Finanţele sălăjene demarează controale masive la regimul contractelor de închiriere

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) i-a luat în vizor pe proprietarii de apartamente închiriate care nu îşi declară veniturile. Inspectorii fiscali vor verifica toate contractele de închiriere, vor desfăşura o campanie de informare, apoi vor trece la acţiuni de control şi sancţiuni pe masura neregulilor constatate. Acţiunea se desfăşoară şi la nivelul judeţului Sălaj, vizaţi fiind cei care închiriază spaţii de locuit ori spaţii având altă destinaţie.

Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP) Sălaj  porneşte campania de informare şi verificare a respectării cadrului legal în domeniul contractelor de închiriere. Fiscul spune că încheierea unor contracte de închiriere pe sume modice a devenit un fenomen, existând mii de contracte închiate pe sume de cinci sau chiar un leu.  AJFP ne-a comunicat faptul că în prima etapă se va desfăşura o campanie de informare la nivel naţional, a proprietarilor de locuinţe. Controalele propriu zise de verificare a contractelor de închiriere vor fi demarate ulterior, nefiind precizată o dată exactă a începerii controalelor. La nivelul AJFP Sălaj se află înregistrate în acest moment 2.557 de contracte la nivel judeţean, suma maximă fiind de 316.092 lei, iar suma minimă – 2 lei. În municipiul Zalău există în acest moment  înregistrate 1.624 de contracte, suma maximă  fiind de 316.092 lei, iar suma minimă – 5 lei. Asociaţiile de locatari, prin administratori, vor afişa la avizierele imobilelor o atenţionare în acest sens, pentru ca proprietarii care au apartamente ori spaţii închiriate, să îşi ia toate măsurile pentru a preveni consecinţele nedorite în cazul în care sunt găsiţi în neregulă de autorităţi.

Ce obligații au proprietarii care închiriază imobile

Contribuabilii care obţin venituri din chirii trebuie să înregistreze contractul de închiriere la Fisc, în termen de maximum 30 de zile de la data încheierii acestuia. Odată cu înregistrarea contractului se depune şi Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit, actul de proprietate/deţinere legală, copie şi original. Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit este formularul 220. Dacă un contribuabil are mai multe contracte de închiriere, depune câte o declaraţie estimativă pentru fiecare dintre ele. În situaţia închirierii bunurilor deţinute în comun, fiecare coproprietar completează şi depune individual câte o declaraţie. În declaraţiile fiscale se completează căsuţa corespunzătoare modului de determinare a venitului net, respectiv în sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli. Cota forfetară este în cuantum de 40 la sută. Pentru recunoaşterea deductibilităţii cheltuielii stabilite forfetar, proprietarul nu este obligat să prezinte organului fiscal documente justificative.Contribuabilii datorează plăţi anticipate de impozit pe parcursul anului.

Plăţile anticipate se efectueaza în patru rate egale, până în data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru. Cota de impozit este de 16 la sută calculată asupra venitului net anual estimat din declaraţia privind venitul estimat/norma de venit. Ulterior, Fiscul emite „Decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale de sănătate, precum şi privind obligaţiile de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale” ca urmare a prelucrării datelor înscrise de contribuabil în declaraţia privind venitul estimat/norma de venit. Cei care obţin venituri din chirii trebuie să depună o declaraţie anuală privind venitul, pâna în data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Nu au obligaţia depunerii declaraţiei privind venitul realizat, contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria prevazută în contractual încheiat între părţi este stabilită în lei, nu au optat pentru determinarea venitului net în sistem real şi la sfârşitul anului anterior nu îndeplinesc condiţiile pentru calificarea veniturilor în categoria veniturilor din activităţi independente.

Pentru veniturile din chirii se datorează şi contribuţia de sănătate de 5,5 la sută. Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate este diferenţa dintre venitul brut şi cheltuiala deductibilă determinată prin aplicarea cotei de 40 la sută asupra venitului brut, diferenţa pozitivă dintre venitul brut şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de sănătate, după caz, raportată la numărul de luni din anul fiscal prevăzut în contractul încheiat între părţi, şi nu poate fi mai mare decât valoarea a de cinci ori câştigul salarial mediu brut, în vigoare în anul pentru care se stabileşte contribuţia.

 

 

 

One Thought to “Finanţele sălăjene demarează controale masive la regimul contractelor de închiriere”

  1. Anonim

    in traducere: un sistem de calcul complicat, greu de inteles pt cei care nu sunt familiarizati, (gandit intentionat astfel), inechitabil, ce are ca singur scop colectarea banilor catre stat. Obligat sa platesti c.a.s de doua ori (daca esti si angajat), la fel cum poti sa nu beneficiezi de servicile medicale, chiar daca platesti cas, o imbarligatura ce te trimite de la anaf la casa de asigurari si inapoi..
    Un sistem pe care cei care il aplica iti trantesc in fata ,,asa e legea” pt ca nu pot explica logic, pt ca legea in sine nu e conceputa logic.
    in 2016 suntem, inca, primitivi in domeniul finantelor publice, lucruri ce sunt stabilite inca din anii 70-80′ in alte state.

Leave a Comment