Un adevăr dureros: anul 2016 – zero kilometri de autostradă în Sălaj şi zero kilometri şosea de centură

Două dintre cele mai mari dorinţe, pe cât de justificate, pe atât de necesare, dau în continuare bătăi de cap locuitorilor judeţului Sălaj. Este vorba despre şoseaua de centură a Zalăului şi autostrada “Transilvania”. Dorim să vă  prezentăm poziţia şi, implicit, gradul de implicare al fiecărui parlamentar – din cei şase – pe care sălăjenii i-au ales, referitor la aceste două subiecte de  interes major. Menţionăm că am păstrat declaraţiile referitoare la aceste două subiecte în integralitatea lor, pentru a nu dezavantaja pe cineva şi pentru a reda exact opinia şi  poziţia fiecărui parlamentar cu privire la aceste două proiecte aflate şi în prezent, în aşteptare.

Senatorul PSD, Gheorghe Pop: “Nu am competența de a interveni în exercitarea atribuțiilor administrațiilor locale”

“Sunt parlamentar de aproape opt ani și am participat în tot acest timp la numeroase discuții cu reprezentanții Ministerului Apărării Naționale și autoritățile publice locale și județene, finalitatea discuţiilor fiind acordul Ministerului și a Unității Militare de a fi mutat poligonul într-o altă locație. De aici, a urmat ca administrațiile locale đin Zalău și Crasna (pentru că la Crasna a fost identificat un teren adecvat funcționării noului poligon) să parcurgă restul etapelor – realizarea exproprierilor, mutarea efectivă a poligonului și, simultan, depunerea proiectului șoselei de centură pentru a primi finanțare. În anul 2013, în urma unor întrebări adresate MApN, am fost înștiințat de ministrul Dușa că „autoritățile publice locale nu au comunicat un răspuns instituției militare”.

Ca parlamentar, pot doar colabora cu administrațiile locale și să-i sprijin cu proiectele legislative, nu am competența de a interveni în exercitarea atribuțiilor lor. În acest moment, nu cunosc dacă Primăria Zalău și Primăria Crasna au continuat demersurile pentru depunerea unui proiect de finanțare a șoselei de centură, dacă au finalizat schimbul de terenuri și exproprierile, cert este că anul trecut nu au fost finalizate etapele premergătoare finanțării și demarării investiției.
În ceea ce priveşte construcția autostrăzii Transilvania, aceasta reprezintă cel mai important proiect pentru dezvoltarea județului Sălaj. Și nu o spun doar eu, susțin investitorii acest lucru, autoritățile locale, cetățenii simpli care ar beneficia de noi locuri de muncă. Am fost membru al Comisiei de Transporturi din Senat unde am militat pentru realizarea tronsonului sălăjean al autostrăzii; dar și ca simplu senator, am adresat numeroase întrebări și interpelări Ministerului Transporturilor, ceea ce se poate verifica atât pe site-ul Senatului României, cât și pe site-ul meu.

Ministerul Transporturilor a ales să împartă pe porțiuni Autostrada Transilvania pentru a grăbi întreaga procedură de impelmentare. Pentru tronsonul ce ne interesează în mod direct s-a procedat și la modificarea proiectului inițial. Încă din 2014 s-au alocat fonduri pentru reluarea lucrărilor pe anumite porțiuni și acum depinde numai de actualul Guvern în ce măsură va aloca fonduri. Legislația în domeniul achizițiilor publice a fost modificată anul trecut și am susținut-o tocmai pentru a reduce considerabil termenele de implementare a acestor proiecte de investiții pe care și eu le aștept la fel ca toți locuitorii acestei țări”, spus parlamentarul sălăjean.

Gheorghe Pop ne-a mai transmis şi ultimele date oficiale pe care le-a primit: “Tunelul de circa 2,4 km, prin Munții Meseș, la altitudinea de 400 de metri, în sectorul Mihăești-Suplacu de Barcău este în proces de licitație, la tronsonul Gilău-Nădășelu (8,7 km) se lucrează, având termen de predare aprilie 2016. Tronsonul Nădășelu-Mihăești (16,7 km) este în proces de licitație iar tronsonul Mihăești- Suplacu de Barcău (75,5 km) are termen de finalizare 2018. Sper și eu, la fel ca dumneavoastră, ca cei în măsură să realizeze proiectele să reușească într-un timp cât mai scurt și cât mai bine cu putință”, a încheiat senatorul Gheorghe Pop.

