Şoferii profesionişti, discriminaţi de CNSU

Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă discriminează, prin Hotărârea 59/2021, şoferii profesionişti, afirmă reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) într-un comunicat de presă remis Redacţiei.

Potrivit HCNSU 59/12.08.2021, membrii delegaţiilor sportive, artiştii şi stafful acestora, care sosesc în România pentru participarea la competiţii sportive, respectiv evenimente culturale, artistice sau de divertisment, organizate pe teritoriul naţional, din ţări aflate în zona roşie de risc epidemiologic, se exceptează de la măsura carantinei instituită conform prevederilor prezentei hotărâri dacă prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu SARS-CoV-2 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea în ţară. Totodată, sunt exceptaţi membrii delegaţiilor sportive precum şi artiştii şi stafful acestora, cetăţeni străini sau apatrizi.

În schimb, şoferii profesionişti intră automat în carantină dacă nu sunt vaccinaţi sau au trecut prin infecţia cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 180 de zile (se aplică excepţii doar pentru şoferii care rămân mai puţin de 72 de ore pe teritoriul naţional şi au test RT-PCR sau care sunt în tranzit şi părăsesc România în cel mult 24 de ore).

„Deşi UNTRR a solicitat Guvernului, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerului Afacerilor Externe, exceptarea şoferilor români şi străini de la măsurile de carantină şi de la prezentarea unui test RT-PCR sau a unei dovezi de confirmare a vindecării de infecţia cu Sars-Cov-2, pentru evitarea blocajelor la frontiere şi respectarea culoarelor verzi din UE, demersurile noastre au rămas fără răspuns, iar prin Hotărârea nr. 59/12.08.2021 autorităţile române discriminează o categorie profesională în detrimentul altora care nu aduc aceeaşi contribuţie la economie precum industria de transport rutier.

Reamintim că DSU a precizat UNTRR în data de 14 iulie că şoferii profesionişti intră în carantină, «evitându-se discriminarea anumitor categorii profesionale în favoarea altora»”, se arată în comunicatul de presă citat.

Reprezentanţii UNTTR arată că încă de anul trecut Comisia Europeană a implementat culoarele verzi şi a îndemnat statele membre să renunţe la restricţiile de călătorie şi carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome. Astfel, lucrătorii din transporturile rutiere nu ar trebui să fie împiedicaţi să treacă o frontieră internă pentru a-şi îndeplini funcţiile în domeniul transporturilor.

„UNTRR înţelege necesitatea impulsionării campaniei de vaccinare, însă şoferii profesionişti sunt lucrători esenţiali şi s-au aflat în linia întâi încă de la începutul pandemiei, livrând bunurile necesare pentru consumul şi sănătatea populaţiei”, se precizează în comunicatul de presă al organizaţiei patronale.

Conform reprezentanţilor transportatorilor rutieri, ţara noastră se confruntă cu un deficit de şoferi profesionişti, iar orice decizie de carantinare a acestora poate duce la blocaje grave în lanţurile de aprovizionare, dar şi la o scădere a afacerilor firmelor de transport rutier (industria de transport rutier generează 5% din PIB şi are o contribuţie de 5,68 miliarde euro la exportul de servicii în 2020 şi de 6,26 miliarde euro în 2019).

De aceea, UNTRR solicită autorităţilor române reintroducerea excepţiilor de la măsura carantinei sau prezentării rezultatului negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 sau prezentării dovezii confirmării vindecării după infecţia cu Sars-Cov-2 pentru:

– conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone precum şi conducătorii autovehiculelor pentru transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului;

– conducătorii auto, care se deplasează în interesul desfăşurării profesiei din statul de rezidenţă al acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al UE în statul de rezidenţă, indiferent dacă deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

Leave a Comment