Ai maşină? Plăteşti! “Recuperarea taxelor de poluare trebuie cerută în instanţă”

Ai maşină? Plăteşti! “Recuperarea taxelor de poluare trebuie cerută în instanţă”Un document guvernamental prezentat săptămâna trecută de MEDIAFAX relevă că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei de poluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.

Aşadar, ce spune guvernul?

1. Vrei să-ţi cumperi maşină second-hand înmatriculată înainte de 2007? Plăteşti taxă de poluare!

2. Vrei sa iei o maşină înmatriculată în UE şi să o înmatriculezi în România? Plăteşti taxă de poluare!

3. Vrei să vinzi o maşină înmatriculată în România cu an de fabricaţie după 2007? Cumpărătorul plăteşte taxă de poluare, dar cu 30% mai puţin!

Consultat pe tema acestor trei modificări pe care mînistrul mediului Laszlo Borbely le are în vedere, avocat Coltuc Marius, reprezentantul Casei de avocatură Coltuc, precizează următoarele:

“Din ceea ce s-a vehiculat în presa până în acest moment referitor la modificarea taxei se înţelege faptul că taxa de poluare va continua să existe în România, chiar într-o formă mai extinsă. Tot din cele declarate de ministrul Borbely se înţelege faptul că taxa de poluare va fi dublată de o “taxă de primă vânzare”, dar mai mică cu 20-30%.

Ambele variante sunt discriminatorii din punctul meu de vedere, fie că se numeşte taxă de prima înmatriculare, fie de primă vânzare. Oricum s-ar numi această taxă, Guvernul trebuie să găsească o soluţie să nu piardă bani. Cel mai probabil vor schimba denumirea. Acum este în discuţie ca taxa de poluare să fie mai mică. Vom vedea până la urma ce hotărâre se va lua.

Important este faptul că modificările nu influenţează procesele pe rol sau viitoare pentru că temeiul juridic al acestora era legislaţia UE şi nu cea internă, în UE neexistând această taxă auto. În plus, chiar ministrul mediului a declarat că restituirea banilor nu se va realiza decât în urma cererii acestui lucru în instanţă.

Doar cei cu sentinţe definitive vor primi banii înapoi. Nici vorbă ca toţi cei care au plătit taxa să primească banii înapoi”, a declarat Laszlo Borbely, ministrul Mediului.

Un alt lucru pe care Guvernul ar trebui să îl ia în calcul este faptul că există riscul ca maşinile să nu mai fie vândute oficial, iar la ANAF să figureze tot vechiul proprietar cu înţelegerea între părţi la plata impozitului.”

În ceea ce priveşte problema recuperării sau evitării taxei de poluare în 2011, românii ar trebui să ştie că există două proceduri practice: fie soliciţi înmatricularea maşinii fără plata taxei de poluare, fie înmatriculezi maşina, achiţi taxa de poluare, urmând ca după acest demers să se solicite restituirea taxei achitate. Desigur că, de cele mai multe ori, când este vorba de o taxă mare se solicită evitarea plăţii taxei de poluare, singurul inconvenient fiind faptul că nu se prelungesc numerele roşii pe toată perioada desfăşurării litigiului, cu excepţia câtorva localităţi, cum ar fi Constanţa.

Documentele necesare pentru efectuarea unui astfel de demers sunt:

– În primul caz, cel în care se doreşte evitarea, sunt necesare următoarele documente: cartea de identitate a autoturismului, decizia de calcul a taxei de poluare, certificatul de înmatriculare tradus în limba română, contractul de vânzare-cumpărare.

– În cel de-al doilea caz, când s-a achitat taxa pe poluare, documentele necesare, sunt: cartea de identitate a autoturismului, certificatul maşinii, decizia de calcul al taxei, chitanţa prin care s-a achitat taxa, contractul de vânzare-cumpărare al autovehiculului.