Alexandru Vegh, senator UDMR: “În momentul de faţă, tronsonul II este în atenția Ministerului Transporturilor”

Senatorul UDMR, Alexandru Vegh, spune că ideea construirii șoselei de centura a orașului Zalău este una veche si aparține conducerii Primăriei (consiliului local), şi că, în parte, s-a şi realizat, fiind un lucru ce trebuie apreciat. Senatorul spune că începerea lucrărilor la tronsonul doi a fost blocată din cauza faptului că faptului că, aşa cum este cunoscut, în vecinătatea traseului se afla Poligonul Armatei.
“Pe parcursul anilor, nu din calitatea de senator, ci din calitate de Prefect, am sprijinit Primăria Zalău pentru a rezolva strămutarea poligonului, am si găsit soluția acceptată de armată, prin extinderea poligonului de la Crasna. În momentul de faţă există identificat terenul în suprafață de aproximativ 10 hectare, cu plan parcelar, iar primăria trebuia să găsească soluția pentru expropriere, ca în schimb să primească suprafața din poligon. Acest lucru nu a fost încă realizat, iar motivele nu le comentez.

Din calitatea de senator, nu puteam sprijini foarte mult (finanțare, altele) până când aceste probleme nu se rezolvă. În momentul de faţă, tronsonul respectiv este în atenția Ministerului Transporturilor, şi la discutarea bugetului pentru anul 2016, în comisia de buget – finanțe am ridicat această problemă şi am cerut urgentarea demarării lucrărilor şi clarificarea situaţiei cu MApN”, a spus senatorul UDMR.
Referitor la problema autostrăzii Transilvania, Alexandru Vegh a spus: „În fiecare an, UDMR a depus amendamente la Proiectul de buget inclusiv în acest an, pentru finalizarea în primul rând a tronsonului Suplacu de Barcău – Borș şi începerea tonsonului pe teritoriul Sălajului. Din păcate, banii alocați pe 2015 nu au fost cheltuiți pentru tronsonul amintit lucrarea fiind scoasă la licitație după rezilierea contractuclui cu Bechtel, câştigarea acestuia de un consorțiu de firme (între care şi o firma din Sălaj), dar lucrările din păcate nu au mai început din motive pe care nu le cunosc. Pentru tronsonul care traversează județul Sălaj (Mihăieşti-Suplacu de Barcău), Ministerul Transporturilor a prevăzut suma necesară pentru refacerea Studiului de Fezabilite, care are ca obiectiv traversarea Meseşului printr-un tunel de circa 2,4 km.
Sper ca, după finalizare, să se treacă la demararea exproprierilor. Bineînțeles că nu am fost mulțumit în comisie cu reluarea studiului de fezabilitate, am şi ridicat problema (se poate consulta Stenograma), dar reprezentanții ministerului au spus că cea inițială este învechită şi legea prevede refacerea. Puteți fi convinși ca depun toate eforturile pentru finalizării cât mai rapidă, si așa mult întârziată a Autostrăzii Transilvania”, a conchis Alexandru Vegh.

Sereş Deneş, deputat UDMR: “Am iniţiat un proiect de lege legat de şoseaua de centură”

Deputatul Deneş Sereş spune că, în ceea ce îl privește, a făcut nenumărate demersuri pentru a înlătura obstacolele pentru realizarea tronsonului II, respectiv desfiinţarea poligonului de tragere al Ministerului Apărării de la marginea orașului. În acest sens, deputatul a inițiat un proiect de lege, prin care a încercat să transmită din proprietatea statului în cea a municipiului Zalău terenul ce servește ca poligon de tragere. “Iniţiativa legislativă nu s-a bucurat de succes, nefiind avizată pozitiv de către Guvern, dar ca urmare a acesteia MApN a vizitat Zalăul pentru a găsi soluții concrete pentru solicitarea noastră. Această vizită a fost însoțită și de vizita unei comisii al Ministerului Apărării Naționale, care împreună cu reprezentanții Autorității Locale și al Prefecturii, după mai multe dezbateri au ajuns la concluzia că această locație se poate transmite municipiului din administrarea armatei, cu condiția asigurării condițiilor specifice la poligonul de tragere de la comuna Crasna”, a spus deputatul sălăjean.

