Anul Nou Evreiesc

Comunitatea Evreilor din Sălaj împreună cu preşedintele acesteia, Dan Has, are deosebita onoare să invite pe membrii acestei comunități, pe simpatizanți şi pe toți cei care doresc să participe în data de 4 septembrie 2013 (anul 5773 conform calendarului iudaic) la ceremonia organizată pentru a simboliza începutul Anului Nou pentru evreii de pretutindeni. Ne dorim ca în acest an să oferim celor care ne vor fi alături în Sinagoga din Șimleu Silvaniei, şi care doresc să afle mai multe despre semnificația acestei mari sărbători câteva elemente şi aspecte specifice din tradiția şi religia evreiască. Ca urmare, în materialul următor puteți citi despre importanța şi obiceiurile legate de Anul Nou Evreiesc.
Rosh Hashana (ebr. ראש השנה) – Anul Nou Evreiesc este o sărbătoare de toamnă. Rugăciunile rostite la această mare sărbătoare sunt în mare parte dedicate recunoaşterii lui Dumnezeu ca Rege şi Judecător asupra oamenilor, pentru că numai cu această recunoaştere putem începe căinţa: “…este obligatoriu a se spune cele optsprezece binecuvântări (rugăciuni speciale)”.
Mai mult, există diverse obiceiuri care sunt menite să îndrepte atenţia înspre scopul sărbătorii. Cel mai important obicei este suflatul din Şofar. Legile din Mişna stipulează faptul că orice corn de animal (berbec, antilopă), exceptând pe cel de vacă, poate fi folosit ca Şofar de Rosh Hashana. Unul din motivele pentru care cornul de vacă este interzis este în legătură cu viţelul de aur. Într-o perioadă mai târzie, cornul de berbec a fost preferat pentru a chema comunitatea la slujbă. Este considerat o onoare a se folosi un Şofar curbat ca simbol al omului aplecat în faţa lui Dumnezeu.
Ca atare, sunetul Şofarului are menirea să atragă atenţia asupra faptului că Rosh Hashana se apropie, trebuie să amintească oamenilor să se întoarcă la Dumnezeu. După cum a spus Maimonide, sunetele de Şofar spun în mod metaforic : „Treziţi-vă din somn voi cei care dormiţi şi voi care moţăiţi; analizaţi-vă acţiunile şi întoarceţi-vă cu căinţă.” Şofarul sună în trei feluri diferite: Tekiah – un sunet prelung, Shevarim – trei sunete scurte şi Teruah – nouă sunete foarte rapide şi foarte scurte. Diferitele sunete sunt menite să simbolizeze diferite moduri de a plânge, sunetele de Şofar în sine reprezentând emoţiile oamenilor în faţa lui Dumnezeu.
Cornul de berbec (ebr. שופר) se foloseşte şi pentru a evoca o altă imagine importantă a sărbătorii. Poporul evreu îşi aminteşte constant de meritul strămoşilor săi şi de promisiunea lui Dumnezeu că meritul lor va servi ca scut protector. Cornul de berbec aminteşte, de altfel, de sacrificiul lui Isaac. Dumnezeu l-a testat pe Avram poruncindu-i să îl sacrifice pe fiul său drag şi mult aşteptat care era menit să împlinească promisiunea că Avram va deveni tatăl poporului ales. Avram s-a supus, dar înainte să poată îndeplini porunca, i s-a spus să se oprească pentru că şi-a dovedit credinţa în Dumnezeu şi şi-a câştigat locul ca tată al poporului evreu. În loc să-şi sacrifice fiul, Avram a sacrificat pentru Dumnezeu un berbec. Cornul berbecului aminteşte de acel eveniment şi de meritul lui Avram şi al fiului sau Isaac.
Mai mult, existau diverse obiceiuri care sunt menite să înfăţişeze scopul sărbătorii. Se mănâncă mere şi miere pentru a semnifica anul dulce care urmează să înceapă. În tot acest timp se recită binecuvântarea: “Fie ca Tu Doamne, Stăpânul nostru, Părintele nostru, să ne reînoieşti într-un an mai bun şi mai dulce”. Se mănâncă un fruct nou, împreună cu binecuvântarea Şeehianu (ebr. שהחינו – lit. care ne-ai ţinut în viaţă – binecuvântare care se spune asupra unui lucru nou; textul nou este Binecuvântat fii Tu Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al Universului, care ne-ai ţinut în viaţă şi ne-ai îngăduit să trăim această zi; binecuvântarea se rosteşte în prima seară a sărbătorilor; înainte să sune Şofarul de Anul Nou; înainte de Barehu în seara de Yom Kippur) care este menită să dea un alt înţeles, că a început un An Nou. Mulţi mănâncă partea din faţa a peştelui.
Daniel Stejeran – director Muzeul Memorial al Holocaustului din Transilvania de Nord, Șimleu Silvaniei

Leave a Comment