Medicii, obligaţi să-şi cumpere cititoare de carduri

Peste 90 la sută dintre sălăjeni au intrat deja în posesia cardului de sănătate, însă nimeni nu-l poate folosi pentru că medicii de familie nu au deocamdată cititoare de card. Pentru utilizarea documentelor, acestea trebuie activate de medici.
După cum a explicat Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, acestea vor putea fi utilizate, cel mai probabil, începând cu 1 ianuarie 2015. „Toţi furnizorii de servicii medicale din judeţ au fost anunţaţi că au obligaţia de a-şi achiziţiona cititoare pentru carduri. Lista celor compatibile cu sistemul informatic al cardului naţional de sănătate a fost afişată pe site-ul Casei. Termenul până la care furnizorii trebuie să-şi cumpere aparatele va fi stabilit printr-un ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, ce urmează să fie emis în următoarea perioadă”, a explicat oficialul CJAS Sălaj.

Vor fi validate doar serviciile confirmate de card
Preţurile cititoarelor variază între cinci şi 80 de euro, medicii fiind liberi să aleagă ce tip de aparat doresc. De asemenea, tot prin ordin al preşedintelui CNAS, va fi introdusă obligativitatea ca doar acele servicii medicale confirmate de card să fie validate.
Drept urmare, posesorul cardului naţional de sănătate va trebui să prezinte documentul atât în momentul în care se va prezenta la cabinetul medicului de familie, cât şi când este trimis la specialist sau dacă va merge la farmacie.
Cardul naţional de sănătate reprezintă codul de acces pentru toate sistemele informatice folosite la nivelul Casei Naţionale, iar în teritoriu al caselor judeţene. Conţine date minime legate de asigurat, respectiv nume, prenume, codul de identificare a cardului, codul de identificare a asiguratului şi termenul de valabilitate al documentului, care este de cinci ani. În acelaşi timp, cardul reprezintă confirmarea prestării serviciilor medicale în sistemul de asigurări de sănătate. Este distinct faţă de cardul european, acesta va fi folosit doar pe teritoriul ţării. “Este util pentru dovedirea calităţii de asigurat şi înlocuieşte adeverinţa de asigurat şi celelalte documente, care, în absenţa adeverinţei puteau fi folosite de către persoana care avea nevoie de servicii medicale. Prin acest mijloc se înlătură unele deficienţe care atestă sau nu calitatea de asigurat a persoanei respective atunci când apelează la un serviciu medical”, a menţionat preşedintele CJAS Sălaj. Totodată, modul de tipărire, de imprimare şi de distribuire a cardurilor va fi unul permanent. “Pentru o persoană care împlineşte vârsta de 18 ani, Casa Naţională trimite, cu o lună înainte, Imprimeriei Naţionale datele de identificare pentru tipărirea cardului, document care va ajunge la destinatar tot prin intermediul serviciilor poştale. Deci, este un proces continuu pentru emiterea şi intrarea în posesia cardului”, a exemplificat reprezentantul Casei Judeţene.
De asemenea, în cazul pierderii, deteriorării sau furtului cardului naţional de sănătate, Casa va elibera, la cererea asiguratului, o adeverinţă care să ateste calitatea de asigurat, valabilă 30 de zile, perioadă în care persoanei care nu se mai află în posesia cardului i se va emite un alt document, contracost. Suma pe care va trebui să o plătească asiguratul care a solicitat un alt card urmează să fie stabilită.

Primele carduri, primite la sfârşitul lunii septembrie
Distribuirea cardurilor naţionale de sănătate a demarat în Sălaj la sfârşitul lunii septembrie. Potrivit lui Marius Tăutu, toate cele peste 156.000 de documente au fost preluate de către Oficiul Judeţean de Poştă Sălaj, procesul de distribuire fiind încă în derulare.
După cum a explicat preşedintele CJAS Sălaj, în urma contractului încheiat între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Poşta Română, la nivel local s-au încheiat contracte subsecvente, având ca obiect distribuirea cardului. “Contractul are valoare, are tarif pe fiecare trimitere poştală, care, practic, înseamnă plicul care conţine cardul naţional, însoţit de o scrisoare de informare. Astfel, obiectul contractului se referă la prelucrare, sortarea cardurilor pe case judeţene şi pe medici de familie, transportul şi distribuţia. Pentru a intra în posesia cardurilor a fost întocmit un grafic, ce a fost anexat contractului. Un grafic care pentru judeţul Sălaj a început cu data de 24 septembrie. A fost prima preluare de carduri, urmând alte patru în luna octombrie, în datele de 1, 8, 15 şi 22. Imediat ce acestea au intrat în posesia Poştei Române au fost distribuite la nivel teritorial. În contract sunt stipulate şi valorile, respectiv 2,47 de lei fără TVA pentru o trimitere poştală. În Sălaj, am intrat în posesia a 156.597 de carduri, valoarea totală a contractului, inclusiv TVA-ul, fiind de 532.054 de lei”, a menţionat Tăutu.

Alte articole

Leave a Comment