Acesta ne-a mai declarat că împreună cu primarul comunei Crasna, Pop Emeric, a încercat să identifice terenurile aferente poligonului pentru asigurarea zonei de protecție, iar după aceasta, a participat la întocmirea documentațiilor tehnice cadastrale pentru actualii proprietari în vederea înscrierii în cartea funciară, lucru finalizat în vederea unei viitoare exproprieri pentru utilitate publică. “Urmează procedura de expropriere pentru a se putea executa lucrările necesare zonei de protecție, și a se finaliza transferul poligonului de la Zalău la Crasna, și implicit asigurarea posibilității continuării tronsonului II pentru finalizarea centurii municipiului Zalău”, a adăugat deputatul Sereş Deneş.

“În ceea ce privește Autostrada A3, (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov-Borş), trebuie să menționez că sunt unul dintre membrii grupului de inițiativă care au făcut demersurile necesare și au inițiat construcția autostrăzii. Era necesar convingerea Guvernului României pentru executarea autostrăzii, dar și a Guvernului Ungariei pentru a se asigura continuarea peste graniță. Am făcut demersurile susținute pentru ca, această cale de transport foarte util să străbată și județul Sălaj. S-au organizat întâlniri regionale cu reprezentanții județelor interesate, precum și a celor responsabili de execuția autostrăzii. Aceste întâlniri de foarte multe ori au fost continuate la nivelul central, cu reprezentanții Ministerului Transporturilor. La întâlnirile grupului nostru parlamentar cu miniștrii de finanțe, de fiecare dată, înaintea adoptării bugetului anual, dar și cu prim-miniștrii ai Guvernului României organizată ocazional, de fiecare dată a fost prezentat ca și obiective de interes general problema Autostrăzii Transilvaniei.

În fiecare an, pentru a avea mai multă consistență, în numele grupului parlamentar, au fost propuse sume necesare construirii autostrăzii, care în parte, de fiecare dată a primit un răspuns pozitiv, dar niciodată o sumă necesară unei continuări vizibile și eficiente a autostrăzii. Acest lucru s-a întâmplat și la proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2016. Fără atragerea unor fonduri europene, sau constituirea unui parteneriat public privat construcția autostrăzii se va prelungi în timp nepermis de mult. Consider ca o necesitate de prim rang pregătirea autorităților locale, a mediului privat pentru absorbția fondurilor europene pentru perioada 2014-2020, sens în care am încercat să stabilim prioritățile în funcție de necesități la nivelul comunităților locale, care ar putea face obiectul proiectelor pe perioada amintită şi am realizat numeroase întâlniri, cu specialiști din domeniu și cei interesați (autoritățile locale, instituțiile publice, mediul privat) pentru informarea și pregătirea în timp util a proiectelor preconizate pentru a obține succesul scontat”, a menţionat deputatul UDMR, în problema autostrăzii Transilvania.

Deputatul ALDE, Mirel Taloş: „Lucrurile s-au blocat la Crasna”

Mirel Taloş ne-a trimis punctul de vedere al domniei sale, în calitate de deputat, cu referire la cele două probleme, şoseaua de centură şi autostrada: “Încă de la intrarea mea în Parlament am fost preocupat de realizarea şoselei ocolitoare din Zalău şi am insistat pe lângă ministerele de resort pentru facilitarea construirii acesteia. Prima interpelare pe această temă am făcut-o în octombrie 2008, urmărind îndeaproape ce se întâmplă în cazul şoselei de centură, lucru care se poate verifica pe site-ul Camerei Deputaţilor. Ultima intervenţie pentru deblocarea situaţiei şoselei de centură am făcut-o în anul 2013, când, la solicitarea mea, a avut loc o întâlnire între ministrul Apărării şi alţi responsabili din minister, la care a participat şi primarul Radu Căpîlnaşiu. În urma discuţiilor, care au durat cel puţin două ore, s-a decis ca poligonul din Zalău să fie mutat la Crasna, cu extinderea acelei infrastructuri militare pentru a putea fi preluate activităţile specifice ale poligonului din Zalău. Mai departe, lucrurile s-au blocat la nivel local, respectiv la Crasna, unde nu s-a putut face extinderea cerută de Ministerul Apărării”.

Referitor la Autostrada Transilvania, acesta ne-a declarat: “La fel ca în cazul şoselei de centură a municipiului Zalău, ca parlamentar am sesizat necesitatea dezvoltării infrastructurii rutiere din judeţ. Prin instrumentele specifice poziţiei de parlamentar am solicitat Ministerului Transporturilor accelerarea lucrărilor la Autostrada Transilvania şi, în special, la tronsonul sălăjean de autostradă. M-am interesat în permanenţă de începerea lucrărilor, planurile miniştrilor transporturilor pentru construirea segmentului sălăjean, precum şi de dificultăţile la plată ale firmelor sălăjene care au contractat lucrări în cadrul proiectului. Toate intervenţiile mele pot fi consultate pe site-ul Camerei Deputaţilor”, a spus deputatul.

