Protecția Consumatorilor Sălaj: “Refuzați pe loc aceste produse!”

În cursul lunii martie și până în prezent, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Sălaj a desfășurat acţiuni de control în reţeaua comercială din județ și din municipiul Zalău, la produsele specifice Sărbătorilor Pascale. Dorel Fechete, comisar-șef în cadrul CJPC, ne-a oferit câteva sfaturi și sugestii de care putem să ținem cont atunci când achziționăm produse din magazine, în special în perioadele specifice Sărbătorilor.

Achiziționarea produselor trebuie să se desfășoare din locuri special amenajate, dotate și autorizate; spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute, iar personalul trebuie să poarte echipament corespunzător; pentru produsele preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj; eticheta trebuie să conțină: denumirea sub care se vinde produsul, numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, data durabilității minimale, cantitatea netă; se va acorda atenție prețului afișat; se va verifica concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă; la cumpărarea produselor se va solicita și păstra bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul dorește să reclame calitatea/siguranța unui produs.

La achiziționarea produselor alimentare, acordați o atenție deosebită în privința produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor profita de această perioadă pentru a-și vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora; urmăriți cu atenție din punct de vedere organoleptic (aspect, miros și culoare) calitatea produselor alimentare pe care doriți să le cumpărați și refuzați-le pe acelea față de care aveți supiciuni privind calitatea și mai ales siguranța.
Refuzați produsele alimentare care prezintă urme de mucegai sau care prezintă data durabilității minimale depașită. Refuzați produsele alimentare preambalate care prezintă ambalajele deteriorate si pentru care există suspiciunea deteriorării și a conținutului. La cumpărarea produselor alimentare solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea/siguranța unui produs. Nu cumpărați produse alimentare din locuri neautorizate; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu va poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achizitionați un produs neconform sau chiar nesigur, care poate să vă afecteze sănătatea.

Sfaturi pentru consumatori la achizitionarea unor produse          

Carnea de miel: cumparați numai din măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe; carnea trebuie să prezinte ștampila sanitară-veterinară; carnea trebuie să fie elastică și să nu prezinte suprafață lipicioasă ori urât-mirositoare. Carnea achiziționată se va transporta în condiții igienice, cât mai repede și se va depozita la temperaturi de refrigerare, respectiv 0 – 4 grade Celsius.

Pește: la cumpărare, verificați dacă peștele proaspăt prezintă următoarele modificări: solzi care se desprind usor, corpul acoperit cu mucus urât mirositor, branhii de culoare cenusie sau brună, care se desprind ușor; în aceste cazuri peștele este sigur alterat și poate prezenta un pericol pentru sănătatea dumneavoastră. Peștele proaspăt trebuie păstrat și expus la comercializare în vase cu gheață, fiind parțial acoperit de gheață.

Ouă: evitati cumpărarea ouălor a căror coajă este crăpată, murdară sau spartă;
La spargere, ouăle nu trebuie să prezinte albușul tulbure sau amestecat cu galbenușul; o culoare dubioasă sau un miros necorespunzător.
Verificați data durabilității minimale care este înscrisă pe ambalaj, în cazul ouălor ambalate sau pe un afis împreună cu alte informații precum categoria de calitate, categoria de greutate, o mențiune a metodei de creștere etc.

În primul rând, oricând faceţi cumpărături, trebuie să citiţi cu atenţie eticheta produselor pe care vă decideţi să le achiziţionaţi. În conformitate cu prevederile H.G. nr. 415/2004 privind regimul de comercializare a ouălor şi a Normelor metodologice de aplicare fiecare ou poarte următoarele informaţii, prin ștanțare, în ordinea mai jos menţionată: sistemul de creștere al găinilor, care este reprezentat de o cifră de la 0 la 3, astfel: cifra 0 corespunde ouălor provenite de la găini crescute în sistem ecologic; cifra 1 corespunde ouălor provenite de la găini crescute în aer liber; cifra 2 corespunde ouălor provenite de la găini crescute în hale, unde se pot deplasa; cifra 3 corespunde ouălor provenite de la găini crescute în baterii îmbunătățite.

Un cod format din două litere care reprezintă țara de origine (exemplu: România – RO, Polonia – PL, Germania DE); un cod format din două litere care reprezintă județul (ex :Braşov – Bv); un cod format din trei cifre, de la 001 la 999 care reprezintă numărul de ordine în cadrul județului. Tot prin ștanțare, fiecare ou supus comercializării trebuie să aibă înscrisă data durabilității minimale (DDM). Aceasta reprezintă data până la care ouăle pot fi consummate şi trebuie fixată la mai puțin de 28 de zile după data ouatului. Atenţie! În mod obligatoriu, cofragul în care sunt ambalate ouăle trebuie să aibă înscrise informaţii referitoare la mărimea/greutatea oului, şi anume : ouă XL (73g și peste), ouă L (de la 63g până la 73g), ouă M (de la 53 g până la 63) și ouă S (sub 53 g); numărul de ouă aflate în ambalaj; clasa de calitate (ouă categoria A – ouă proaspete, ouă categoria B – ouă calitatea a doua). Numele sau denumirea și adresa unității care a ambalat sau a celei pentru care se ambalează ouăle.

Țara de provenienţă, termenul de valabilitate, însoţit de recomandările de depozitare; metoda de producție/sistemul de creștere al găinilor (aşa cum este menţionat anterior, corespondentul acestora variază, conform codurilor mai sus menţionate: 0,1,2 sau 3). Verificaţi data durabilităţii minimale care este înscrisă pe ambalaj şi alte informaţii privitoare la acestea. Atenţie la modul de depozitare a ouălor. Păstrarea acestor produse la temperatura camerei favorizează dezvoltarea bacteriilor, precum salmonella! Produsele din ouă pentru care sunt necesare anumite temperaturi de depozitare trebuie sa fie depozitate la temperaturile prevăzute. Temperaturile de depozitare trebuie să fie înregistrate continuu, iar viteza de refrigerare trebuie să fie astfel încât produsul să atingă cât mai repede posibil temperaturile prevăzute. Ambalajele trebuie să fie depozitate astfel încât sa se asigure ventilația necesară în spațiul de depozitare.

Vopsea de ouă: cumpăraţi vopsea de ouă exclusiv din locuri autorizate;

Urmăriţi încadrarea produsului în data durabilităţii minimale. Atentie! La vopsirea ouălor, nu utilizaţi vopsea pentru alte destinaţii, vă puteţi pune în pericol sănătatea. La cumpărarea produselor alimentare solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea/siguranța unui produs. În vederea formulării unor sesizări/reclamații va puteți adresa la sediul instituției: Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Sălaj situat în municipiul Zalău, strada Unirii, nr.20, zilnic între orele 8 -16.30: luni, marți, joi, iar miercuri, programul la preluarea reclamațiilor la ghișeul unității este 8 -18.30.

Reclamațiile/sesizările se pot transmite și pe adresa de email: reclamatii.salaj@opc.ro

Pentru solicitări, lămuriri, consiliere, sunați la telefon 0260/612832. Pentru perioada Sărbătorilor Pascale, CJPC Sălaj va asigura serviciul de permanență, iar preluarea reclamațiilor se va face la numărul de telefon 0260/612832.

Articol realizat cu sprijinul CJPC Sălaj.

 

 

 

Leave a Comment