ANPC a amendat 11 bănci pentru practici comerciale înşelătoare

ANPC a transmis, în cadrul unui comunicat de presă, că a realizat o serie de verificări a modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu şi lung, cu termen de rambursare de peste zece ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valuta, precum şi dacă elementele prevăzute în condiţiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.
Sursa citată arată: „Până în acest moment, au fost verificate 11 operatorii economici financiari bancari care activează pe teritoriul României, la care ANPC a identificat fapte contravenţionale, respectiv practici comerciale înşelătoare săvârşite de aceştia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principalde rambursat şi 75% dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plateau, de fapt, preponderent dobândă”.
Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, susţine: ” Dacă fie şi unui singur consumator i-a fost dată întreaga viaţă peste cap, ca urmare a dorinţei acestuia de a-i fi mai bine, suntem obligaţi să îi fim alături.
În cazul de faţă, este vorba despre un număr foarte mare de consumatori ce au devenit peste noapte susţinători ai unui întreg sistem bancar şi mai puţin ai lor înşişi.
Să realizezi că, la jumătatea contractului de împrumut, nu ai făcut altceva decât să plăteşti dobânzi şi foarte puţin din credit, este o povară mare pe umerii debitorilor. Dacă lucrurile ar fi fost echilibrate, într-un mod rational şi în favoarea consumatorilor, probabil multe familii, astăzi, nu ar mai trăi o dramă financiară.
Sub aceste aspecte, astăzi sancţionate de către Autoritatea noastră, par să se ascundă şi interese de grup, şi o atitudine cartelară. Vom transmite şi Consiliului Concurenţei cele constatate de către colegii noştri pentru a face şi dânsii o analiză a întregii situaţii.
Dacă există sedii elegante, cămătăria poate avea alt nume.
În perioada imediat următoare voi emite ordine de încetare a acestor practici şi suntem pregătiţi inclusiv de o luptă în instanţă pentru miile de consumatori astăzi îngenuncheaţi de povara ratelor”.
Cei 11 operatori economici sunt ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale, arată comunicatul ANPC.
Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancţiunea contravenţională, respectiv 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.
Aplicând această măsură, consumatatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar se şi asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înşelător, conform sursei citate.
Acţiunea de control a ANPC se află în curs de derulare.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a amendat 11 instituţii de credit pentru practici comerciale incorecte, alte trei bănci urmând să fie sancţionate pe acelaşi motiv, ne-au spus surse apropiate situaţiei.
ANPC derulează o acţiune de verificare a societăţilor bancare, practica pentru care au fost amendate băncile constând în „neinformarea, în prealabil, a consumatorului despre viitoare costuri ale produsului financiar, prezentând un produs sigur pentru o perioadă îndelungată, faptă ce determină sau este susceptibilă să determine consumatorul să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o”.
Potrivit surselor noastre, decizia ANPC subliniază că se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioadă de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatorii medii să poată beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât aceştia să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi să poată anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

One Thought to “ANPC a amendat 11 bănci pentru practici comerciale înşelătoare”

  1. […] ANPC a transmis, în cadrul unui comunicat de presă, că a realizat o serie de verificări a modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu şi lung, cu termen de rambursare de peste zece ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valuta, precum şi dacă elementele prevăzute în condiţiile contractuale respectă drepturile consumatorilor. Sursa citată arată: „Până în acest moment, au fost verificate 11 operatorii economici financiari bancari care activează pe teritoriul României, la care ANPC a identificat fapte contravenţionale, respectiv practici comerciale înşelătoare săvârşite… Citeste mai mult […]

Leave a Comment