Lucian Bode, deputat PNL: “Există o determinare la nivelul primului-ministru Dacian Cioloş, de a intra în linie dreaptă cu realizarea acestei investiţii”

Lucian Bode ne-a declarat că, atât reprezentanţii Guvernului, cât şi ofiţeri din eşalonul superior al MapN au răspuns pozitiv la punctele aduse în discuţie, dând astfel semnale certe că acest proiect atât de necesar controversat va fi demarat în curând.
“Consider că suntem într-un stadiu avansat cu discuţiile privind avizul MApN, aviz fără de care Ministerul Transporturilor nu poate demara procedura de licitaţie a acestui tronson. Spun că suntem într-un stadiu avansat, bazându-mă pe discuţiile pe care le-am avut în urmă cu câteva zile, împreună cu primarul Radu Căpâlnaşiu, la Guvern, respectiv MApN. Practic, Ministerul Transporturilor a inclus în Master Planul pentru transporturi finanţarea Tronsonului II al şoselei ocolitoare a municipiului Zalău. MApN a înţeles importanţa economică a acestui obiectiv, pentru Municipiul Zalău, pentru judeţul Sălaj, angajându-se la eliberarea avizului.

Pot spune că există o determinare la nivelul primului-ministru Dacian Cioloş, de a intra în linie dreaptă cu realizarea acestei investiţii, determinare pe care nu am văzut-o la nici un Guvern din 2008 până în prezent”, a spus Lucian Bode.
Referitor la problema autostrăzii, Lucian Bode a spus că aceasta este “cea mai mare ţeapă a guvernului Năstase”. Atât marii angajatori ai Sălajului cât şi potenţialii investitori în judeţul Sălaj, solicită la unison dezvoltarea infrastructurii rutiere din judeţul nostru cu trimitere directă către Autostrada Transilvania, respectiv către tronsonul II al şoselei ocolitoare a municipiului Zalău.

“În ce priveşte Autostrada Transilvania, personal o consider cea mai mare “ţeapă” dată de către Guvernul Adrian Năstase, poporului român. Statul român şi-a asumat un preţ colossal pe kilometru de autostradă construit, compania Bechtel a subcontractat majoritatea lucrărilor, ajungându-se în situaţia în care execuţia efectivă a lucrărilor să fie realizată de către al III-lea sau chiar al IV-lea subcontractant, toate acestea conducând la cheltuieli exorbitante în raport cu kilometri de autostradă efectiv daţi în folosinţă. În ceea ce priveşte Tronsonul III Mihăieşti – Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania, care ar trebui să traverseze judeţul Sălaj, din păcate singurele realizări au fost cele legate de studii, refăcute şi plătite după ştiinţa mea de mai multe ori. În calitate de parlamentar de Sălaj, conştient fiind de importanţa economică şi nu numai a realizării Tronsonului III Mihăieşti – Suplacu de Barcău, am uzat de toate pârghiile legale pe care le-am avut la dispoziţie. Am solicitat Ministerului Transporturilor şi CNADNR prin mai multe întrebări şi interpelări să-mi comunice stadiul realizării acestui tronson de autostradă. La dezbaterile din Parlament pe marginea bugetului de stat am depus un amendament prin care am solicitat suplimentarea bugetului CNADNR, astfel încât să fie alocat un buget care să permită demararea lucrărilor efective pe acest tronson de autostradă”, a adăugat parlamentarul PNL Lucian Bode.

Iuliu Nosa, deputat PSD: “Situaţia schimbului de terenuri a rămas nerezolvată”

Şi fostul primar zălăuan, actual deputat Iuliu Nosa, e în asentimentul celorlalţi parlamentari şi spune că şoseaua ocolitoare a Zalăului este o necesitate pe care nimeni nu o poate contesta: “În perioada mandatului meu de primar am semnat contractul pentru proiectul investiţiei şi am lăsat în Primărie studiul de prefezabilitate care soluţiona realizarea investiţiei pe varianta ştiută de toată lumea, dar intr-un singur tronson. Realizarea investiţiei, conform acelui proiect nu era împiedicată de poziţia poligonului. Motivele pentru care s-a modificat proiectul iar poligonul a devenit o problemă nu le cunosc.
Cu toate acestea, am purtat discuţii cu ministrul Gabriel Oprea, chiar aici la Zalău, şi am ridicat problema rezolvării situaţiei terenului pe care este amplasat poligonul. Oprea a spus atunci că, dacă adminsitraţia Zalăului pune la dispoziţia Armatei un alt teren, se poate rezolva mutarea poligonului. La aceea vreme, atât primarul Zalăului, cât şi prefectul, au spus că ştiu cum să rezolve situaţia.

