Respectarea regulilor RO e-Transport a devenit obligatorie la 1 ianuarie 2023

Începând cu 11 aprilie 2022, a fost creat cadrul legislativ privind Sistemul RO e-Transport care vizează declararea anticipată a datelor aferente transporturilor rutiere a bunurilor cu risc fiscal ridicat, în funcţie de tipul operaţiunii, beneficiarului sau furnizorului, conform unui comunicat remis redacţiei al Asociaţiei Companiilor Distribuitoared e Bunuri din România (ACDBR). Acest set de reguli vizează exclusiv transportul pe teritoriul naţional şi reprezintă, conform declaraţiilor domnului ministru Adrian Câciu „măsuri de prevenire şi reducere a evaziunii care îşi vor dovedi eficacitatea în scurt timp”.

Potrivit sursei citate, începând cu luna iunie 2022, până în prezent, Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România, împreună cu Ministerul Finanţelor, ANAF şi alte asociaţii profesionale, a contribuit direct la conturarea cadrului legislativ descris mai jos, pe care îl apreciem ca relevant în descurajarea concurenţei neloiale şi a evaziunii fiscale, factori de risc major pentru dezvoltarea comerţului, consolidarea Bugetului de stat şi siguranţa şi protecţia consumatorilor.

Regulile legislative aplicabile sistemului RO e-Transport sunt stabilite în OUG nr. 41/2022. Categoriile de vehicule de transport şi bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care sunt monitorizate şi procedura de aplicare a Sistemului RO e-Transport sunt stabilite prin Ordin ANAF nr. 802/2022 şi Ordin ANAF nr. 2545/2022.

Deşi Sistemul RO e-Transport introduce reguli suplimentare şi birocratice costisitoare pentru operatorii economici vizaţi, apreciem că, prin colaborarea cu MF şi cu ANAF, am contribuit decisiv prin propuneri de modificare a legislaţiei la adaptarea la realitatea economică.

Aspecte relevante ale legislaţiei cadru:

• Sistemul RO e-Transport este gestionat de către Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională Administrare Fiscală şi Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare

• În Sistemul RO e-Transport, sunt înregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, etc.

• Sistemul RO e-Transport se interconectează cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanţelor, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Autorităţii Vamale 2 Române şi se poate interconecta cu alte sisteme de monitorizare şi control ale unor autorităţi cu competenţe în domeniul vizat.

• Categoriile de vehicule rutiere vizate sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

• Categorii de bunuri vizate: anumite legume, plante, fructe, băuturi, sare, pământuri şi pietre, var, ciment, fontă, fier, oţel, articole de îmbrăcăminte şi de încălţăminte, etc

• Este interzisă descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepţia celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.

• Amenzile prevăzute de OUG 41/2022 sunt între 5.000 şi 100.000 de lei, în funcţie de tipul contravenţiei.

„Apreciem că sistemul de reguli instituit, fiind încă în faza de debut al controlului, este perfectibil, atât din punct de vedere legislativ, cât, mai ales, din punct de vedere al înţelegerii modului corect de aplicare de către inspectorii Direcţiei Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF şi al modului de conformare al operatorilor economici vizaţi. Astfel, am solicitat în permanenţă consultări cu conducerea MF şi ANAF şi am comunicat eficient cu membrii Asociaţiei noastre.

Considerăm că acest ansamblu de reguli poate contribui semnificativ la descurajarea şi diminuarea pieţei negre, a comerţului ilegal transfrontalier, a practicilor neloiale generate de anumiţi operatori economici angro sau cash&carry, cu finalitate fiscală în piaţa en-detail”, menţionează Asociaţia Companiilor Distribuitoared e Bunuri din România (ACDBR) în comunicat.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

3 Thoughts to “Respectarea regulilor RO e-Transport a devenit obligatorie la 1 ianuarie 2023”

  1. […] Începând cu 11 aprilie 2022, a fost creat cadrul legislativ privind Sistemul RO e-Transport care vizează declararea anticipată a datelor aferente transporturilor rutiere a bunurilor cu risc fiscal ridicat, în funcţie de tipul operaţiunii, beneficiarului sau furnizorului, conform unui comunicat remis redacţiei al Asociaţiei Companiilor Distribuitoared e Bunuri din România (ACDBR). Acest set de reguli vizează exclusiv transportul pe teritoriul naţional şi reprezintă, conform declaraţiilor domnului ministru Adrian Câciu „măsuri de prevenire şi reducere a evaziunii care îşi vor dovedi eficacitatea în scurt timp”. Potrivit sursei citate, începând cu luna… Citeste mai mult […]

  2. […] Începând cu 11 aprilie 2022, a fost creat cadrul legislativ privind Sistemul RO e-Transport care vizează declararea anticipată a datelor aferente transporturilor rutiere a bunurilor cu risc fiscal ridicat, în funcţie de tipul operaţiunii, beneficiarului sau furnizorului, conform unui comunicat remis redacţiei al Asociaţiei Companiilor Distribuitoared e Bunuri din România (ACDBR). Acest set de reguli vizează exclusiv transportul pe teritoriul naţional şi reprezintă, conform declaraţiilor domnului ministru Adrian Câciu „măsuri de prevenire şi reducere a evaziunii care îşi vor dovedi eficacitatea în scurt timp”.  » Mai multe detalii […]

Leave a Comment