Dificultati de concentrare, hipermotricitate si impulsivitate (A.D.H.D.)

Dificultati de concentrare, hipermotricitate si impulsivitate (A.D.H.D.),, Studiile arata ca un procent de 3-6% din copiii de varsta scolara prezinta simptome ADHD. Afectiunea este mai des intalnita la baieti, raportul baieti: fete fiind de 4:1. Conform studiilor, 30% dintre cei care sufera de ADHD ajung catre delincventa juvenila. Un alt studiu psihopatologic realizat in cadrul Directiei Generale a Penitenciarelor din Romania a relevat faptul ca 85% dintre detinuti sufera de ADHD. Conform Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), 60% dintre copiii diagnosticati cu ADHD ajung la maturitate cu aceleasi simptome.-www.sfatulmedicului.ro

Auzim din ce in ce mai des in jurul nostru vorbindu-se de probleme de comportament, hipermotricitate, lipsa de concentrare, violenta, dificultati de invatare si mai apoi, esec scolar. Dar ce reprezinta acestea? Din ce cauza se manifesta? Sunt acestea un efect al educatiei prea putin structurate? Sunt ele caracteristici innascute? Sau poate doar o lipsa de maturitate? Reactii dezadaptative? La gradinita, si mai apoi la scoala, deficitul atentional al copilului ridica o serie de probleme care afecteaza relatiile interpersonale ale micutului si capacitatea sa de adaptare sociala.

Putem vorbi de dificultati de concentrare, daca fetita/baiatul: nu se poate juca prelungit cu un joc care necesita atentie sustinuta, nu este capabil de efort intelectual prelungit, se plictiseste usor de orice tip de activitate, este cu mare usurinta distras de orice tip de stimul din ambianta – vizual, sonor, tactil, isi intrerupe frecvent activitatea si are dificultati in a finaliza o sarcina, are adeseori aerul ca nu asculta cand i se vorbeste, uita ce are de facut, rataceste sau pierde cu usurinta obiecte personale, nu reuseste sa se organizeze, lucreaza sau se joaca haotic, raspunde adeseori la intamplare la intrebari precise.

Interesul parintilor, implicarea cadrelor didactice si buna comunicare intre acesti factori reprezinta un prim pas in ajutorul pe care acesti copii il pot primi.

In aceste conditii ar fi de dorit: sa se faca o evaluare a nivelului intelectual al copilului (pentru a se exclude deficitul intelectual)- examen psihologic, sa se determine acuitatea vizuala si auditiva (examen oftalmologic si O.R.L.) pentru a elimina eventualele deficiente senzoriale care pot genera dificultati de concentrare.

Este indicat si un examen logopedic pentru ca practica a demonstrat ca intreruperile in vorbire si tulburarile de invatare ale scris-cititului- disgrafia si dislexia- sunt in mod curent cauzele problemelor de concentrare.

Incidenta cea mai mare a tulburarilor de concentrare s-a constatat a fi si cadrul simptomatologiei specifice sindromului cunoscut sub denumirea de A.D.H.D- Tulburarea hiperkinetica cu deficit atentional.

(Diagnosticul de A.D.H.D pe care il pune doar specialistul – psihologul clinician sau specialistul de neuropsihiatrie infantile)

Spunem ca este vorba de HIPERACTIVITATE daca copilul este incapabil sa stea linistit, alearga, arunca obiecte, tranteste usile, se ridica din banca de la scoala, vorbeste mult si tare, nu sta pe scaun nici atunci cand mananca, se agata fara rost, initiaza uneori actiuni periculoase fara sa tina cont de riscuri.

Vorbim despre TULBURARI DE CONCENTRARE in cazul in care copilul nu-si poate focaliza atentia decat pentru secvente foarte scurte, lucreaza sau se joaca discontinuu, este distras cu usurinta, nu finalizeaza sarcinile sau actiunile pe care le initiaza, are performante intelectuale si scolare foarte inegale, nu este atent cand i se vorbeste, pierde lucruri, raspunde la intamplare, este dezordonat si neglijent.

Este IMPULSIV daca nu-si poate astepta randul si activitatea de grup, raspunde la intrebari inainte de a auzi integral continutul acestora, isi intrerupe frecvent interlocutorul, trece de la o activitate la alta, are dificultati de a se conforma normelor, regulilor, nu respecta instructiunile, interdictiile si e incapabil sa-si organizeze activitatea.

Uneori comportamentul copilului pare ADHD, dar aceasta s-ar putea sa nu fie de fapt ADHD.

Multe alte conditii si situatii pot declansa un comportament care se aseamana cu ADHD.

De exemplu, un copil ar putea prezenta simptome ADHD atunci cand se confrunta cu: divort sau deces in familie, pierderea unui parinte, sau orice alta modificare brusca aparuta in viata sa; convulsii, infectie la ureche, care cauzeaza probleme temporare, probleme scolare cauzate de un handicap de invatare, anxietate sau depresie, insuficienta sau somn de slaba calitate, abuzul asupra copiilor.

Vestea buna este ca, beneficiind de un tratament adecvat, copiii si adolescentii cu ADHD pot duce o viata normala …

De fapt, de multe trasaturi gasite la aceste persoane ii pot ajuta sa inregistreze succese mai tarziu in viata. Trebuie remarcat faptul ca un mediu iubitor si de sustinere este esential pentru cresterea si dezvoltarea pozitiva a tuturor copiilor si in special cei cu tulburari de atentie sau alte dificultati de invatare.

Oamenii cu ADHD tind sa aiba inteligenta medie sau peste . Ei sunt adesea foarte creativi si de obicei, au un nivel ridicat de energie. Aceste persoane sunt in mod frecvent, de asemenea, foarte sensibile si foarte afectuoase.

Leave a Comment