Aceleaşi discuţii le-am purtat ulterior cu ministrul Duşa, însă situaţia schimbului de terenuri a rămas nerezolvată”.
În ceea ce priveşte Autostrada Transilvania, deputatul PSD ne-a declarat: “Aşa cum ştiţi, investiţia trebuia pusă în funcţiune acum patru ani, conform contractului semnat în 2004, moment în care România nu încheiase, încă, capitolele de negociere pentru aderarea la UE.
Poziţia Guvernelor conduse de Traian Băsescu, legată de această investiţie, este cunoscută. Astfel am ajuns în 2016 să discutăm despre realizarea unui studiu de fezabilitate pe tronsonul Mihăieşti-Port. În acest mandat, am susţinut cuprinderea în bugetul pentru anul 2016 a finanţării acestui studiu de către Ministerul Transporturilor prin CNADNR, ceea ce se şi regăseşte în buget”, a adăugat deputatul PSD Iuliu Nosa.

Alte articole

8 Thoughts to “Un adevăr dureros: anul 2016 – zero kilometri de autostradă în Sălaj şi zero kilometri şosea de centură”

  1. Tăunul

    De fapt, parlamentarii ăştia nu sunt capabili decât să-şi dea pensii speciale neruşinate şi salarii sfidătoare. Marş la pensie, javrelor !

    1. Tata-JDER (CENZURAT!)

      !ATENTIE! a aparut CENZURA…. se scot comentarii…[.!.] !ATENTIE!

      !ATENTIE! !CENZURA! !ATENTIE! !CENZURA! !ATENTIE! !CENZURA!

  2. Iov

    Nu-s chiar zero fiindca ne salveaza cei vreo sese km ai centurii Jibaului, care trebuia data in circulatie la sfarsitul anului 2015, dar fiindca primasu Balanean a fost mazilit lucrarile au trenat, sa speram ca urmasa lui, Anica Indries,ai va inaugura anu asta cat de repede !

  3. Anonim

    e gata la Jibou, numai un pod trebuie finalizat. se circula pe centura Jiboului

  4. Anonim

    fost militian ,criminal(a puscat un om),azi mare parlamentar psd (penal securist deligvent) sotia mare inspectoare sefa sa tot traiesti ca lumea e allege pravo popor tembel

  5. Anonim

    Bravo domnilor parlamentari ! Felecitari pentru efortul deosebit depus in vederea dezvoltarii prospere a judetului Salaj !

  6. Anonim

    Am studiat atent toate pozitiile si luarile de cuvant ale stimatilor parlamentari salajeni .Am inteles ca atat M.Ap.N cat si autoritatile locale cunosc si sunt patrunsi de sentimentul necesitatii dezvoltarii saracului nostru judet. Noi parlamentarii atat am putut, atat am facut, vai de noi, cat am muncit pentru SALAJ si voi alegatorii nu ne apreciati ” PUNCT SI DE LA CAPAT ” suna actualul SLOGAN dar noi ce facem? va lasam linistiti sa va mariti salariile,indemnizatiile, pensiile nesimtite,sa plecati in concedii in locuri luxoase si sa furati care dupa puteri acest STAT.Ia stati voi putin domnilor ca la viitoarele alegeri JOS CU VOI TOTI, NEPUTINCIOSILOR SI LASATI LOCUL ALTORA MAI BUNI CA VOI MAI SCOLITI SI MAI RESPONSABILI pentru un viitor mai bun macar al copiilor nostri daca pentru noi nu s-a putut.

  7. vasi

    Parlamentari? MASCOTE! Impotenti, incompetenti, penibili! Mi ar fi jena sa fac astfel de declaratii care nu dovedesc nimic ! Ne ati mâncat încrederea, timpul si BANII degeaba domnilor! Va mai votează dracu! AFARA CU VOI!!!!

Leave a Comment