Salajenii continua se depuna reclamatii la Protectia Consumatorilor impotriva institutiilor bancare. Daca pana saptamana trecuta, clientii erau nemultumiti de comisioanele de risc, declarate ilegale prin Ordonanta 50/2010, dar practicate in continuare de banci, acum salajenii reclama modificarile aduse prin actele aditionale incheiate de banci, conform aceleiasi ordonante.
Peste 90 de reclamatii au fost depuse in luna septembrie la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Salaj, dintre care aproximativ 80 la suta impotriva institutiilor bancare. Majoritatea dintre aceste reclamatii au fost cu referire la majorarea dobanzii la contractele de credit. Cele mai multe reclamatii, 36 la numar, au fost depuse impotriva unei instutitii bancare din municipiu, clientii reclamand impotriva acestei instutitii majorarea dobanzii fara acordul lor. In alte doua cazuri, apar reclamatii impotriva practicarii unui comision de monitorizare a creditului trecut in noile contracte, iar in alte cazuri cresterea comisionului de administrare cu procentul aferent comisionului de urmarire riscuri, eliminat din contractul de credit prin Ordonanta 50/2010. Din pacate, in aceste cazuri, nu putem interveni decat in instanta, a precizat directorul CJPC Salaj, Claudiu Silaghi.
Potrivit acestuia, reclamatiile au continuat si luna aceasta. Printre plangerile inregistrate recent la CJPC Salaj se numara doua reclamatii si mai multe sesizari telefonice impotriva bancilor care nu au eliberat actele aditionale clientilor. Am efectuat vineri un control la cele doua institutii bancare reclamate. Conducerea uneia dintre banci a mentionat ca actele aditionale au fost trimise prin posta clientilor, iar in celalalt caz ca documentele nu au fost trimise clientilor din cauza unor probleme tehnice, a mentionat Silaghi, adaugand ca aceste reclamatii sunt in curs de solutionare.
Dupa aplicarea Ordonantei 50, printre comisioanele care au ramas legale se numara doar cel de analiza a dosarului, cel de administrare a creditului sau cel de rambursare anticipata, daca dobanda e fixa. De cealalta parte, printre comisoanele percepute abuziv se numara comisionul de depunere numerar pentru plata ratelor la credit si cel de retragere pentru sumele trase din credit, precum si comisionul de risc. De asemenea, banca nu are voie sa introduca sau sa perceapa noi taxe, comisioane sau tarife aferente contractului, cu exceptia costurilor specifice unor servicii suplimentare solicitate in mod expres de consumator, neprevazute in contract si care nu erau oferite consumatorilor la data incheierii acestuia.
Potrivit OUG 50/2010, se limiteaza comisioanele aferente derularii contractului de credit la: comision de administrare credit, comision de penalizare pentru intarzierea la plata, comision de rambursare anticipata daca dobanda e fixa, comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor, suplimentar, creditorul are dreptul sa perceapa doar comision de analiza de dosar (numai in cazul in care accepta creditarea) si comision aferent costurilor cu asigurarea (doar pentru situatiile in care este prevazuta asigurare – sunt excluse contractele de descoperit de cont si creditul de consum).
Data de 19 septembrie a fost ultima zi in care institutiile bancare au mai putut renegocia contractele de credit si semna actele aditionale conform Ordonantei 50/2010. Insa aceste modificari vor fi acceptate doar in cazul in care sunt scrise conform reglementarilor respectivei ordonante.