Toate aceste documente sunt necesare pentru a se dovedi că, în primul rând, autoturismul provine dintr-o ţară membră UE şi că taxa se percepe pentru autoturisme deja înmatriculate în ţara de provenienţă, deci un regim fiscal discriminator, având în vedere că aceasta nu se percepe autovehiculelor deja înmatriculate în România.

Până la momentul întroducerii cererii de chemare în judecată se va efectua o plângere prealabilă prin care se va solicita, fie înmatricularea maşinii fără plata taxei de poluare, fie, în cazul plăţii taxei de poluare, restituirea sumelor achitate. Autorităţile sunt obligate să vă răspundă în termen de 30 de zile, iar în cazul în care nu vă răspund în acest termen sau vă răspund, având o atitudine negativă la adresa dumneavoastră, introduceti cerere de chemare în judecată la Tribunalul în a cărui rază teritorială domiciliaţi, secţia contencios administrativ.

Acţiunea este supusă unei taxe judiciare de timbru în valoare de 43 lei şi se va timbra cu un timbru judiciar în valoare de 0,3 lei.

Termenul în care un astfel de litigiu este soluţionat diferă de la caz la caz, poate fi soluţionat în 3 luni sau 6 luni. Conform noilor modificări aduse prin Legea 2 02/2010 privind mica reformă în justiţie, termenele acordate ar trebui să se diminueze din punct de vedere al duratei.

Procentele de câştig al acestor litigii sunt de 90 %, ceea ce înseamnă că din ce în ce mai multe instanţe se pronunţă în mod favorabil celor care au fost obligaţi să achite o taxă care nu are un suport legislativ comunitar, nerespectându-se un important principiu comunitar, şi anume cel al priorităţii dreptului comunitar. În acest context, instantele româneşti sunt obligate să aplice normele comunitare, în mod direct, dacă acestea contravin normelor interne, fără a solicita sau aştepta eliminarea acestora pe cale administrativă sau a unei alte proceduri constituţionale.

În decizia Costa Enel, Curtea Europeană de Justiţie defineşte raportul dintre dreptul comunitar şi dreptul naţional al statelor membre arătând că dreptul comunitar este o ordine juridică independentă, care are prioritate de aplicare chiar şi în faţa dreptului naţional ulterior – or, în speţă, taxa pe poluare a fost introdusă în legislaţia interna abia in anul 2008.

Existând acest caracter discriminatoriu evident, tot mai multe cauze ajung să fie câştigate, mai ales când se ştie modalitatea de invocare a normei comunitare in apararea cetăţenilor români. În plus, câştigarea proceselor aflate pe rol în această speţă este favorizată de către decizia Curţii Europene de Justiţie (CEJ) conform căreia taxa de primă înmatriculare sau de poluare pentru maşinile second-hand din România este ilegală, sentinţa fiind obligatorie pentru toate instanţele din România.

Cu toate că se are în vedere o modificare a acestei taxe, atâta timp cât termenii în care ea se aplică nu suferă nicio modificare, simpla schimbare a denumirii nu va rezolva problema ilegalităţii acestei taxe. Toate persoanele care au achitat taxa de poluare, sau de primă înmatriculare, în condiţiile menţionate mai sus, au şanse mari în recuperarea ei dacă se merge pe cale legislativă.

Casa de avocatură Coltuc, iniţiatoarea petiţiei şi grupurilor STOP TAXEI DE POLUARE!, îşi continuă activitatea pe acest subiect prin crearea unei hărţi a României unde pot fi vazute judeţele şi numărul de procese pe recuperarea/evitarea taxei de poluare câştigate. În medie, s-au câştigat între 50-100 de procese pe judeţ, în Bucureşti/Ilfov numărul acestora ridicându-se la aproximativ 4000. Harta poate fi accesată pe site-ul casei de avocatură (www.coltuc.ro), la secţiunea contact.

Av. Coltuc Marius Vicentiu

Fondator Casa de avocatură Coltuc

www.coltuc.ro

Leave a Comment