teia să se înrăutăţească în următoarele trei luni. Mai mult, românii sunt pesimişti şi în ceea ce priveşte durata crizei economice: cea mai semnificativă parte (30%) a acestora estimează o perioadă de 1-2 ani, pe când 19% se aşteaptă la o durată de până la 3 ani.

De la debutul pandemiei, aproape jumătate dintre consumatori declară că au experimentat scăderi ale veniturilor şi economiilor la nivel de gospodărie, dar mai puţin de o treime dintre aceştia au reuşit să reducă şi cheltuielile din gospodărie. În plus, aproximativ 60% dintre consumatori au devenit preocupaţi, cel puţin într-o oarecare măsură, de siguranţa locului de muncă.

„Economiile aproape s-au evaporat pentru consumatorii îngrijoraţi de stabilitatea locului de muncă. De asemenea, veniturile acestora au scăzut semnificativ. Veniturile nete la nivel de gospodărie sunt stabile pentru consumatorii cu locuri de muncă mai sigure, însă capacitatea lor de economisire a înregistrat un declin net de peste 30%. Observăm diferite dinamici de consum/economisire în diverse grupuri demografice, devenind tot mai relevant pentru instituţiile financiare să le aprofundeze şi să le abordeze în consecinţă atunci când creează produse adaptate «noului normal» post- COVID. De exemplu, persoanele care au reuşit să-şi reducă cheltuielile au fost fie cele fără studii universitare, fie cele care câştigă mai mult, comportamente determinate evident de factori diferiţi”, spune Alexandru Filip, managing partner al biroului din Bucureşti al McKinsey & Company.

Potrivit studiului, chiar dacă impactul puternic negativ al crizei COVID asupra pieţei muncii nu este surprinzător, un aspect îngrijorător este că, în pofida perioadei anterioare de creştere accelerată a puterii de cumpărare şi a nivelului de trai, în cazul unei potenţiale pierderi a locului de muncă sau a reducerii veniturilor, 71% dintre români declară că se pot baza pe economii mai mici de 25.000 lei la nivel de gospodărie.

Acest nivel scăzut al economiilor are un impact semnificativ atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. În situaţii de urgenţă, precum cele specifice acestei perioade, pentru 61% dintre respondenţi economiile le pot ajunge cel mult 4 luni dacă îşi menţin nivelul actual al cheltuielilor. În plus, pe termen lung, peste 70% dintre respondenţi se declară îngrijoraţi în ceea ce priveşte un nivel adecvat de venituri după ce vor ieşi la pensie.

„Ne putem aştepta ca românii să iasă din criza actuală şi mai fragili din punct de vedere financiar, dar şi mai conştienţi de nevoia de protecţie financiară pe termen lung. Este un moment prielnic pentru băncile şi asigurătorii din piaţă să îşi întărească rolul de susţinător financiar prin produse şi condiţii adecvate atât pentru a gestiona nevoi imediate de lichiditate, cât şi pentru a încuraja acumularea financiară pe termen mediu şi lung”, mai adăugă Filip.

Sondajul a fost realizat în România în iunie 2020 şi a cuprins peste 500 de respondenţi. Rezultatele au fost ajustate astfel încât cifrele să reflecte populaţia din România cuprinsă între 18 şi 80 de ani.

Sursa: www.bursa.ro

Leave a Comment