Scepticism faţă de soluţiile problemelor apărute pe drumul Zalău-Răstoci

Reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale străbătute de drumul naţional DN1H, Zalău-Răstoci, au prezentat, luni, o listă complexă de probleme apărute pe parcursul derulării lucrărilor de reabilitare a acestui tronson. Reprezentanţii autorităţii judeţene consideră că majoritatea acestora pot fi soluţionate, urmând să fie realizat un grafic de lucrări şi un parteneriat cu întreaga echipă responsabilă de punerea în practică a proiectului. Refacerea şi modernizarea drumului este finalizată din fonduri europene, valoarea investiţiei se ridică la suma de 138 de milioane de lei.
Dat fiind faptul că au fost semnalate în ultima perioadă mai multe probleme legate de lucrările executate de constructori pentru reabilitarea drumului DN1H între Zalău şi Jibou şi între Jibou-Răstoci-limita cu judeţul Cluj, prefectul judeţului a organizat luni, la sediul Primăriei Oraşului Jibou o întâlnire între autorităţile locale, constructori, consultanţi, proiectanţi şi managerul de proiect. Una dintre cele mai mari dificultăţi întâmpinate de executantul lucrării, SC Pa&Co International este aceea că la podeţele realizate pe drumul respectiv, scurgerea şi eliminarea apei spre emisar nu se poate realiza pentru că şanţurile ori canalul de colectare sunt colmatate sau au fost desfiinţate. Firma constructoare a mai arătat că localnicii (din Crişeni şi Ciocmani) evacuează apa menajeră din gospodării direct în şanţurile executate conform proiectului de reabilitare. Pentru soluţionarea tuturor inconvenientelor tehnice apărute, prefectul Sălajului, Filonaş Chiş a propus semnarea unui parteneriat de colaborare între primării şi toate entităţile abilitate în finalizarea investiţiei.
S-a reabilitat 61 la sută din drum
Stadiul execuţiei lucrărilor pe drumul Zalău-limita cu judeţul Cluj este de 61 la sută la nivel de aplicarea stratului de binder. Miercuri aşa cum a estimat managerul de proiect se dă startul aplicării stratului de uzură pe drumul din Crişeni, Mirşid şi Popeni. Multe din sesizările cetăţenilor s-au axat şi pe faptul că accesul în curţile lor s-a diminuat faţă de distanţa iniţială. Dar cea mai mare problemă ridicată la Jibou a fost legată de scurgerea apelor de pe carosabil. Cu toate că s-a prevăzut executarea şanţurilor laterale drumului naţional, deversarea în canalele de scurgere este împiedicată. Cea mai mare parte a acestora au fost obturate, fie prin colmatare naturală, fie au fost acoperite de proprietarii care au urmărit extinderea proprietăţii lor (în principal, a terenului agricol). Prefectul Filonaş Chiş a propus ca toate primăriile să intervină pe raza localităţilor aparţinătoare pentru decolmatarea acestor şanţuri din zonele cu risc, dat fiind faptul că deţin utilaje specializate. Intervenţia pentru decolmatarea şanţurilor va proteja lucrările de reabilitare a drumului şi va evita producerea inundaţiilor.
Conducte de gaz şi cămine de apă acoperite
Pe lângă acest aspect, general valabil pentru toate unităţile administrativ teritoriale, primarii comunelor şi ai oraşului Jibou au mai semnalat o serie de probleme. Prim-edilul de Crişeni, Major Andrei a menţionat că: s-au lăsat nefinalizate lucrările la staţiile de autobuz şi la podul peste Valea Zalăului. În plus, primarul comunei Crişeni a arătat că nu s-a realizat trotuarul în zona Poliţiei Locale, că modul în care este realizat trotuarul spre centru ridică probleme (aici a avut loc recent un accident rutier). În schimb, potrivit primarului Călin Bereschi, la Mirşid sunt probleme legate de conducta de gaz. „Din anul 2004, în comună funcţionează o reţea de gaze naturale. Firma CPL Concordia ne-a notificat că la Mirşid sunt patru locuri unde conducta a fost îngropată în beton, iar în Popeni, la podul mare, în şanţ, conducta este dezvelită şi peste ea s-au aruncat câţiva bolovani. În zona Morii din Popeni, două case au fost debranşate, deşi au plătit branşamentul”, a susţinut primarul comunei Mirşid. Acesta a mai semnalat că în vecinătatea Cooperativei din Popeni, se impune lărgirea podeţelor, zona fiind expusă inundaţiilor. Pentru oraşul Jibou s-a atras atenţia că e nevoie să se ţină cont că pe strada Traian sunt două conducte de gaz vechi, care ar trebui înlocuite şi gurile de aerisire pentru conductele de gaz sunt obturate. În plus, s-a arătat că au fost asfaltate căminele de apă şi canal de pe strada 22 Decembrie. Edilul comunei Surduc, Maria Onicaş, a informat că la intrarea în localitate (dinspre Jibou) este nevoie de amenajarea unei alei pietonale şi de includerea în proiect a staţiilor de autobuz. Dorel Vancea, primarul comunei Băbeni a precizat că mai multe sesizări ale cetăţenilor invocă nivelul ridicat al podurilor faţă de nivelul văii, şi deteriorarea interioară a unui imobil aflat în imediata vecinătate a drumului din cauza lucrărilor de reabilitare.
Locuitorii din Cuciulat, rămaşi fără apă
Cea mai gravă problemă a fost expusă de primarul Dorel Man, de la Letca, referitor la distrugerea unei conducte de apă la Cuciulat, care a lăsat 50 la sută din săteni fără apă. Edilul a mai afirmat că lucrările drumarilor au dus şi la dărâmarea gardului bisericii din aceeaşi localitate. Pentru toate aceste aspecte invocate, primarii au arătat cu degetul spre insuficienta comunicare a responsabililor de proiect, constructorilor cu autorităţile locale şi s-au arătat sceptici faţă de soluţionarea problemelor ridicate la întâlnirea de la Jibou. „Se pare că de la începutul acestui proiect nu au fost incluse toate detaliile acestea. Acum, dacă cerem bani Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, o facem fără niciun rost, pentru că CNADN nu are bani şi proiectul beneficiază de finanţare din fonduri europene. Şi, în plus, nu ar fi exclus să ni se spună că prin proiect s-a renunţat la chetuielile neprevăzute”, a spus Călin Bereschi. De aceeaşi părere a fost şi viceprimarul oraşului Jibou, Ana Indrieş, care a apreciat că „drumarii au nevoie de ajutorul nostru pentru decolmatări, dar problemele ridicate de noi, vor rămâne nerezolvate”.

Leave a Comment